برای اولین بار در کشور

دریچه کشویی پاتیل های فولاد در ذوب آهن اصفهان بومی سازی شد

عصر معدن- دریچه کشویی پاتیل های فولاد ذوب آهن اصفهان با تکیه بر دانش و تجربه کارشناسان ذوب آهن اصفهان و همکاری شرکت پویش بازرگان و شرکت های توانمند داخلی برای اولین بار در ذوب آهن اصفهان ساخته شد و نمونه آزمایشی آن نیز بیستم بهمن ماه نصب شد و سوم اسفندماه تعداد ۶۴ ذوب از آن گرفته شد.;

دریچه کشویی پاتیل های فولاد در ذوب آهن اصفهان بومی سازی شد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» اصغر امینی معاون تجهیزات مکانیک بخش فولادسازی با اعلام این خبر گفت : دریچه کشویی مکانیزمی با وزن تقریبی 480 کیلوگرم و با ابعاد 31×70×92 سانتی متراست که در کف پاتیل های فولاد با ظرفیت 130 تن مذاب مونتاژ می شود.

    وی با اشاره به این که قطعه مذکور دارای تکنولوژی ساخت پیچیده صنعت فولاد است و می توان گفت این مهم در انحصار کشورهای خاصی قرار دارد،افزود: این مکانیزم پس از آماده سازی پاتیل فولاد به زیر آن مونتاژ شده و به همراه پاتیل زیر کنورتور و پس از آن به زیر کوره پاتیلی (LF)  جهت متالورژی ثانویه انتقال می یابد، که این روند حدود یک ساعت به طول می انجامد.

    معاون تجهیزات مکانیک فولادسازی تصریح کرد : عملکرد دریچه به گونه ای است که از نفوذ ذوب به محیط و از ریختن مذاب بر روی تجهیزات جلوگیری می کند. همچنین وظیفه آن در زمان ریخته گری به گونه ای است که با تحریک یک عدد هیدرو سیلندر (با فشار 80 بار) خروج فولاد مذاب به تاندیش با دبی مناسب را میسر می سازد. فرآیند ریخته گری حداکثر 80 دقیقه است که دریچه کشویی از طریق مجرای تعبیه شده امکان خروج ذوب را میسر می سازد و در صورت نیاز می توان ادامه ریخته گری را قطع یا مجدداً وصل کرد.

    وی در ادامه به  اهمیت و حساسیت دریچه کشویی پرداخت و خاطر نشان کرد : چنانچه فولاد مذاب از آن نفوذ نماید باعث حوادث ناگوار انسانی و از بین رفتن تجهیزات بسیار گران قیمت ایستگاههای ریخته گری، LF یا زیر کنورتور می شود.

    امینی بیان کرد : سازنده دریچه کشویی CS60 کشور اتریش است که پس از تحریم ها امکان تهیه و خرید آن نه تنها برای ذوب آهن اصفهان بلکه برای کل صنعت فولاد کشور غیر ممکن شد و قیمت آن نیز حداقل 10 برابر قبل از زمان تحریم ها افزایش پیدا کرد. در این راستا ذوب آهن اصفهان با تکیه بر دانش و تجربه کارشناسان و با همکاری شرکت پویش بازرگان و شرکت های توانمند داخلی برای اولین بار در داخل کشور موفق به ساخت دریچه کشویی پاتیل های فولاد در ذوب آهن شد.

    وی اظهار داشت : در صورت عدم تامین دریچه، تولید به صفر می رسید به بیان دیگر با از رده خارج شدن هر دریچه ده درصد از تولید کاسته می شد که با همت تلاشگران ذوب آهنی، ساخت این قطعه مهم محقق شد و برگ زرین دیگری در کارنامه بومی سازی ذوب آهن اصفهان ثبت  شد.

    معاون تجهیزات مکانیک فولادسازی در پاسخ به این سوال که ساخت دریچه کشویی چه مزایایی داشته است چنین گفت: ممانعت از توقف کامل تولید، قطع وابستگی به خارج کشور، جلوگیری از خروج ارز بابت تامین دریچه و قطعات یدکی، ثبت اختراع به نام ذوب آهن اصفهان، امکان ساخت دریچه کشویی برای کل صنعت فولاد کشور با مدیریت ذوب آهن و ارتقاء توانمندی شرکت در مدیریت و سرمایه گذاری پروژه های مشابه.

    وی افزود : صفحات کشویی نسوز پاتیل فولاد توسط شرکت های داخل کشور ( پالاز صنعت ) بومی سازی شده است و در واقع ذوب آهن اصفهان با قبول این ریسک و اعتماد به شرکت های داخلی، موجب بومی سازی این قطعه مهم شد در حالی که شرکت های فولادی حاضر به قبول این ریسک نیستند . در حال حاضر این قطعه برای تمامی شرکت های فولادی قابل استفاده است .

    شایان ذکر است تعداد هشت عدد از دریچه های کشوییRHI  با ریسک بالا در حال بهره برداری می باشد و عمرمفید آنها از حد مجاز گذشته است که در این خصوص نسبت به بومی سازی آنها اقدام شد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر