انعقاد قرارداد تجاری‌سازی برای نسوزهای نانویی محققان در صنایع فولاد کشور

عصر معدن- تیمی از محققان یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان به دانش فنی تولید نسوزهای مصرفی توربین‌های گازی دست یافتند و اخیرا توانستند قرارداد فروش به ارزش ۲۰ میلیارد ریال با مجتمع فولاد مبارکه و فولاد سبا به امضا برسانند.;

انعقاد قرارداد تجاری‌سازی برای نسوزهای نانویی محققان در صنایع فولاد کشور
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۶ آذر ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» به نقل از ایسنا، یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان در سال 1392 اقدام به تولید نسوزهای مصرفی در توربین‌های گازی طرح زیمنس نیروگاه‌های برق کشور کرد و پس از دریافت تأییدیه‌های لازم از معتبرترین آزمایشگاه‌های بین‌المللی و به تبع آن شرکت توانیر، محصولات خود را به نیروگاه‌های برق کشور عرضه کرد. تولیدات این شرکت با استفاده از فناوری نانو و به روش فوق سرمایش تولید شده است.

    مواد اولیه پس از مخلوط‌سازی با محلول‌های نانو، قالب‌گیری، ویبره و پرس، به تونل انجماد منتقل می‌شود. در این مرحله انبساط 11 درصدی مواد حامل ناشی از انجماد از یک طرف و عدم امکان خروج مواد از قالب از طرف دیگر، منجر به پدیده فرم‌دهی به روش پرس ایزواستاتیک سرد می‌شود و قطعات خارج شده از قالب دارای استحکام‌خام بسیار بالایی هستند.

    کسب دانش فنی و تولید مغزی "بلوک تاندیش" با استفاده از فناوری نانو از دستاوردهای این محققان است.این محصول مورد استفاده در صنایع فولاد است و تست این نازل‌ها از سوی بخش‌های صنعتی با موفقیت انجام شد. این نازل‌ها با استفاده از فناوری نانو تولید شده و قابل رقابت با نمونه‌های خارجی است. مغزی بلوک تاندیش تاکنون از کشورهای آسیایی و اروپایی به کشور وارد می‌شد و با کسب دانش فنی تولید این محصول می‌توان از خروج میلیون‌ها دلار ارز در سال جلوگیری کرد.

    کوره قوس الکتریکی (EAF) از دیگر محصولات دانش‌بنیان این شرکت است. کوره قوس الکتریکی کوره‌ای است که در آن مواد با استفاده از یک قوس الکتریکی گرم می‌شود. در کوره‌های قوس الکتریکی صنعت فولاد، فولادهای قراضه و گندله ذوب شده و به فولاد با کیفیت بالا تبدیل می‌شوند. وظیفه اصلی اغلب کوره‌های قوس الکتریکی این است که مواد جامد را در اسرع وقت به مذاب تبدیل کند تا در مرحله بعد (فولادسازی ثانویه) بیشتر تصفیه شود. در برخی از کوره‌ها گاهی دما به 1650 درجه سانتی‌گراد می‌رسد.

    این قطعه حساس که با استفاده از فناوری نانو در کشور ساخته شده، با موفقیت در شرکت فولاد آلیاژی ایران تست شده و در مرحله ورود به فاز نیمه‌صنعتی قرار دارد.

    با توجه به دمای فوق‌العاده بالای این کوره‌ها و خوردگی و سایش بسیار بالای آن و همچنین حساسیت ویژه این قطعه که گاه تا 100 تن مذاب از آن عبور می‌کند و در صورت بروز هرگونه اشکالی در آن امکان بروز خطرات جدی وجود دارد، تولید داخلی این محصولات از اهمیت خاصی برخوردار است. این قطعه در حال حاضر از خارج وارد می‌شود و نمونه‌های گرافیتی داخلی هم به دلیل حرارت و اکسیژن بالای فرآیند با مشکل اکسیداسیون و افت شدید کیفیت مواجه هستند که ساخت بلوک‌های نانویی در این شرکت می‌تواند کمک بسیار زیادی به صنعت فولاد کشور باشد.

    این شرکت نسوزهای مصرفی در توربین‌های گازی را با استفاده از فناوری نانو نیز به تولید رسانده و توانسته قراردادی برای خرید نسوزهای مصرفی با مجتمع فولاد مبارکه و فولاد سبا به ارزش 20 میلیارد ریال منعقد کند.

    این محققان تأمین‌کننده محصولات نسوز برای صنایع مادر مانند فولاد، نیروگاه‌ها، سیمان و مس هستند و چشم‌انداز آنها برای 5 سال آینده این است که بتوانند به تمام شرکت‌های بزرگ محصولات خود را عرضه کنند.

    بازارهای هدف این شرکت کشورهای روسیه، سوریه و عراق است و در حال حاضر با یک شرکت نیروگاهی عراقی در حال توافق برای تجاری‌سازی این محصولات هستند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر