دلیل قاچاق شمش طلا در معادن کشور چیست؟

عصر معدن- بنا بر اظهارات یک مقام مسئول در ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز ، برخی از معدنکاران ترجیح می‌دهند شمش طلای استحصال شده را قاچاق کنند و به تولیدکنندگان طلا نفروشند.;

دلیل قاچاق شمش طلا در معادن کشور چیست؟
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» به نقل از تسنیم، امیرمحمد پرهام فر مدیرکل مبارزه با قاچاق طلا، ارز و پولشویی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز درباره قاچاق طلا  اعلام کرد که  "برخی از معدنکاران ترجیح می‌دهند شمش استحصال شده را قاچاق کنند و به تولیدکنندگان طلا نفروشند. به اعتقاد ما از وقتی 9 درصد ارزش افزوده برای شمش استحصال شده در نظر گرفته شد، قاچاق طلای خام افزایش پیدا کرد."

    مدیرکل مبارزه با قاچاق طلا، ارز و پولشویی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز می‌گوید: " اگر ارزش افزوده از روی طلای استحصال شده در معادن برداشته شود، قاچاق طلا اتفاق نخواهد افتاد. در حال حاضر شمش استحصال شده، بدون هیچ ارزش افزوده‌ای (بدون اینکه روی آن فرآوری صورت گیرد با قیمت پایین) از کشور خارج می‌شود و این گویای آن است که دولت باید سازوکار دریافت مالیات ارزش افزوده را از معدنکاران تغییر دهد."

    به گفته پرهام فر،  "شکل دیگری که طلا از کشور خارج می‌شود، مربوط به طلاهای آب شده است، برخی از افراد برای اینکه سرمایه خود را از کشور خارج کنند، سراغ طلای آب شده می‌روند و سرمایه خود را خارج می‌کنند. البته برخی دیگر هم طلای آب شده را با هدف کسب سود قاچاق می‌کنند. البته خروج طلای آب شده به جهت آنکه اجرت ندارد، برای فرد سودآور است."

    مدیرکل مبارزه با قاچاق طلا، ارز و پولشویی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با اشاره به اینکه خروج طلای آب شده از کشور برای ما حکم قاچاق دارد، گفت: طبق قانون طلاهای ساخته شده و آن هم به‌صورت محدود امکان خروج از کشور را دارد. در همین زمینه برای اینکه قاچاق طلا کاهش پیدا کند، مهم‌ترین کاری که باید صورت گیرد، این است که قیمت جهانی طلا و داخلی بهم نزدیک شود، در این صورت تا حد زیادی قاچاق طلا بخصوص طلای آب شده صرفه اقتصادی ندارد.

    محمد رضا بهرامن رئیس خانه معدن ایران در همین ارتباط به خبرنگار تسنیم می‌گوید:  9 درصد ارزش افزوده برای شمش استحصال شده توسط تولیدکنندگان رقم بسیار بالایی است و اصلاً توجیح اقتصادی ندارد.

    وی با بیان اینکه نامه نگاری متعددی با بانک مرکزی برای لغو و یا کاهش این میزان ارزش افزوده انجام داده ایم، افزود: متأسفانه هنوز برای جلب موافقت بانک مرکزی و  وزارت اقتصاد برای تغییر میزان دریافت ارزش افزوده از تولیدکنندگان طلا موفقیتی نداشته ایم.

    بهرامن با اعلام اینکه در صورت عدم پرداخت ارزش افزوده تولیدکننده جریمه خواهد شد، گفت: واردات شمش توسط بانک مرکزی مشمول ارزش افزوده نیست اما تولیدکننده داخلی باید این ارزش افزوده را پرداخت کند که این عادلانه نیست.

    وی با اعلام اینکه تولیدکننده در این شرایط یا باید متمرکز بر صادرات باشد یا محصول خود را با پرداخت ارزش افزوده بالا بفروش برساند، تصریح کرد: در این بین افرادی هستند که به صورت غیر رسمی با شگردهای خاص خود اقدام به فروش طلا بدون پرداخت ارزش افزوده می‌کنند.

    به گفته بهرامن، حل این مشکل نیازمند تصمیم مناسبی است تا با اعمال شفافیت در امر تولید، موانع پیش روی تولیدکنندگان برطرف شود. چراکه امروز تولیدکننده نیازمند نقدینگی است تا بتواند فعالیت خود را انجام و حتی توسعه دهد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر