مدیر عامل چادرملو:

معادن، بهترین گزینه قابل اتکاء در توسعه کشور هستند

عصر معدن- در پی انتشار برخی اظهار نظرهای غیر فنی و کارشناسی در خصوص دلایل صدور مجوز مطالعات اکتشافی در محدوده معدن سنگ آهن (دی ۱۹ ) در استان یزد، مهندس محمود نوریان مدیر عامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو بعنوان یکی از دو شرکت مجاز در بهره برداری از این محدوده معدنی، ضمن تشریح شرایط موجود معادن سنگ آهن کشور و منطقه گفت : اساساٌ عده ای نا آشنا به امور کلان نظام و جامعه با سوء استفاده از ابزارهای رسانه ای و وسایل ارتباط جمعی، همواره در برابر ساختارهای توسعه در زمینه های مختلف از جمله صنعت، با هدف دستیابی به منافع فردی و گروهی ، نقدها و نظرهای سطحی و غیر تخصصی منتشر می کنند . که ضرورتی به پاسخگویی نیست . اما جهت تنویر افکار عمومی لازم است صراحتاً عرض کنم که اینگونه جو سازی ها که هدفی جز رسیدن به اهداف شخصی و منافع فردی در آن دیده نمی شود در برابر سیاست های کلان نظام و تصمیمات حاکمان جامعه اسلامی جایگاهی ندارد.;

معادن، بهترین گزینه قابل اتکاء در توسعه کشور هستند
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن»، وی افزود : در تبیین سیاستهای کلی برنامه ششم توسعه که بر محور  «اقتصاد مقاومتی»  با در نظر گرفتن واقعیتهای موجود در صحنه داخلی و خارجی تنظیم شده است. بر حمایت از شرکت‌های غیردولتی برای سرمایه‌گذاری در فعالیت‌های اکتشاف (نه مالکیت)، بهره‌برداری و توسعه در چارچوب سیاستهای کلی اصل 44، بهبود مستمر فضای کسب و کار و بهره‌گیری مناسب از ظرفیت نهادهای عمومی غیردولتی با ایفای نقش ملی و فراملی آنها تاکید شده است.
    در این راستا وزارت صنعت ، معدن و تجارت جهت تحقق یکی از بندهای حائز اهمت برنامه توسعه کشور، یعنی  تلاش در جهت افزایش نرخ رشد ارزش افزوده بخش‌های صنعت،معدن وصنایع معدنی و اولویت دادن به تأمین مواد مورد نیاز صنایع داخلی کشور با تأکید بر تکمیل ظرفیت زنجیره ارزش افزوده مواد معدنی و اجرای بند 3 سیاست‌های کلی معدن، در فرآیندی کاملاً قانونی و منطبق با شرایط خاص معادن سنگ آهن استان یزد که ذخایر آن در حال اتمام است ،  مجوز بهره برداری  از این معدن را به شرکت معدنی و اکتشافی ( دشت یوز دره انجیر) که سهام آن  بطور مشترک  و مساوی متعلق به شرکت معدنی و صنعتی چادرملو و شرکت سنگ آهن مرکزی است واگذاره کرد و بهره برداری از آنرا مشروط به اخذ مجوز از سایر دستگاههای تصریح شده در قانون، از جمله سازمان محیط زیست  نمود . فراموش نکنیم در شرایط فعلی ورود و سرمایه گذاری در بخش معدن مستلزم توان، تجربه  و تخصص است و تصمیم گیرندگان دستگاه اجرایی کشور با علم بر این موضوع و در نظر گرفتن اولویت های شرکت های فعال معدنی در منطقه،  این واگذاری را انجام داده اند .
    وی با تصریح  این نکته که  هر دو شرکت  چادرملو و سنگ آهن مرکز به یک میزان در  شرکت (دشت یوز دره انجیر) سهیم هستند  و هر دو به یک میزان متعهد به پایبندی به ضوابط و قوانین می باشند گفت:  اینکه چرا  تنها چادرملو آماج هجمه ها و اعتراضات قرار می گیرد و باید پاسخگوی دغدغه ها باشد، جای سوال دارد ؟
    مهندس نوریان در ادامه این گفت و گو در پاسخ به این سوال که در حال حاضر فعالیت های اکتشافی این معدن در چه مرحله ای است گفت : مسیر بسیار طولانی برای اخذ مجوز اولیه محیط زیست طی شده، دلیل آن هم قرار گرفتن بخشی از آنومالی ( دی19) در منطقه حفاظت شده محیط زیست (دره انجیر) است، که سر انجام با بررسی های متعدد و متوالی کارشناسان محیط زیست و یقین به پایبندی ما در حفظ اکو سیستم منطقه، مجوز مطالعات اکتشافی تفصیلی برای دو شرکت چادرملو و سنگ آهن مرکزی صادر شد و در حال حاضر تنها کار مطالعات اکتشافی انجام می شود تا پس از تهیه طرح توجیهی پروانه بهره برداری صادر گردد.
    از مهندس نوریان سوال شد" فعالان محیط زیست مخالف هر گونه فعالیت معدنی هستند و معتقدند معادن، مخرب محیط زیست هستند نظر شما چیست ؟ 
    وی گفت : تصور نمی کنم دوستان محیط زیست با فعالیت های اقتصادی در زمینه های مختلف از جمله معادن مخالف باشند ولی دغدغه هایی دارند که کاملاً طبیعی است  و غیر ازاین نمی توان انتظار داشت. اما باید توجه کرد همانگونه که در تمام دنیا فعالان معدنی و صنعتی، هم فعالیت های خود را انجام و توسعه می دهند و هم اصول زیست محیطی را رعایت می کنند و این امری کاملاً متداول است، ما نیز باید به این بلوغ فکری برسیم که هیچ یک را نباید فدای دیگری کرد و اینکه به بهانه حفظ محیط زیست در مقابل بهره برداری اصولی از منابع معدنی که یکی از عوامل توسعه اقتصادی و ایجاد اشتغال محسوب می شود ایستادگی کنیم، توقعی غیر منطقی است  . بدیهی است توسعه اقتصادی و صنعتی شدن، دارای برخی تبعات اجتماعی و زیست محیطی است که این مهم برعهده مدیران، تصیم گیرندگان و فعالان این حوزه است که با درک لازم از شرایط و آثار مثبت و منفی صنعتی شدن  و تطبیق ایده آل های  مطلوب با واقعیت های موجود ، تعادل و توازنی برقرار نمایند تا ضمن حفظ ارزش های  فرهنگی ، اجتماعی و زیست محیطی ، بتوانیم از ابزار های توسعه به بهترین نحو بهره برداری کنیم . ما هم همانطور که بارها گفته ایم خود را متعهد و تابع قانون و ضوابط زیست محیطی می دانیم و هر گز بر خلاف اصول و مقررات اقدامی انجام نخواهیم داد و هر اقدامی که تا کنون انجام شده در چارچوب قوانین بوده است  
    مدیر عامل چادرملو در خصوص دست آوردهای این شرکت در جهت توسعه استان  گفت : مهمترین پیامد فعالیت چادرملو، اشتغال مستقیم حدود 8 هزار و غیر مستقیم بالغ بر 35 هزار نفر است که بیش از 90 درصد از افراد بومی استان هستند. علاوه بر این چادرملو اقدامات بسیاری در جهت توسعه زیر ساخت های منطقه انجام داده است که می توان به ساخت نیروگاه 500 مگاواتی برق در اردکان اشاره کرده که از سال 65 به شبکه سراسری پیوسته . همچنین طرح جمع آوری ، تصفیه و انتقال فاضلاب شهر اردکان بعنوان یکی از طرح های زیر بنایی و مهم در قراردادی با شرکت آب و فاضلاب و سرمایه گذاری شرکت چادرملو اجرا و به بهره برداری رسیده است،  که بخشی از پساب تصویه شده در مجتمع صنعتی چادرملو به مصرف می رسد .
    از طرفی چادرملو با درک صحیح از کمبود آب در منطقه و پیش بینی بحرانهای آینده، با مشارکت شرکتهای گل‌گهر و صنایع مس ایران در اقدامی ملی، سرمایه گذاری در طرح انتقال آب خلیج فارس به مناطق مرکزی کشور و استان یزد را  بر عهده گرفت که در سه فاز به مرحله اجرا در می آید .
    وی افزود : در حال حاضر، تاسیسات آب‌شیرین‌کن در بندرعباس با ظرفیت نهایی 500 میلیون متر مکعب در سال در حال احداث است و انشالله فاز اول این طرح طبق برنامه در پایان سال 98 به پایان می رسد .
    مهندس نوریان در پایان این گفت و گو افزود : شرکت معدنی و صنعتی چادرملو تاکنون بالغ بر   61 هزارو565 میلیارد 
    ریال  به صورت مستقیم و غیر مستقیم در استان یزد و طرح انتقال اب خلیج فارس به استان سرمایه گذاری کرده که خود عامل بسیار موثری در رشد و توسعه شاخصهای اقتصادی منطقه بوده است . بنا بر این برای حفظ و تداوم این سرمایه گذاری ها و خدمات متعدد در تعمیم زیر ساخت های توسعه، دسترسی به منابع موجود معدنی برای هر دو شرکت چادرملو و سنگ آهن مرکزی، ضروری و اجتناب ناپذیر است  .

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر