معاون امور معادن و صنایع وزارت صنعت:

شرکت‌های فولادی سنگ آهن اکتشاف کنند

عصر معدن- معاون امور معادن و صنایع وزارت صنعت با بیان اینکه برای صدور مجوز صادرات سنگ آهن، بر اساس آنالیز و عیار سنگ مجوز صادر می‌شود، گفت: شرکت های فولادی باید در زمینه اکتشاف سنگ آهن فعال شوند.;

شرکت‌های فولادی سنگ آهن اکتشاف کنند
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۸ تير ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از فارس، داریوش اسماعیلی در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما با بیان اینکه رتبه دهم تولید فولاد در دنیا را داریم و در سال 1404 به رتبه هشتم خواهیم رسید، افزود: 12 سال پیش بیش از 20 میلیون تن سنگ آهن خام صادر می کردیم اما با قوانین خوب مجلس و تأکیدات رهبر معظم انقلاب مبنی بر جلوگیری از خام فروشی از وارد کننده فولاد تبدیل به تولید کننده این محصول شده ایم و در سال گذشته 27.2 میلیون تن شمش فولاد تولید کردیم.

    وی گفت: هدف گذاری وزارت صمت برای سال 1404 ایجاد ظرفیت تولید 55 میلیون تن شمش فولاد است که اگر این محقق شود به سالانه 160 میلیون تن سنگ آهن نیاز داریم.

    اسماعیلی افزود: با توجه به ذخیره 2.8 میلیارد تنی سنگ آهن کشور نیاز به اکتشافات جدیدی در زمینه سنگ آهن داریم زیرا با رسیدن به ظرفیت 55 میلیون تن شمش فولاد در سال، ذخیره کنونی سنگ آهن 12 تا 13 سال این صنعت را تأمین می کند.

    وی گفت: در سال گذشته 90 میلیون تن سنگ آهن تولید و از این حجم 6 میلیون تن را صادر کردیم که بیشتر در 6 ماهه نخست سال 98 بود.

    معاون امور معادن و صنایع وزارت صمت افزود: البته به دلیل افزایش قیمت ارز و مقرون به صرفه بودن صادرات، اسفند گذشته میزان صادرات سنگ آهن افزایش یافت.

    اسماعیلی گفت: کل صادرات سنگ آهن امسال 560 هزار تن بوده که دو سوم آن سنگ های کم عیار و غیر قابل استفاده در کشور است.

    وی افزود: کسانی که می خواهند سنگ آهن صادر کنند باید آنالیز محصولشان را به وزارت صنعت، معدن و تجارت ارائه دهند و ما بر اساس آنالیز و عیار سنگ آهن تصمیم می گیریم.

    اسماعیلی گفت: بیشتر معادن سنگ آهن کشور در اختیار بخش خصوصی است و این بخش مشتری های خود را پیدا می کند.

    وی با بیان اینکه همه معادن معدنی کشور محصولات خود را فقط باید از طریق مزایده بفروشند، افزود: به عنوان نمونه مجموعه ایمیدرو با تولید سالانه 60 میلیون تن سنگ معدنی باید محصولات خود را به مزایده بگذارد.

    معاون امور معادن و صنایع وزارت صمت گفت: دولت تا چه زمانی سنگ آهن دارد یا مالک آن است که شرکت ذوب آهن دائم می گوید به من کمک کنید و خارج از مزایده و چارچوب سنگ آهن به ما دهید.

    اسماعیلی افزود: شرکت های ذوب آهن باید در عرصه اکتشاف نیز فعال شوند و اگر ذوب آهن، فولاد مبارکه و فولاد خوزستان بخواهند منابع پایداری داشته باشند باید به تقویت ابتدای زنجیره کمک کنند.

    وی گفت: امروز قیمت سنگ آهن در کشور کمتر از 7 درصد قیمت تمام شده شمش فولاد را به خود اختصاص می دهد.

    اسماعیلی افزود: در سال 98 و 99 تعداد قابل توجهی از واحدهای گندله سازی وارد مدار شده و یا می شوند، اما واحدهای کنسانتره نمی توانند به میزان نیاز گندله سازان، کنسانتره تولید کنند.

    وی گفت: اگر امسال همه کنسانتره تولیدی را در اختیار واحدهای گندله سازی قرار دهیم، باز کمبود داریم.

    * 30 درصد ظرفیت ذوب آهن خالی است

    محمد جعفر صالحی معاون ذوب آهن اصفهان نیز در این برنامه گفت: آنچه که صادر می شود نیاز ذوب آهن اصفهان است و سنگ آهنی که به چین صادر می شود سنگ عیار بالاست که مصرف داخلی دارد.

    وی افزود: اکنون سنگ دانه بندی درشت دانه مصرف کوره بلند را معادل 60 دلار به صورت تحویل معدن خریداری می کنیم و هیچگاه در پی ارزان خریدن سنگ آهن نبوده ایم.

    صالحی گفت: اکنون یک کشتی از اسکله شماره 13 آماده صادرات 55 هزار تن سنگ آهن منطقه سنگان و بهترین نوع سنگ آهن کشور است.

     

    وی با بیان اینکه سنگ آهنی که عیار آن زیر 58 باشد قابل مصرف در کوره بلند نیست افزود: اکنون هیچ بدهی به هیچ معدن سنگ آهنی نداریم و کسانی که شایعه می کنند ذوب آهن سنگ آهن را ارزان می خرد کسانی هستند که تا کنون هیچ سنگی به ما نفروخته اند.

    معاون ذوب آهن اصفهان گفت: در سال بیش از 1800 میلیارد تومان سنگ آهن می خریم اما اکنون 30 درصد ظرفیت ذوب آهن اصفهان خالی است و موجودی سنگ آهن کارخانه نیاز چهار، پنج روز ما را پاسخ می دهد.

    صالحی افزود: سنگ معدن با عیار 60 تا 61 را در معدن 10 تا 10.7 درصد قیمت شمش خریداری می کنیم.

    * ذوب آهن جلوی صادرات را می گیرد

    سعید عسکری زاده دبیرکل انجمن سنگ آهن ایران نیز در این برنامه گفت: ذوب آهن اصفهان سنگ آهن را به قیمت واقعی نمی خرد.

    وی با بیان اینکه تولید به اندازه مصرف خودکفا است و بر اساس آن 10 تا 12 میلیون تن فولاد را با هر قیمت و هر روشی که دولت در نظر داشته باشد باید تولید کند، افزود: تولید مازاد بر مصرف با هدف تولید فراورده های با ارزش افزوده بالاتر برای صادرات است و هیچ کدام از محصولات زنجیره فولاد، ماده خام محسوب نمی شود.

    عسکری زاده گفت: بارها سنگ آهن هماتیتی را به ذوب آهن پیشنهاد داده ایم اما نخریده اند و اگر سنگ آهنی وجود دارد که به درد ذوب آهن نمی خورد چرا باید جلوی صادرات آن گرفته شود و عوارض 25 درصد برای آهن بگذارند.

    وی افزود: چه کسی گفته ما همیشه تقلب می کنیم، این واژه زشتی است که بگوییم در گمرک عددهای عیار سنگ های آهن تغییر می کنند.

    رضا یزدخواستی، معاون فولاد مبارکه نیز در این برنامه گفت: هر ساله وزارت صمت برای کارخانه های فولاد سهمیه تعیین می کند اما با توجه به اینکه نیاز فولاد مبارکه 8.7 میلیون تن در سال است، 6.9 میلیون تن به ما اختصاص داده اند.

    وی افزود: اکنون حدود 4.8 میلیون تن کسری کنسانتره داریم.

    یزدخواستی گفت: در مواردی می خواستند کنسانتره را صادر کنند اما با آنها وارد مذاکره شده ایم و محصول را خریداری کرده ایم.

    وی افزود: ذخیره کنسانتره فولاد مبارکه نیاز یک ماه این کارخانه را تأمین می کند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر