در بازار جهانی فلزات چه گذشت؟

عصر معدن- همواره بازار محصولات فلزی در جهان همواره دستخوش تغییرات قیمتی بوده است.;

در بازار جهانی فلزات چه گذشت؟
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن»، قیمت جهانی مواد معدنی فلزی و غیر فلزی تحت تاثیر برخی اتفاق ها و تصمیمات با نوسان همراه است. گاهی این قیمت ها به اوج خود رسیده و گاهی آنقدر کاهش پیدا می کنند که فعالیت های مرتبط با خود را تحت تاثیر قرار می دهند. حال در این گزارش نگاهی به نوسانات قیمتی 2  هفته اخیر داشته ایم که در ادامه مشروح آن را می خوانید:
    آهن قراضه
    در دو هفته گذشته، یعنی از 18/5/ 2018 تا 8/6/ 2018 قیمت‌های معاملاتی آهن قراضه بر مبنای فوب بندر رتردام، پس از چندین هفته کاهش متوالی، روند صعودی به خود گرفت و در مقایسه با قیمت هفته قبل بیش از 2درصد افزایش داشته است.
    گروه تحلیل کارگزاری سی ولکس بر اساس گزارشی که متال بولتن تهیه کرده نوشت: گزارش‌های منتشره از بازار‌ آهن قراضه در مناطق مختلف جهان نشان می‌دهد در هفته مورد بررسی، قیمت‌های معاملاتی برخی از گریدهای آهن قراضه روند صعودی داشته است. در هفته مزبور، به دلیل از سرگیری سفارشات خرید آهن قراضه از سوی بعضی از کشورهای عمده واردکننده، به ویژه کشور ترکیه، قیمت های معاملاتی برخی از گریدهای آهن قراضه با افزایش همراه شد.
    در رابطه با تغییرات آتی قیمت آهن قراضه در هفته های پیش رو، تعدادی از تحلیلگران بازار، با اشاره به تقویت جو خوشبینی در بازارهای آهن قراضه و محصولات فولادی طویل و انتظار تداوم سفارشات خرید آهن قراضه، احتمال رشد بیشتر قیمت آهن قراضه را دور از انتظار نمی دانند.
    سنگ آهن
    در طول هفته مزبور، قیمت سنگ آهن وارداتی چین نیز همراه با نوساناتی، دارای روند افزایشی بوده است. درهفته یادشده، کمترین قیمت سنگ آهن 62 درصد استرالیا بر مبنای سی اف آر بنادر چین  معادل 47/65 دلار/تن در روز دوشنبه مورخ 4/6/2018 و بیشترین قیمت معادل 44/67 دلار/تن مربوط به روز جمعه مورخ 8/6/2018 بوده است و بدین ترتیب، تفاوت حداقل و حداکثر قیمت معاملاتی سنگ آهن در هفته  مزبور به 97/1 دلار/تن رسید.
    بررسی شرایط بازار سنگ‌آهن نشان می‌دهد در شروع هفته مزبور، تحت تاثیر تضعیف قیمت آهن‌آلات و سنگ آهن در قالب قراردادهای آتی و در بازار فیزیکی، قیمت معاملاتی سنگ آهن در ابتدای هفته کاهش یافت.
    در ادامه این دوره نیز، تحت تاثیر رشد قیمت آهن‌آلات در بازار داخلی و تقویت قیمت سنگ‌آهن و فولاد در قالب قراردادهای آتی و بازارهای فیزیکی در چین، افزایش 3 درصدی واردات سنگ آهن این کشور در ماه مه نسبت به ماه مشابه سال قبل و رشد 5/13درصدی در مقایسه با ماه قبل (ماه آوریل)، کاهش 25/1 میلیون تن موجودی سنگ آهن (15/159 میلیون تن) در 45 بندر عمده این کشور نسبت به هفته قبل، انتشار اخبار انفجار در یکی از معادن سنگ آهن چین در شمال شرق کشور مزبور و رشد تولید روزانه فولاد کشور چین در ماه مه، قیمت سنگ آهن تقویت شد و مجددا به بالای 67 دلار/تن رسید.
    گزارش‌ها نشان می‌دهد تقاضا برای خرید گندله، سنگ‌آهن درشت دانه و سنگ آهن ریز دانه با عیار بالا از وضعیت بهتری برخوردار است.
    فولاد خام ( بیلت)
    از تاریخ 14/ 5/ 2018 تا 4/6/ 2018 قیمت بیلت در بازارهای جهانی، قیمت شمش فولادی، برای کشورهای CIS، فوب ترکیه، فوب هند، امارات ( سی ف آر جبل علی)،  مصر (سی اف آر) با تغییراتی همراه بوده است. در این دوره زمانی قیمت معاملاتی بیلت در تعدادی از بازارهای عمده جهانی از ثبات برخوردار بوده و در برخی از بازارها هم رشد قیمت گزارش شده است. بنا به دلایلی از قبیل تقویت نسبی قیمت آهن قراضه و بهبود جو مثبت حاکم بر بازار فولاد و علیرغم تداوم کندی تقاضای خرید بیلت در بازار تعدادی از کشورها، بعضی از صادرکنندگان بیلت، قیمت های صادراتی بیلت خود را  افزایش دادند و تعدادی از فعالان بازار، احتمال تقویت بیشتر بازار جهانی بیلت در کوتاه مدت را دور از انتظار نمی دانند.
    محصولات فولادی طویل
    آخرین قیمت میلگرد نیز از تاریخ 14/ 5/ 2018 تا 4/6/ 2018 در بازارهای جهانی، این امر  را می رساند که قیمت صادراتی میلگرد، در هفته مورد بررسی در تعدادی از بازارهای عمده جهانی از روند صعودی برخوردار بوده است . اخبار منتشره نشان می دهد به علت رشد قیمت آهن قراضه و بیلت و بهبود جو روانی حاکم بر بازار فولاد، قیمت های صادراتی میلگرد از سوی تعدادی از صادرکنندگان  افزایش یافت و به اعتقاد بیشتر فعالان بازار، در صورت تداوم شرایط جاری، احتمال تقویت بیشتر بازار میلگرد و تداوم رشد قیمت ها وجود دارد.
    محصولات فولادی تخت
    طبق قیمت های منتشرشده از تاریخ 14/ 5/ 2018 تا 4/6/ 2018 تغییرات قیمت محصولات فولادی تخت صادراتی با تغییراتی روبرو بوده است. در هفته مزبور، قیمت محصولات فولادی تخت گرم و سرد در بازارهای عمده جهانی از روند تغییرات متفاوتی (کاهش، افزایش و ثبات) برخوردار بوده است. از طرفی این تغییرات تحت تاثیر عوامل مختلف مثبت و منفی تاثیرگذار، قیمت محصولات فولادی تخت در بازارهای مختلف دارای تغییرات متفاوتی بوده است. از یکسو، بازار ورق در بیشتر نقاط دنیا از تداوم ضعف و کندی تقاضا رنج می برد. از سوی دیگر، بهبود بازار داخلی ورق چین و رشد قیمت های صادراتی این کشور و شکل گیری انتظارات مثبت در خصوص احتمال تقویت تقاضا در برخی از کشورها، از بازار ورق حمایت می کند. 
    تغییرات قیمتی آلومینیوم در بازارهای جهانی
    در هفته یاد شده قیمت شمش آلومینیوم در بورس فلزات لندن همراه بانوساناتی، در مجموع نسبت به متوسط قیمت هفته قبل، دارای رشد بوده است. رشد 6/12 درصدی صادرات و 26 درصدی واردات  چین در ماه مه،  رشد قیمت نفت، کاهش ارزش دلار، نوسانات (رشد) شاخص سهام در برخی از بورسهای عمده دنیا در بعضی از روزهای هفته وکاهش موجودی آلومینیوم در انبارهای بورس فلزات  لندن از جمله عواملی بودند که باعث تقویت قیمت آلومینیوم شدند. نگرانی از تاثیرات  منفی جنگ تجاری آمریکا بر رشد اقتصاد جهانی، کاهش تولیدات صنعتی آلمان در ماه مه، تداوم  افت قیمت پودر آلومینا و افت شاخص سهام  در اغلب  بورس های  بزرگ  دنیا در برخی  از روزهای  هفته  از جمله عواملی بودند که موجب کاهش قیمت آلومینیوم گردیدند.
    گفتنی است متوسط قیمت  نقدی  شمش آلومینیوم در بورس فلزات  لندن در مقایسه  با میانگین قیمت  هفته قبل، 45 دلار/تن افزایش داشته است. قیمت نقدی معامله شده  شمش آلومینیوم در  بورس فلزات  لندن در شروع هفته (4/6/2018)،  5/2324 – 2324 دلار/تن و در روز پایانی هفته (8/6/2018)، 5/2287– 2287 دلار/تن بوده است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر