مدیرکل صمت استان کردستان مطرح کرد:

وجود ۵۹ میلیون تن ذخیره قطعی مواد معدنی در سقز

برنامه‌ریزی جهت جلوگیری از خام فروشی مواد معدنی

عصر معدن- مدیرکل صمت استان کردستان اعلام کرد که شهرستان سقز با ۵۹ میلیون تن رتبه چهارم ذخیره قطعی مواد معدنی را در این استان به خود اختصاص داده است.;

وجود ۵۹ میلیون تن ذخیره قطعی مواد معدنی در سقز
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۴ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از روابط عمومی اداره کل صمت استان کردستان، «بختیار خلیقی» مدیرکل صمت استان کردستان ضمن بیان مطلب فوق گفت: در حال حاضر بیشترین معادن استان در گروه 6 مواد معدنی در شهرستان سقز با 10 معدن واقع است.

    وی با بیان اینکه کردستان افزون بر 50 درصد طلای کشور را تولید می‌کند و زمانی تولید این عنصر گران‌بها در اقتصاد و صنعت استان می‌تواند تاثیرگذار باشد که همه حلقه‌های تولید آن شکل گرفته باشد، افزود: اگرچه کارخانه فرآوری این محصول هم در قروه وجود دارد و در سقز هم طرح آن در حال اجرا است ولی افزون بر این نیاز به ایجاد کارگاه‌های تبدیلی و زیورآلات هم هست تا در این بخش شاهد افزایش تولید و اشتغال و هم ارزش افزوده بیشتری باشیم.

    مدیرکل صمت استان کردستان اضافه کرد: در حال حاضر در گروه 6 ماده معدنی که شامل طلا، آهن و منگنز است، در استان 26 معدن فعال، 6 معدن غیرفعال، سه معدن در مرحله مزایده و یک معدن هم در حال تجهیز وجود دارد.

    وی ادامه داد: از ظرفیت مرزی بودن استان هم می‌توان در راستای رونق صادرات مصنوعات طلا استفاده کرد که این مهم نه تنها در اقتصاد استان بلکه در اقتصاد کشور هم تاثیرگذار است و انتظار می‌رود در آینده شاهد اجرایی شدن طرح‌های توسعه‌ای هر چه بیشتر در استان باشیم.

    خلیقی صحبت‌هایش را اینگونه ادامه داد: یکی از مهمترین طرح‌های صنعتی پیشران در دست اجرای استان، تولید شمش طلای شرکت توسعه طلای کردستان است و میزان پیشرفت فیزیکی این طرح در حال حاضر 10 درصد است.

    وی یکی از محورهای توسعه بخش صنعت استان را پیگیری و حمایت از طرح‌های صنعتی پیشران در دست اجرا دانست و خاطرنشان کرد: با اجرای طرح‌های مهم و پیشران صنعتی در استان شاهد افزایش اشتغال، جلوگیری از خام فروشی مواد معدنی و ایجاد ارزش افزوده بالاتر برای تولیدات صنعتی و معدنی خواهیم بود.

    مدیرکل صمت استان کردستان با اعلام اینکه 58 درصد کل سطح استان به مساحت 12 هزار و 700 کیلومتر مربع پهنه‌بندی و تحت اکتشافات نوین معدنی و زمین شناساسی قرار گرفته، گفت: تاکنون در استان 356 پروانه بهره‌برداری در بخش معدن، 140 فقره پروانه اکتشاف و 10 فقره گواهی کشف صادر شده است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر