آنگلوامریکن دستور توقف عملیات معدنی در برزیل را صادر کرد

عصر معدن- به دنبال نشت خطوط لوله عملیاتی Minas-Rio در برزیل، آنگلوامریکن دستور داد عملیات معدنکاری در این منطقه تا بررسی دقیق متوقف شود. این دومین واقعه فاجعه بار بعد از حادثه سامارکو، در برزیل می باشد که بوقوع پیوسته است.;

آنگلوامریکن دستور توقف عملیات معدنی در برزیل را صادر کرد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۴ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از کانال تلگرامی کیوان جعفری طهرانی تحلیلگر ارشد بازارهای جهانی و داخلی سنگ‌آهن و فولاد، بزرگترین خط لوله انتقال کنسانتره سنگ آهن دوغاب در دنیا که متعلق به شرکت آنگلو آمریکن با طول 529 کیلومتراست، برای دومین بار در ماه گذشته میلادی نشتی داد.

    اولین نشتی در خط لوله فوق در 12 مارس 2018 (21 اسفند) روی داد و آنگلو آمریکن مجبور شد به مدت 15 روز تا 27 مارس (7 فروردین 97) پروژه را متوقف کند تا مانع نشتی وسیع کنسانتره سنگ آهن به طبیعت بشود.

    ظاهرا بعد از شروع عملیات در تاریخ 28 مارس مشکل حل نشده و دوباره آنگلو امریکن اعلام کرد که عملیات در معادن سنگ آهن Minas-Rio در برزیل را برای بار دوم از 29 مارس به حالت تعلیق در آورده تا بازرسی کاملی از خطوط لوله های حمل سنگ آهن به صورت دوغاب از معدن به سمت ترمینال صادراتی انجام دهد.

    این بار تجهیزات تخصصی فنی برای شناسایی مناطق دارای ضعف بالاقوه در خطوط لوله مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

    بنابر دستور دولت برزیل و با توجه به طول خط لوله و عواقب زیست محیطی عظیمی که این نشتی به همراه خواهد داشت، انتظار می رود بازرسی کامل خطوط انتقال حدود 90 روز به طول انجامد. تا این زمان هم عملیات معدنکاری در Minas-Rio به حالت تعلیق در خواهد آمد.

    حال تحلیل اول از این موضوع حاکی از آن است که، تولید سنگ آهن کنسانتره از معادن «میناس ریو» در سال 2017 حدود 17 میلیون تن در سال بود که انتظار می رفت با طرح های توسعه انجام شده، این ظرفیت در سال 2018 به 26.5 میلیون تن برسد ولی حادثه فوق باعث کاهش قابل ملاحظه تولید در سال جاری خواهد شد.

    اما تحلیل دوم می گوید، محصول دوغاب کنسانتره معادن فوق در کنار اقیانوس و در شهر ریودوژانیرو خشک شده و 65 درصد (حدود دو سوم) از محصول صرف تولید گندله با عیار 67 درصد در این محل شده و‌ مابقی بصورت کنسانتره صادر می شود.

    تحلیل سوم نیز بیان می کند، با توقف تولید 3 ماهه پروژه فوق حدود 2 میلیون تن کنسانتره سنگ آهن صادراتی از مدار خارج می شود که 1/3 آن سهم بازار چین بوده و‌ مابقی سهم صادرات به کارخانه GIIC قدیم یا Bahrain Steel جدید است و باعث کمبود بالای کنسانتره سنگ آهن در محدوده خلیج فارس خواهد شد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر