با این معدن می‌توان ایران را از فقر نجات داد؟!

عصر معدن- چندی است که در فضای مجازی گزارشی تصویری همراهِ با این توضیح دست به دست می‌چرخد: «غولِ طلای خاورمیانه در ایران که سالانه ۲۷ میلیون تُن سنگِ طلا از آن استخراج می‌شود. بزرگ‌ترین معدنِ استخراجِ طلا که فقط با طلای همین یک معدن می‌شود کلِ ایران را از فقر نجات داد. این سرزمینِ طلایی در شهرِ تکابِ آذربایجانِ غربی قرار دارد. این معدن سالیانه ۱۰ تُن طلای خالص می‌دهد که از این نظر جزو ۱۰ معدنِ طلاییِ برترِ دنیاست. ۸۰ میلیون ایرانی در گرم به گرمِ این طلاها سهم دارند. کاش مسئولان قدرِ این ثروتهای ملی را بیشتر بدانند.»;

با این معدن می‌توان ایران را از فقر نجات داد؟!
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۸ تير ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» به نقل از ایسنا، «مردم‌سالاری آنلاین» در ادامه نوشت: سخن درباره‌ی معدنِ طلای زرشوران در روستای زره‌شوران است که در 35 کیلومتریِ شهرستانِ تکاب، نزدیکِ آتشکده‌ی باستانیِ آذرگشنسپ،  جای دارد. پس از عملیاتِ اکتشافیِ گروههای ایرانی و غیرِ ایرانی، گواهیِ کشفِ معدنِ طلای زرشوران به نامِ سازمانِ توسعه و نوسازیِ معادن و صنایعِ معدنیِ ایران (ایمیدرو) صادر شده است.

    از شایعه تا واقعیت

    زرشوران، نه تنها بزرگ‌ترین معدنِ طلای ایران است که بزرگ‌ترین ذخیره‌ی طلای کشور را دارد. هر چند، عملیاتِ اجرایی طرحِ طلای زرشوران از 9 سالِ پیش (1389) آغاز شده است، ولی از روزگارِ باستان، ایرانیان با معدنِ زرشوران آشنا بوده‌اند و از آن زر استخراج می‌کردند.
    این معدن دارای پتانسیلی بسیار بالا است ولی از کمبودِ سرمایه‌گذاری رنج می‌برد؛ هر چند دولت بیش از 300 میلیارد تومان در این معدن سرمایه‌گذاری کرده است و 700 تَن نیز در آنجا مشغول به کار شده‌اند.
    بر پایه‌ی بررسیهای انجام‌ شده، ذخیره‌ی تخمینی زرشوران 27 میلیون تن کانسنگِ طلا است با میانگین عیارِ 4 گرم بر تن. ظرفیتِ تولیدِ اسمی کارخانه‌ی زرشوران، که از آبان‌ماه 1393 کارِ خود را آغاز کرده، 2 تن شمشِ طلای 24 عیار در سال است که این رقم می‌تواند با سرمایه‌گذاریهای بیشتر به 5 تن طلا در سال نیز برسد؛ هر چند این ظرفیتِ اسمی است و در سالِ 97 تولیدِ طلای این معدن تنها 850 کیلوگرم بوده است، و برخلافِ گفته‌ی بالا چنین نیست که از این معدن هم‌اکنون «سالیانه 10 تُن طلای خالص» استخراج شود.
    جمعیتِ ایران در حالِ حاضر پیرامونِ 82 میلیون نفر است و اگر استخراجِ طلا از زرشوران را در سال 2 تن بگیریم (که البته هم‌اکنون بسیار کمتر از این عدد است)، سهمِ هر ایرانی در این میان تنها  243ده هزارمِ گرم می‌شود. اگر گرماژِ به دست آمده را در قیمتِ هر گرم طلا ضرب کنیم، از آنجا که بهای هر گرم طلای 24 عیار پیرامونِ 590 هزار تومان است، سهمِ هر ایرانی اندکی بیش از 14 هزار تومان می‌شود که روشن است با 14 هزار تومان نمی‌توان «کلِ ایران را از فقر نجات داد»!

    جایگاهِ طلایی ایران در جهان

    ذخیره‌ی قطعیِ طلا در معدنهای ایران، هم‌اکنون، 250 تن است که ازسویِ بخشهای دولتی، خصوصی و خارجی استخراج می‌شوند. ایران به زودی به استخراج هشت تن طلا در سال نزدیک می‌شود.
    ایران در میانِ شش کشورِ برترِ مصرف‌کننده‌ی طلا است و بیشترین استفاده از طلا در ایران در جواهرسازی است، ولی گفت‌وگوهایی تازه برای بهره از این فلزِ گرانبها به عنوانِ پشتوانه‌ی پولِ ملی و نیز بهره از آن در صنایعِ الکترونیکی (به علتِ رساناییِ بالا)، پزشکی و ... نیز سبب شده است تا سرمایه‌گذاری و پژوهش در استخراجِ طلا رو به پیشرفت باشد.
    گفتنی است که در 21 استانِ کشور وجودِ معدنِ طلا ثابت شده است و در این میان 12 استان هم توانسته‌اند گواهیِ کشف و معدن بگیرند و چنین، هم‌اکنون 24 معدنِ طلای فعال در کشور داریم.
    در جهانِ امروز، 121 کشور در کارِ استخراج طلا هستند و سالانه 3200 تن طلا از معدنها به دست می‌آورند. در این میان، چین با 440 تن، بزرگ‌ترین تولیدکننده به شمار می‌آید و ایران، هم‌اکنون، با استخراجِ 5 تن طلا در سال در رده‌ی 43 جهانی جای دارد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر