رکوردشکنی قیمت آلومینیوم و کالاهای دیگر

عصر معدن- روند صعودی قیمت‌ها در بازارهای کالا روز پنج‌شنبه تحت تاثیر مختل شدن تجارت مواد خام بر اثر حمله روسیه به اوکراین، ادامه یافت و آلومینیوم، زغال سنگ و روغن پالم همگی به رکورد بالایی صعود کردند در حالی که قیمت نفت و گندم به بالاترین حد چند سال اخیر افزایش یافت.;

رکوردشکنی قیمت آلومینیوم و کالاهای دیگر
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از ایسنا، موقعیت روسیه به عنوان صادرکننده بزرگ نفت، گاز، فلزات، غلات و بازارهای کشتیرانی به معنای آن است که تحریم‌های شدیدی که پس از حمله روسیه به اوکراین علیه نهادهای روسی متعدد تصویب شدند، منابع حیاتی متعدد زنجیره‌های تامین را ملتهب کرده است.

    قیمت آلومینیوم در بازار فلزات لندن امسال 30 درصد رشد کرده و بهای معاملات گندم هفته جاری 25 درصد افزایش پیدا کرده است. بازارها تلاش می‌کنند تاثیر از دست رفتن عرضه روسیه در صورت وضع اقدامات تنبیهی بیشتر علیه مسکو را در قیمت‌ها ارزیابی کنند.

    دو منبع آگاه به رویترز اظهار کردند: آمریکا با هدف تشدید فشار بر ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، بسته تحریمهایی را آماده می‌کند که شمار بیشتری از الیگارشهای روسی و همچنین شرکت‌ها و دارایی‌های آنها را هدف می گیرد.

    در شرایطی که خریداران با مسائل فاینانس و حمل دست و پنجه نرم می‌کنند و مسائل مذکور خرید نفت روسیه را که سومین تولیدکننده بزرگ جهان است فلج کرده است، قیمت نفت برنت برای نخستین بار از فوریه سال 2013 به بیش از 118 دلار در هر بشکه صعود کرد.

    سم رینولدز، تحلیلگر فاینانس انرژی موسسه تحلیل مالی و اقتصاد انرژی به رویترز گفت: حمله روسیه به اوکراین به معنای آشفتگی بیشتر برای بازارهای انرژی جهانی است که در دو سال گذشته برای رهایی از نوسان شدید قیمت تقلا می کردند.

    گروه بانکی ANZ استرالیا هدف کوتاه مدت برای قیمت نفت را به 125 دلار در هر بشکه افزایش داد و  خاطرنشان کرد کمبود عرضه می‌تواند باعث افزایش بیشتر قیمت‌ها شود.

    در میان فلزات صنعتی، در بازار فلزات لندن بهای آلومینیوم 2.3 درصد افزایش یافت و به 3650 دلار در هر تن رسید در حالی که قیمت نیکل با بیش از چهار درصد افزایش، به 26 هزار و 935 دلار در هر تن صعود کرد. معامله گران تلاش کردند از دست رفتن عرضه روسیه که سومین تولیدکننده بزرگ آلومینیوم و نیکل است را برآورد کنند.

    طبق آمار وزارت کشاورزی آمریکا، روسیه و اوکراین در 28.5 درصد از صادرات جهانی گندم در سال 2021 سهم داشتند. از این رو قیمت گندم در بازار جهانی بالاتر رفته تا ریسک افت بزرگ عرضه از سوی این دو کشور را منعکس کند.

    بهای معاملات گندم شیکاگو در یک ماه گذشته حدود 40 درصد افزایش پیدا کرده و آخرین بار به 11 دلار و 34 سنت در هر بوشل (هر بوشل بیش از 25 کیلوگرم است) رسید که بالاترین قیمت در 14 سال گذشته بود.

    روسیه و اوکراین در 19 درصد از صادرات ذرت و 80 درصد از صادرات روغن آفتابگردان سهم دارند.

    قیمت روغن پالم روز پنج شنبه به رکورد 6950 رینگیت رسید و روغن سویای آمریکا هم به بالاترین حد از سال 2008 صعود کرد.

    بر اساس گزارش رویترز، بهای معاملات زغال سنگ نیوکاسل استرالیا هفته جاری به رکورد 440 دلار در هر تن صعود کرد و 100 درصد افزایش نسبت به ماه گذشته داشته است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر