نوسانات بازار مس ادامه دارد

عصر معدن- بهای فلز مس در هفته قبل در بازارهای جهانی با نوساناتی همراه بود، ولی به طور کلی در هفته گذشته روندی در ابتدا نزولی و سپس صعودی داشت.;

نوسانات بازار مس ادامه دارد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» گروه تحلیلی کارگزاری سی ولکس نوشت:  قیمت  فلز بنیادین مس از قیمت 5855.50 دلار به ازاء هر تن در تاریخ 2 ماه دسامبر سال 2019 میلادی، به قیمت 5867 دلار به ازاء هر تن در تاریخ 6 ماه دسامبر سال میلادی جاری، معامله شد.

    الف- تحلیل بنیادی:

    در شکل زیر نمودارهای قیمتی یک ماهه و یک هفته اخیر فلز مس(تحویل فوری) برحسب دلار/تن در بورس فلزات لندن آورده شده است:

    عوامل زیادی در هفته قبل بر قیمت فلز مس در بازارهای جهانی اثر داشتند که مهمترین آن به شرح زیر است.
    در ابتدای هفته معاملاتی گذشته به گزارش سایت Kitco، براساس جدیدترین گزارش اداره کار آمریکا مبنی بر اینکه نرخ بیکاری در ماه اکتبر سال 2019 میلادی به کمترین میزان خود در 50 سال اخیر یعنی 3.5 درصد رسید، موجب شد تا ارزش نرخ برابری دلار آمریکا در برابر یورو در بازارهای جهانی تقویت شود. براساس این گزارش تعداد مشاغل غیرکشاورزی ایجاد شده در ماه گذشته 266 هزار شغل بود که بیشتر از پیش‌بینی کارشناسان اقتصادی بود. لذا در نتیجه انتشار این آمار اشتغال مثبت از اداره کار آمریکا، و افزایش ارزش دلار آمریکا در بازارهای جهانی قیمت فلزات بنیادین مانند مس، تحت فشار قرار گرفت و در ابتدای هفته قبل روندی کاهشی یافت.
    این در حالی است که در انتهای هفته اخیر به گزارش سایت Bloomberg، به دنبال افزایش تقاضای خرید مس توسط سرمایه گذاران و معامله گران کشور چین در آستانه سال نوی چینی، قیمت این فلز بنیادین در پایان هفته معاملاتی قبل روندی صعودی یافت به نحوی که نزول ابتدای هفته را نیز جبران نمود.

     ب- تحلیل تکنیکال:
    با توجه به شواهد و اسیلاتورهای موجود در تحلیل تکنیکال، فلز مس روند بلند مدت صعودی دارد و لازم به ذکر است که این فلز بنیادین، نوساناتی را نیز در این بین تجربه خواهد نمود. در هفته گذشته در بازارهای جهانی، فلز بنیادین مس روندی در ابتدا نزولی و سپس صعودی داشت و در هفته بعد با احتمال زیادی دارای روندی صعودی خواهد بود.
    در این صورت فلز اگر مس روندی صعودی داشته باشد، در این صورت با عبور از نزدیکترین مقاومت مهم و تاریخی خود یعنی 6000 دلار به ازاء هر تن، احتمال این که قیمت مس، تا سطح مقاومتی مهم  6200 دلار به ازاء هر متریک تن افزایش یابد، وجود دارد.
    و در غیر این صورت چنانچه مس بخواهد روندی کاهشی داشته باشد و در صورت عبور کردن از نزدیکترین ساپورت مهم و قیمتی خود که 5700 دلار به ازاء هر متریک تن است، احتمالاً تا حمایت مهم قیمتی 5500 دلار به ازاء هر متریک تن نیز افت خواهد یافت.

    اتفاقات فوق در حالی است که علاوه بر موارد یادشده، عوامل مهمی مانند میزان رشد GDP کشورهای بزرگ جهان نظیر آمریکا، چین و منطقه یورو، بروز بلایای طبیعی، مسئله تنشهای سیاسی در بین کشورهای جهان مانند تنش‌های سیاسی بین آمریکا و چین، آمریکا و ایران، همچنین سیاست های تورم‌زدایی چین، سیاست های فدرال رزرو آمریکا در تثبیت یا عدم تثبیت نرخ بهره بانکی، اقدامات سایر بانکهای مرکزی دنیا، مسئله برگزیت در انگلیس، نگرانی‌های ناشی از افزایش نرخ تورم جهانی و اتفاقاتی نظیر بروز اعتصابات کارگری در معادن مهم مس دنیا خصوصاً معادن مس کشور شیلی و به بهره‌برداری رسیدن معادن مس جدید در تعیین روند آینده فلز بنیادین مس در بازارهای جهانی تاثیرگذار خواهند بود.

     

     

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر