عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس اعلام کرد:

برنامه دولت برای عرضه کل زنجیره فولاد در بورس کالا

عصر معدن- لطف الله سیاهکلی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: براساس برنامه دولت، عرضه کل زنجیره تولید فولاد در بورس کالا در اولویت برنامه ها برای ساماندهی بازار فولاد کشور قرار دارد.;

برنامه دولت برای عرضه کل زنجیره فولاد در بورس کالا
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۸ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از ایرنا، این نماینده مجلس با اشاره به اینکه با عرضه کل محصولات فولادی در بورس کالا، آمارهای این بخش و میزان مصرف و مازاد نیاز داخل شفاف می شود، افزود: دولت اگر به معنای واقعی تصدی گری خود در اقتصاد را کاهش دهد و اصل 44 قانون اساسی را رعایت کند، شاهد ساماندهی بازارهای کالایی کشور به کمک بازار سرمایه خواهیم بود.

    سیاهکلی ادامه داد: باید به بخش خصوصی اعتماد کرد و اجازه داد تا بخش خصوصی با سیاستگذاری و برنامه‌ریزی مناسب بتوانند چشم انداز روشنی را از تولید و روند بازارها داشته باشد.

    این نماینده مجلس با تاکید بر نظارت دولت بر بازار فولاد اظهار داشت: از آنجایی که معاملات در بورس کالا مانند یک تالار شیشه ای شفاف و روشن است، دولت نیز باید با رصد معاملات در بورس اجازه دهد که قیمت ها در تقابل عرضه و تقاضا کشف شود و بر مبنای داده های موثق اقدام به سیاست گذاری مطلوب کند.

    به گفته این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، در قانون جهش تولید مسکن امکان پیش خرید مصالح ساختمانی همچون فولاد و سیمان در بورس کالا دیده شده که این موضوع می تواند اقدامی بزرگ در راستای ساماندهی موثر بازار مسکن و تولید در این بخش باشد.

    سیاهکلی در پایان به بازار سیمان اشاره کرد و گفت: پس از عرضه کل سیمان کشور در بورس کالا شاهد آن هستیم که سوء استفاده ها در بخش توزیع سیمان با قیمت های بالا به پایان رسیده و امروز تعادلی مطلوب در این بازار حکمفرما شده است.

    براساس این گزارش، با اعتراض گسترده مسئولان و فعالان حاضر در بازار سرمایه نسبت به قیمت‌گذاری دستوری، حذف این نوع قیمت‌گذاری از آغاز به کار دولت سیزدهم در دستور کار تیم اقتصادی قرار گرفت و اقدامات مثبتی در راستای لغو هر چه سریع‌تر این نوع قیمت‌گذاری در اکثر محصولات به کار گرفته شد.

    طرح حذف قیمت‌گذاری دستوری با عرضه کامل سیمان در بورس کالا، رنگ واقعیت به خود گرفت. پس از تصمیم دولت مبنی بر عرضه کل سیمان کشور در بورس کالا که با ابلاغیه نهم شهریور ماه امسال از سوی وزارت صمت اجرایی و اثرات خروج صنعت سیمان از نظام قیمت‌گذاری دستوری در رشد عرضه‌ها و تعادل بازار نمایان شد، این بار دولت تصمیم گرفته است که در گام دوم در راستای حذف قیمت‌گذاری دستوری از اقتصاد، کل زنجیره تولید فولاد را به سمت بورس هدایت کند.

    "سیدرضا فاطمی امین"، وزیر صنعت، معدن و تجارت به تازگی اعلام کرده که دولت با بهره‌گیری از 25 ابزار معاملاتی بورس کالا درصدد است تا کل زنجیره تولید کالاهای پایه را در بورس کالا عرضه و زمینه شفافیت و حذف سهمیه بندی را در مبادلات کالایی کشور مهیا کند.

    در همین زمینه "سیف‌الله امیری"، مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت اعلام کرده است با دستورالعملی که ارائه‌شده تقریباً همه شیوه‌نامه‌های قبلی کنار می‌رود و قرار است کالاها و محصولات زنجیره فولاد در بورس کالا عرضه شوند و دولت و وزارتخانه نیز در قیمت‌گذاری هیچ مداخله‌ای نخواهند داشت.

    به اعتقاد کارشناسان این رویکرد وزارت صمت به معنای برداشتن گام دوم دولت در راستای حمایت از تولید و تنظیم بهینه بازارها به دور از سیاست قیمت‌گذاری دستوری است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر