چرا رکورد قیمت ۸ سال پیش طلا تکرارشدنی نیست؟

عصر معدن- یک تحلیلگر غربی با بیان این که قیمت طلا دچار حبس بازه‌ای شده است، پیش بینی کرد شکسته شدن قیمت طلا به سطح بالاتر به این بستگی خواهد داشت که جنگ تجاری آمریکا و چین چقدر طولانی شود.;

چرا رکورد قیمت ۸ سال پیش طلا تکرارشدنی نیست؟
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» به نقل از ایسنا، طلا که معمولا یک دارایی مطمئن به شمار می‌رود نتوانسته است از اخبار تشدید تنش‌های تجاری بهره ببرد. اکنون دلار موقعیت سال گذشته خود را پیدا کرده که طی آن سرمایه گذاران ترجیح دادند به جای طلا، ارز آمریکا را خریداری کنند. قیمت طلا با فشارهای کاهشی روبرو شده زیرا سرمایه گذاران با مشاهده تنش‌های تجاری میان آمریکا و چین ترجیح می‌دهند دلار خریداری کنند. این فلز ارزشمند بیش از 5 درصد کمتر از رکورد قیمت 1346.73 دلار در فوریه امسال است.

    فیلیپ استرایبل، استراتژیست ارشد بازار در شرکت "آر جی او فیوچرز" به کیتکونیوز گفت: تصور می‌کنم اگر توافق تجاری در دور بعدی مذاکرات حاصل شود، می‌توانیم شاهد افزایش دوباره نرخ‌های بهره آمریکا باشیم و اقتصاد آمریکا می‌تواند دوباره رونق بگیرد و موضع بانک مرکزی این کشور برای افزایش نرخ‌های بهره را تحکیم کند اما اگر جنگ تجاری به سال آینده بکشد، ممکن است اقتصاد ضعیف شده و نرخ‌های بهره کاهش پیدا کنند.

    وی در ادامه اظهار کرد: طولی نخواهد کشید که قیمت طلا به بالای میانگین قیمت 100 روزه تا 200 روزه صعود کند اما این که قیمت‌ها بالاتر بروند یا پایین‌تر بیایند به عوامل متعددی از جمله عوامل اقتصاد کلان بستگی خواهد داشت.

    این تحلیلگر گفت: طلا بالاخره در مقطعی از این حبس بازه‌ای خارج خواهد شد اما اینکه صعود کند یا کاهش پیدا کند به توافق تجاری میان آمریکا و چین، مسائل ژئوپلیتیکی و مواضع پولی بانک مرکزی آمریکا بستگی دارد.

    وی افزود: فشار فروش نیز نیز قیمت طلا را با کاهش روبرو کرده است زیرا معامله گران در حال منتقل کردن سرمایه خود به سایر دارایی‌های مطمئن هستند.

    به گفته این تحلیلگر، طلا برای این که در بلندمدت به رکورد سال 2011 صعود کند به چند شرط اقتصاد کلان نیاز دارد. باید دلار کاملاً ارزان شده و نرخ‌های بهره کاهش پیدا کند و همزمان ریسک ژئوپلیتیکی تشدید شود. با این حال سطوح مقاومتی متعددی شامل 1300 دلار، 1320 دلار و 1350 دلار وجود دارند که باید شکسته شوند.

    هر اونس طلا برای تحویل در ژوئن در معاملات روز جمعه بازار آمریکا 1.80 دلار یا 0.1 درصد کاهش یافته و در 1283.60 دلار بسته شد و برای کل هفته 0.6 درصد افزایش نشان داد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر