در شورای معادن هرمزگان مطرح شد

فرآیند صدور و تمدید پروانه معادن در هرمزگان انجام شود

عصر معدن- استاندار هرمزگان گفت: در راستای فرمایش های مقام معظم رهبری و انجام سریع کارها، فرآیند صدور مجوز و تمدید پروانه معادن در استان انجام شود.;

فرآیند صدور و تمدید پروانه معادن در هرمزگان انجام شود
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» به نقل از ایرنا فریدون همتی عصر شنبه در نشست شورای معادن هرمزگان اظهار داشت: چرخه انجام کارهای اداری باید کوتاه شود، نباید اجازه داد وقت افراد در فرآیندهای طولانی هدر رود.

    وی ادامه داد: گاهی موضوعی توسط بهره بردار معدن پیگیری نمی شود و دستگاه متولی نیز به دنبال آن نمی رود که این ضعف است.

    رییس شورای معادن هرمزگان اضافه کرد: مطالعه پهنه‌های معدنی روند طولانی دارد که باید سرعت گیرد تا بتوان برای برنامه ریزی های بلند مدت و واگذاری به سرمایه گذاران توانمند اقدام کرد.

    وی درخصوص مخالفت‌هایی که توسط اهالی برخی مناطق نسبت به انجام فعالیت‌های معدنی انجام می شود هم گفت: اگر فرماندار توانمند باشد و اهالی به خوبی توجیه شوند چنین اتفاق‌هایی رخ نمی‌دهد.

    استاندار هرمزگان افزود: وجود این موارد نشانه ضعف فرماندار است و این موارد بایستی به استانداری گزارش شود تا اقدام‌های لازم برای رفع آن اتخاذ گردد، در این خصوص هیچ توجه ای پذیرفته شدنی نیست.

    مشکل مشکل معدن گچین در سال گذشته قابل حل شدن بود

    همتی در بخش دیگری از سخنانش خاطر نشان کرد: سفری که رییس سازمان صنعت معدن و تجارت هرمزگان، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان و فرماندار بستک مدتی پیش به روستای گچوئیه داشتند را می توانستند مشکل را برطرف کنند و معدن گچ گچوئیه غیر فعال نمی ماند.

    اداره های دولتی از دادن توضیح شفاف به مردم عاجز هستند

    استاندار هرمزگان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به شایعه هایی که در شبکه های اجتماعی منتشر می شود، گفت: اگر اداره های دولتی به موقع و شفاف به مردم توضیح دهند کسی به شایعه ها توجه نمی کند.

    همتی افزود: اداره های دولتی استان از دادن توضیح شفاف و به موقع برای مردم عاجز هستند که این سبب توجه افراد به شایعه می شود در صورتی که اگر به موقع و شفاف اطلاعات به مردم رسانده شود مشکلی ایجاد نمی شود.

    رییس شورای تامین هرمزگان تاکید کرد: مردم نظر تخصصی اداره ها را بهتر از شایعه ها می پذیرند و مدیران باید با رسانه ها مصاحبه داشته و جزییات کارها را به صورت شفاف برای مردم بیان کنند.

    معادن مشمول جز پنج ماده 43 قانون برنامه ششم مشخص شوند

    استاندار هرمزگان در خصوص «جز پنج ماده 43 قانون برنامه ششم توسعه» اظهار داشت: ظرف 10 روز باید لیست معادن مشمول این ماده قانونی مشخص شود تا بتوان برای دریافت مبلغ و هزینه کرد آن برای همان مناطق اقدام کرد.

    «بر اساس این ماده قانونی، در مواردی که به دلیل بهره‌برداری از معادن و فعالیت‌های صنایع معدنی، خسارت‌هایی به اهالی ساکن در منطقه و بخش کشاورزی آنها برسد، علاوه بر عوارض آلایندگی، با تصویب شورای معادن استان تا یک‌درصد (1%) فروش آنها، پس از واریز به خزانه معین استان نزد خزانه‌داری کل کشور به‌جبران خسارت‌های مذکور و درصورت وارد شدن آسیب‌های عمومی، به فعالیت‌های بهداشتی، درمانی و عمرانی مورد نیاز منطقه درگیر اختصاص می‌یابد.

    شورای معادن استان موظف است اصلاح فناوری آلاینده و به‌روزآوری آنها را پیگیری کند.»

    همتی افزود: اخذ مبلغ تعیین شده در این قانون موجب ایجاد انگیزه در معدن کاران و بنگاه های اقتصادی بزرگ وابسته به فعالیت های معدنی برای بروز کردن ماشین آلات و شیوه های فعالیت شان می شود و بیشتر اینها نیز از نظر مالی شرایط خوب و مناسبی دارند که اخذ این مبلغ تاثیری برای آنها نخواهد داشت.

    همچنین استاندار هرمزگان در اسفند سال 96 گفته بود به زودی مطالعات اکتشاف معادن در بشاگرد و حاجی آباد انجام می شود که با انجام آن امکان برنامه ریزی دقیق و ترسیم افق بلند مدت را برای بخش معدن این استان فراهم می‌کند که وی در این نشست نسبت به کُند بودن روند مطالعه گلایه کرده و خواستار سرعت گرفتن آن شد.

    معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار هرمزگان هم در این نشست گفت: بر اساس قانون وزیر صنعت معدن و تجارت نمی‌تواند در خصوص ماده یاد شده آیین نامه‌ای صادر کند زیرا این ماده قانونی آیین نامه اجرایی نخواسته و اجرای آن را بر عهده شورای معادن استان قرار داده است.

    رضا مدرس گفت: معادنی که فعالیت آنها منجر به خسارت نشده باشد مشمول این قانون نمی‌شوند، همچنین جایی در قانون بیان نشده انجام فعالیتی تا 50 کشته و یا تا بروز بیماری برای تعداد مشخصی از افراد مجاز است.

    رییس سازمان صنعت معدن و تجارت هرمزگان: مشکل معدن گچوئیه بستک حل شد

    رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت هرمزگان گفت: با حضور فرماندار بستک، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و برگزاری نشست با اهالی گچوئیه اختلاف بین اهالی و سرمایه گذار گچ این روستا شد.

    خلیل قاسمی افزود: یک جابه جایی در محدوده برداشت معدن انجام شده، همچنین از نیروهای روستا در این معدن گچ استفاده می شود و سرمایه گذار با توجه به امکانات خود راه دسترسی مجزایی برای معدن احداث خواهد کرد.

    وی در پایان این نشست در پاسخ به سئوال خبرنگار ایرنا در خصوص وجود معدن مس در هرمزگان هم اظهار داشت: این استان دارای معدن مس و متقاضی بهره برداری از آن هست ولی هنوز به کسی واگذار نشده است.

    براساس اطلاعات منتشره سازمان صنعت، معدن و تجارت هرمزگان، تعداد 112 محدوده معدنی دارای پروانه اکتشاف، 25 معدن دارای گواهینامه کشف و 226 معدن دارای پروانه بهره برداری در این استان با مجموع ذخایر افزون بر یک و نیم میلیارد تن وجود دارد.

    در هرمزگان می‌توان برای 20 نوع ماده معدنی اکتشاف انجام داد و معادن پایه این استان شامل سنگ گچ، سنگ آهن، سنگ نمک، سنگ کرومیت و خاک سرخ است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر