خطر کمبود منیزیم در کمین صنایع

عصر معدن- تولیدکنندگان آلومینیوم اخیرا هشدار دادند که کمبود منیزیم می‌تواند تولید آتی آلیاژهای آلومینیوم مورد استفاده برای ساخت فلزات را در همه صنایع از قطعات خودرو گرفته تا بسته‌بندی مواد غذایی کاهش دهد. چین که حدود ۸۰ درصد از عرضه منیزیم جهان را در اختیار دارد، در همکاری با تولیدکنندگان منیزیم و دیگر صنایع انرژی‌بر، تلاش می‌کند تا اهداف کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای خود را در بحبوحه افزایش تقاضا برای برق حفظ کند.;

خطر کمبود منیزیم در کمین صنایع
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۷ آبان ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از دنیای اقتصاد، ویلیام اوپلینگر، مدیر مالی Alcoa، ابرشرکت آلومینیوم آمریکایی که در زمینه توسعه و استخراج، پالایش، ذوب، ساخت و بازیافت آلومینیوم فعالیت می‌کند در مصاحبه‌ای در ماه اکتبر گفت که کمبودهای این بازار نگران کننده هستند. پس از اینکه برخی از تامین‌کنندگان آن اعلامیه‌های فورس ماژور صادر کردند، S&P Platts گزارش داد که Matalco، بزرگ‌ترین تولیدکننده بیلت آلومینیوم در آمریکای شمالی، به مشتریان هشدار داد که ممکن است این شرکت نیاز به کاهش تولید یا جیره‌بندی فروش در صورت ادامه کمبودها در این صنعت داشته باشد. ماتالکو یک شرکت مستقل است که در ذوب مجدد و تولید بیلت‌های آلومینیومی‌برای صنعت اکستروژن آلومینیوم فعالیت دارد.

    از طرف دیگر، فلز منیزیم برای قوطی‌های نوشابه، مصالح ساختمانی و خودروها ماده‌ای ضروری است و کمبود کنونی مواد اولیه می‌تواند شرایط عرضه را برای این صنایع بدتر کند. به گفته گروه بورس بازرگانی و کالای شیکاگو CME، هیچ جایگزینی برای مواد خام وجود ندارد و حدود 75 درصد از تمام محصولات نهایی که در تولید آنها از آلومینیوم به عنوان ماده اولیه استفاده می‌شود، با کمبود آن دچار مشکلات اساسی خواهند شد. بر اساس گزارش CME، روش کم هزینه تولید منیزیم در چین به این کشور اجازه داده تا اکثریت قریب به اتفاق بازار را به خود اختصاص دهد و این امر بسیاری از تولیدکنندگان آلومینیوم آمریکای شمالی را وادار کرده تا کارخانه‌های خود را در طول دهه 2000 تعطیل کنند. این باعث شده است که تولیدکنندگان آلومینیوم در برابر مشکلات فعلی عرضه در چین بسیار آسیب‌پذیر باشند.  طبق اعلام انجمن بین‌المللی منیزیم، در استان شانشی این کشور، که 60 درصد از تولید منیزیم چین را به خود اختصاص می‌دهد، کارخانه‌های ذوب در اواسط سپتامبر دستور کاهش تولید خود را به نصف دریافت کردند. حداقل به 15 کارخانه ذوب برای توقف کامل تولیدشان دستور داده شد که بخشی از برنامه چین برای کاهش مصرف انرژی و انتشار کربن است. روی هاروی، مدیرعامل Alcoa در این خصوص در ماه گذشته گفت که این تقلیل در تولید یکی از بزرگ‌ترین کاهش‌هایی است که صنعت آلومینیوم تاکنون تجربه کرده است، به‌ویژه با توجه به اینکه این کاهش‌ها در طول سالی رخ می‌دهد که در آن شاهد رشد شدید تقاضا بوده‌ایم.

    شرکت آلکوا اظهار کرد که شاهد بوده است تامین کنندگان بالادستی اعلامیه‌های فورس ماژور را صادر کرده‌اند که به تامین‌کنندگان اجازه می‌دهد تحویل محصولات را به دلیل شرایط خارج از کنترل آنها متوقف کنند. کیت هاروی، مدیر عامل شرکت کایزر آلومینیوم می‌گوید خرابی تجهیزات، یکی از تامین‌کنندگان داخلی این شرکت را وادار کرد تا اعلام فورس ماژور کند و این شرکت با مشتریان در مورد عبور از این هزینه‌ها صحبت خواهد کرد.  شرکت‌های خودروسازی و سایر گروه‌های صنعتی ماه گذشته در بیانیه‌ای هشدار دادند که اگر چین تولیدات خود را افزایش ندهد، ممکن است در ماه نوامبر عرضه منیزیم اتحادیه اروپا با مشکل مواجه شود. گروه‌های صنعتی گفتند که اروپا برای 95 درصد منیزیم موردنیاز خود به چین وابسته است و این کمبود، هزاران کسب و کار و کل زنجیره تامین آنها را تهدید می‌کند. به گفته سازمان زمین‌شناسی آمریکا USGS، ایالات متحده برای تامین منیزیم مورد نیاز خود به چین چندان وابسته نیست و به تامین‌کنندگان در خاورمیانه، کانادا و مکزیک متکی است. با این حال، با توجه به نقش چین به عنوان تولیدکننده اصلی این ماده اولیه، طبق بیانیه مشترک انجمن منیزیم چین و انجمن بین‌المللی منیزیم، تعطیلی طولانی مدت کارخانه‌های ذوب در این کشور تاثیر پایداری بر صنعت منیزیم و اقتصاد جهانی خواهد داشت.  برخی نشانه‌ها حاکی از بهبود کوتاه مدت در عرضه این محصول است. به گفته گروه تحقیقاتی Sunlight Metal Consulting، اکثر کارخانه‌های بزرگ منیزیم در استان شانشی چین تولید خود را از ابتدای اکتبر از سرگرفتند و سفارش‌ها برای تکمیل موجودی شروع به افزایش کردند، اما این گروه خاطرنشان کرد که هنوز تولید غیرعادی ناشی از تامین ناکافی انرژی وجود دارد.

    منبع: دنیای اقتصاد

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر