طی ۷ ماهه امسال صورت گرفت

صادرات زنجیره آهن و فولاد به ارزش بالغ بر ۵ میلیارد دلار

عصر معدن- طبق آمار، صادرات فولادی‌ها در هفت ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته، افزایشی رقم خورده که ارزش صادراتی ثبت شده در این مدت بالغ بر پنج میلیارد دلار ثبت شده است.;

صادرات زنجیره آهن و فولاد به ارزش بالغ بر ۵ میلیارد دلار
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۶ آبان ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از ایسنا، بر اساس جدول آماری ارائه شده توسط انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران از عملکرد هفت ماهه فولادسازان در امر صادرات، از ابتدای سال تا پایان مهر ماه، بخشی از تولید فولاد کشور صادر شده که بر اساس آمار صادراتی در مدت مذکور سال جاری و مقایسه آن با صادرات در مدت مشابه سال گذشته، رشد 0.1 درصدی تا 683.3 درصدی دیده می‌شود؛ در حقیقت صادرات در زنجیره آهن و فولاد به‌ویژه در حوزه صادرات آهن اسفنجی، گندله سنگ‌آهن و کنسانتره سنگ‌آهن رشد قابل توجهی داشته است.

    طبق آمار صادرات زنجیره آهن و فولاد کشور، در مجموع هفت ماهه امسال، یک میلیون و 582 هزار تن مقاطع طویل فولادی به ارزش 818 میلیون دلار صادر شده که تقریبا مشابه مقدار صادرات آن در مدت مشابه سال گذشته معادل یک میلیون و 580 هزار تن بوده است.

    صادرات مقاطع تخت فولادی نیز از 201 هزار تن به ارزش 163 میلیون دلار در مجموع هفت ماه ابتدایی ١4۰١ به 271 هزار تن در مدت مشابه سال جاری به ارزش 177 میلیون دلار رسیده که نشان از افزایش 34.8 درصدی حجمی صادرات این مقاطع فولادی و رشد 8.6 درصدی به لحاظ ارزش ریالی دارد.

    ظرف هفت ماهه امسال یک میلیون و 853 هزار تن محصولات فولادی (به ارزش 995 میلیون ریال) طی مدت مذکور سال جاری صادر شده که نسبت به یک میلیون و 781 هزار تن صادراتی در هفت ماهه نخست سال گذشته، چهار درصد بیشتر است.

    از ابتدای سال جاری تا پایان مهر ماه، چهار میلیون و 230 هزار تن شمش فولاد به ارزش صادراتی بالغ بر دو میلیارد دلار صادر شده که بیشترین حجم صادراتی فولادی‌هاست. این حجم صادرات شمش فولاد 14.9 درصد بیش از میزان صادرات  آن در مدت مشابه سال گذشته است. سه میلیون و 682 هزار تن شمش فولاد (فولاد میانی) به ارزش یک میلیارد و 954 میلیون دلار، صادر شده بود.

    رشد صادرات در گندله سنگ‌آهن، آهن اسفنجی و کنسانتره سنگ‌آهن رکورد زده است.

    صادرات آهن اسفنجی، افزایش 165.4 درصدی را به خود اختصاص داده است؛ در حالی که در هفت ماهه نخست سال گذشته حدود 379 هزار آهن اسفنجی صادر شده بود، این عدد در مجموع هفت ماهه 14۰٢ به بالغ بر یک میلیون تن (یک میلیون و 6000 تن) به ارزش صادراتی 254 میلیون دلار رسیده است.

    صادرات گندله سنگ‌آهن در مجموع هفت ماهه امسال پنج میلیون و 469 هزار تن به ارزش 544 میلیون دلار ثبت شده است که نسبت به دو میلیون و 427 هزارتن صادراتی به ارزش 317 میلیون دلار به لحاظ وزنی 125 درصد و به لحاظ ارزش صادراتی 72 درصد افزایش داشته است.

    در نهایت بیشترین رشد صادرات مختص کنسانتره سنگ‌آهن است که با رشد 683.3 درصدی از 516 هزار تن به ارزش صادراتی 61 میلیون دلار در هفت ماهه 1401 به چهار میلیون و 42 هزارتن به ارزش صادراتی 357 میلیون دلار در مدت مشابه سال جاری رسیده است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر