دادگاه عالی هند بصورت موقتی اجازه داد:

معدنکاران گوآ اجازه حمل سنگ آهن دارند

عصر معدن- دادگاه عالی هند در روز چهارم آوریل به شرکت Vedanta (بزرگترین صادر کننده سنگ آهن هند) و دیگر معدنکاران ایالت گوآ اجازه داد تا نسبت به صادرات سنگ آهن استخراج شده خود که قبل از تاریخ ۱۶ مارس ۲۰۱۸ تولید کرده اند، اقدام کنند. این مجوز صادرات مشروط به پرداخت حقوق دولتی به دولت گوآ است.;

معدنکاران گوآ اجازه حمل سنگ آهن دارند
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۸ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» کیوان جعفری طهرانی در کانال تلگرامی خود  در این باره نوشت: علاوه بر این، دادگاه عالی هند همچنین اجازه داد تا 1.6 میلیون تن سنگ آهن موجود در اسکله ها، لنگرگاه ها، بنادر و همچنین محموله های بار شده روی شناورها که صادراتشان از 16 مارس ممنوع شده بود، صادر گردند.
    حال نخستین تحلیلی که می توان برای این موضوع داشت این است که با توجه به اینکه عرضه این تناژ سنگ آهن از هندوستان که عموما عیار زیر 58 درصد است، باعث فشار بر قیمت سنگ آهن کم عیار و ‌‌متوسط عیار ظرف هفته جاری خواهد شد.
    دادگاه عالی هند در تاریخ 7 فوریه 2018 اعلام کرده بود که درخصوص مجوز استخراج 88 معدن سنگ آهن مجددا تصمیم گیری کرده و درخصوص اجازه برداشت از این معادن، تجدید نظر می کند.
    بنا به اعلام دادگاه هندوستان، استخراج از این معادن تا 15 مارس جریان داشت و از 16 ماه مارس عملیات معدنکاری در آن تا زمان صدور مجوزهای زیست محیطی جدید متوقف شد. از این رو معدنکاران این منطقه مجاز به حمل هیچ گونه محموله ای از تاریخ 15 مارس به بعد نبودند.
    در جلسه ای که در تاریخ 4 آوریل برگزار شد دادگاه عالی هند معدنکاران را مجاز به صادرات سنگ آهنی که تا پیش از 16 مارس تولید کرده بودند، نمود. پس از اینکه دادگاه عالی در تاریخ 7 فوریه 2018 لغو مجوزهای معدنکاری را تصویب و صادر کرد، معدنداران ایالت گوآ از 7 فوریه تا 11 مارس موفق به استخراج 2 میلیون تن سنگ آهن شدند که 20 درصد از کل تولید سال مالی 2017-2018 بود. تولید کل سنگ آهن در سال مالی جاری تا 11 مارس 2018 بالغ بر 10 میلیون و 410 هزار تن است.
    بزرگترین صادرکننده سنگ آهن هند شرکت «ونداتا» است. براساس اطلاعات رسیده این شرکت در ماه مارس 2018 بالغ بر 600 هزار تن سنگ آهن صادر کرد که تقریبا یک چهارم از کل صادرات این کشور را به خود اختصاص داده است.
    به غیر از شرکت Vedanta، دو شرکت Fomento Resources و VM Salgaonkar نیز 25 درصد و با احتساب هر سه شرکت نیمی از صادرات سنگ آهن هند در ماه مارس توسط آنها انجام گرفته است. این سه معدن درمجموع صادرات یک میلیون و 350 هزار تنی را به ثبت رساندند درحالی که کل صادرات هند 2 میلیون و 690 هزار تن بود.
    در سال مالی 2018 صادرات سنگ آهن از بندر Mormugao گوا به حدود 9 میلیون و 310 هزار تن رسید که 59 درصد از کل صادرات سنگ آهن هند در سال مالی جاری است. برای سال مالی 2017، Vedanta بزرگترین صادرکننده هند بود که 4 میلیون و 880 هزار تن درمقابل صادرات 19 میلیون و 880 هزار تنی را به ثبت رساند. پس از آن بیشترین صادرات مربوط به Fomento Resources بود که حجم آن بالغ بر 3 میلیون و 440 هزار تن بود که 17 درصد از کل صادرات فولاد هند است.

    دومین تحلیل را نیز می توان اینگونه نوشت: پیش بینی می شود حجم صادرات سنگ آهن کشور هند از 19.88 میلیون تن در سال2017 با 55 درصد کاهش به 8.93 میلیون تن در سال جاری برسد، مگر اینکه مجددا معادن ایالت گوآ بتوانند مجوزهای لازم محیط زیستی را اخذ کنند.
    سومین تحلیل نیز این است که در صورت ادامه محدودیت صادرات سنگ آهن از معادن گوآ، هندوستان از مقام چهارمین صادر کننده بزرگ سنگ آهن به چین به جایگاه پنجم یا ششم در سال 2018 تنزل می کند و در اینصورت ایران می تواند با ادامه روند کنونی صادرات سنگ آهن در سال 97، جایگاه چهارم را کسب کند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر