معاون وزیر صمت:

مراکز علمی به کشف معادن در کشور کمک کنند

عصر معدن- معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: کشور در تبدیل کانسار به معدن دچار ضعف جدی است و در ۱۰ سال گذشته معدن بزرگی از کشورمان کشف و در کلاس جهانی، ثبت نشده بنابراین نیاز است که دانشگاه‌ها و مراکز علمی در این خصوص راه‌حل ارائه کنند.;

مراکز علمی به کشف معادن در کشور کمک کنند
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» به نقل از ایرنا، علیرضا شهیدی  در بیست و دومین کنفرانس انجمن زمین‌شناسی ایران اظهار داشت: ایران یک درصد تولید آهن در دنیا را دارد، همچنین تولید سرب و روی در سال بیش از 20 میلیون تن است و نیاز به اطلاعات پایه برای عملکرد خوب داریم.

    وی ادامه داد: سازمان زمین‌شناسی چندین بار زمین‌شناسی کشور را پایش کرده و نقشه ها را آماده کرده است. 

    رییس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور عنوان کرد: برای اینکه شناختی از زیر زمین داشته باشیم از سال 81 به ژئوفیزیک هوایی روی آورده‌ایم و خطوط پرواز 200 تا 250 متر است و 640 هزار کیلومتر خطی برداشت هوایی داشته‌ایم.

    شهیدی تصریح کرد: در سال 83 اطلس ملی نقشه‌های موضوعی زمین‌شناسی توسط سازمان منتشر و پتانسیل 14 ماده معدنی بررسی شده است. 

    وی افزود: این اطلس تلفیقی از زمین‌شناسی، نقشه‌های زمین‌شناسی و سایر اطلاعات است و بر اساس مقیاس ما 10 برابر دقت خود را افزایش داده‌ایم.

    شهیدی با تشریح بخشی از عملکرد سازمان زمین‌شناسی ادامه داد: در دهه 90  انجام اکتشافات به میزان 550 هزار کیلومتر مربع و ژئوفیزیک هوایی در 640 هزار کیلومتر طبق برنامه توسعه ششم برنامه‌ریزی و انجام شده است. 

    رییس سازمان زمین شناسی عنوان کرد: از سال 1950 تا 2016 در دنیا بسیاری از کانسارها تبدیل به معدن شده‌اند اما در کشور این مسیر بسیار طولانی است و سالها می‌انجامد. این معضل باید رفع شود و نکته‌ای که وجود دارد اینکه طی 10 سال گذشته معدنی از کشورمان در کلاس جهانی ثبت نشده است. 

    معاون وزیر صمت‌ اظهار داشت: راهکارهای رفع این معضل انجام اکتشافات عمقی است که در این خصوص برنامه‌ریزی شده 2 میلیون و 750 هزار کیلومتر خطی ژئوفیزیک هوایی انجام دهیم که 155 هزار کیلومتر مربع انجام شده و توان ما بیشتر از این نیست و نیاز به کمک بخش خصوصی است.

    به گفته وی این اکتشافات با استفاده از روش‌هایی همچون ژئو فیزیک فیزیکی و شیمیایی، هیدرو ژئوفیزیک و حفاری اکتشافی انجام شده است. 

    رییس سازمان زمین شناسی عنوان کرد: در سازمان‌ها موازی‌کاری یا دوباره‌کاری‌ها در خصوص داده‌های زمین انجام می‌شود که باید زمین‌شناسی، مرجع داده‌های زمین باشد. 

    وی در خصوص برنامه‌های آتی سازمان زمین‌شناسی گفت: تکمیل و تولید اطلاعات پایه بزرگ مقیاس با هدف افزایش دقت و بازدهی و کاهش ریسک سرمایه‌گذاری در فعالیت‌های اکتشافی و زیرساختی، تکمیل چرخه ژئوفیزیک هوایی با هدف اکتشاف ذخایر پنهان و عمیق در مناطق اولویت‌دار و بازنگری در اطلاعات پایه قبلی با هدف به روز رسانی و افزایش دقت آنها با استفاده از روش‌های روز دنیاست.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر