بازدهی ۹۲ درصدی فولادمبارکه اصفهان در شش ماهه اول سال ۹۷

عصر معدن- تولید ۳ میلیون و ۶۵۰ هزار تن انواع محصول به ارزش تقریبی ۱۰ هزار میلیارد تومان در شرکت فولاد مبارکه اصفهان رخ داد.;

بازدهی ۹۲ درصدی فولادمبارکه اصفهان در شش ماهه اول سال ۹۷
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن»، کارکنان متعهد و تلاشگر فولاد مبارکه در شش ماهه اول سال جاری با تولید 3 میلیون و 650 هزار تن انواع محصول و عرضه 3 میلیون و 580 هزار تن از این میزان محصولات به ارزش تقریبی 10 هزار میلیارد تومان، رکـــــورد جـــدیـــدی از خود برجـــای گذاشتند.
    معاون اقتصادی و مالی شرکت فولاد مبارکه ضمن اعلام این خبر گفت: این شرکت با هدف تأمین سود پایدار و افزایش ارزش برای سهامداران به عنوان مهم ترین ذینفعان خود علی رغم مشکلات ناشی از تحریم ها، همواره توانسته است عملکردی درخشان از خود بر جای گذارد.
    امیرحسین نادری مدیریت خردمندانه، خبرگی و دانش فنی ارزشمند کارکنان و توسعه متوازن خطوط تولید و بهره برداری شرکت برای تولید اقتصادی و سودآوری مستمر را اصلی ترین مؤلفه های اثرگذار در دستیابی به این موفقیت ها دانست.
    وی اظهار کرد: همانگونه که آمارها و جداول نشان می دهد، از عوامل مهم تأثیرگذار در رشد 46 درصدی فروش شرکت نسبت به مدت مشابه سال 96، افزایش 27 درصدی مقدار فروش محصولات گرم در سال 97 (عمدتا مربوط به بهره برداری و افزایش ظرفیت طرح توسعه فولادسازی و نورد پیوسته سبا از 750 هزار تن به یک میلیون و 600 هزار تن ) و تختال های تولیدی ماشین ریخته گری شماره 5 است؛ ضمن اینکه در کنار رشد تولید، رشد قیمت های جهانی محصولات و در نتیجه، رشد آن در بورس کالا نیز کمک قابلتوجهی به افزایش درآمد فروش شرکت کرده است.
    وی خاطر نشان کرد فولاد مبارکه تامین نیاز بازار داخل را همواره در اولویت قرار داده؛ به نحوی که در سال 97 به گونه ای برنامه ریزی کرده است که 80 درصد محصولات تولیدی خود را به بازار داخل عرضه کند.
    معاون اقتصادی و مالی فولاد مبارکه در ادامه با اشاره به استراتژی صحیح بورس کالا در حذف محدودیت نوسان قیمت محصولات در نتیجۀ عرضه و تقاضای آن، این امر را گامی مهم در حذف اختلاف قیمت بورس کالا و خارج از آن و در نهایت از بین رفتن رانت ایجادشده دانست.
    وی در ادامه به رشد ارزش بازار شرکت و بازده سهام آن پرداخت و افزود: با توجه به اقبال بازار سرمایه به صنایع فلزی و معدنی به عنوان یکی از صنایع مهم و تأثیرگذار در شاخص بورس، قیمت سهام فولاد مبارکه نیز از رشد قابل توجهی برخوردار بوده است؛ به گونه ای که قیمت هر سهم شرکت از 2870 ریال در ابتدای سال 97 به قیمت حدود 5260 ریال در اواخر شهریور رسید و با توجه به تقسیم و پرداخت 250 ریال سود نقدی در مجمع سالانۀ شرکت، بازدهی حدود 92 درصدی در شش ماهه اول سال 97 رقم خورد که این مقدار در مهرماه به بیش از 120 درصد رسیده است.
    امیرحسین نادری خاطرنشان کرد: شاخص کل بورس که مهمترین نماگر بازار سرمایه است، از رقم 96 هزار و 425 واحد در ابتدای سال 97 به 160 هزار و 538 واحد در پایان شهریور 97 رسید که رشد 66 درصدی را نشان می دهد و فولاد مبارکه با 92 درصد بازده، عملا حدود 5/1 برابر متوسط رشد بازار برای سهامداران بازدهی به ارمغان آورده است.
    وی با اشاره به استراتژی تقسیم سود شرکت و قدردانی از سهامداران در همراهی با شرکت در این راهبرد صحیح تصریح کرد: همواره بین نرخ رشد سود شرکت (g) و درصد سود نقدی رابطۀ معکوس وجود دارد. به گونه ای که شرکتهایی که مقدار عمدۀ سود نقدی خود را در مجمع تقسیم می کنند و برنامه ای برای توسعۀ شرکت ندارند، به مرور رشد سودآوری آنها رو به افول میگذارد و در مقابل، تقسیم سود پایین منجر به رشد سودآوری و افزایش قیمت سهام در بورس و نهایتا افزایش بازده سهامداران میشود.
    معاون اقتصادی و مالی شرکت فولاد مبارکه با اشاره به رشد ارزش بازار سرمایۀ شرکت (market value) به 40 هزار میلیارد تومان افزود: با توجه به افزایش نرخ دلار بالطبع ارزش جایگزینی شرکت و دارایی های آن نیز افزایش می یابد. از دیگر سو، در شرایط فعلی احداث مجتمع عظیمی همچون فولاد مبارکه بسیار مشکل است. این در حالی است که در کنار رشد ارزش داراییهای ثابت شرکت، سرمایه گذاری های بلندمدت شرکت نیز از رشد قابل توجهی برخوردار بوده است که ممکن است از نگاه سهامداران و فعالان بازار سرمایه دور مانده باشد؛ به طوری که ارزش کنونی سبد سرمایه گذاری بورسی شرکت نزدیک 14 هزار میلیارد تومان است که نسبت به بهای تمام شدۀ آن از قرار 5 هزار میلیارد تومان، 180 درصد رشد کرده است. به بیان دیگر در صورت تقسیم ارزش سبد سرمایه گذاری بورسی شرکت به تعداد سهام شرکت، مبلغ 1860 ریال به هر سهم فولاد مبارکه تخصیص می یابد.
    نادری در ادامه با اشاره به ساختار سرمایۀ شرکت گفت: همواره باید میان سودآوری شرکت، ارزش داراییها و سرمایۀ شرکت رابطۀ معناداری وجود داشته باشد. با توجه به سرمایه گذاری های ارزشمند فولاد مبارکه در طرحهای توسعه و سهام دیگر شرکتهای معدنی و فلزی، نیاز به تأمین در آزمایشگاه ساختمانی فولاد مبارکه انجام شد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر