مدیر اقتصادی و توسعه سرمایه گذاری ایمیدرو:

ایمیدرو در سال ۱۴۰۰ حضور پررنگی در بورس کالا خواهد داشت

اعلام مزایای چندگانه بورسی شدن سنگ آهن

عصر معدن- امیر صباغ مدیر اقتصادی و توسعه سرمایه گذاری ایمیدرو گفت: سازمان ایمیدرو قصد دارد برای فروش محصولات تولیدی شرکت های تابعه خود از مکانیزم بورس کالا استفاده کند؛ ایمیدرو در چند سال اخیر محصولات خود را از طریق مزایده به فروش رسانده است اما با مکانیزمی که بورس کالا آن را توسعه داد و به عنوان «حراج باز» شناخته می شود فرصتی فراهم شده تا محصولات خود را از طریق مکانیزم بورس به فروش برساند.;

ایمیدرو در سال ۱۴۰۰ حضور پررنگی در بورس کالا خواهد داشت
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۸ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از کالاخبر، صباغ با ابراز رضایت از مکانیزم عرضه سنگ آهن در بورس کالا و با تاکید بر اینکه قطعا به سمت گسترش این روش عرضه پیش خواهیم رفت، گفت: ایمیدرو در تلاش است استفاده از سازوکار بورس کالا را نسبت به مزایده های موجود، افزایش دهد و سنگ آهن بیشتری را از این طریق کشف قیمت کند و در همین راستا تاکنون 3 محموله سنگ آهن دانه بندی از طریق این مکانیزم و از سوی ایمیدرو فروخته شده و نخستین محموله کلوخه سازمان نیز از طریق همین سیستم به فروش رسیده است و سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران در نظر دارد این فرآیند را در سال 1400 تقویت کند.

    صباغ با اشاره به اینکه عرضه سنگ آهن در بورس کالا پیش از این و در چند سال قبل هم اتفاق افتاده بود گفت: این روند اگرچه متوقف شد اما اواخر سال 99 مجددا ادامه یافت و امسال نیز تداوم خواهد داشت چراکه اگر بازیگران حاضر در معاملات حراج باز بورس کالا زیاد باشند، کشف شفاف قیمت از طریق بورس کالا اولویت است.

    اعلام مزایای تالار حراج باز

    مدیر اقتصادی و توسعه سرمایه گذاری ایمیدرو مزایای این روش عرضه را برای عرضه کننده و خریدار چنین تشریح کرد: مزیت این عرضه برای فولادی ها، برنامه ریزی تولید با اطمینان خرید مواد اولیه از بورس کالاست. در واقع با توجه به حراج باز بودن مزایده برعکس مزایده های سنتی، امکان خرید از تولیدکنندگان گرفته نشده و شرکت ها با توجه به موجودی انبارها و چشم انداز تولید و برنامه ریزی آتی خود می توانند در مورد خرید و اعلام قیمت، تصمیم گیری و رقابت کنند.

    صباغ تاکید کرد: مزیت مهم این روش برای عرضه کننده نیز حاکم شدن مکانیزم عرضه و تقاضا بر معاملات سنگ آهن است. همچنین علاوه بر شفافیت در معاملات، مزیت دیگر حضور در بورس، حذف تاخیر در پرداخت مبلغ معاملات است. به عبارت دیگر با عرضه در بورس، مشکل تاخیر پرداخت خریداران حل شده و وجه مورد نظر در کوتاه ترین زمان ممکن از سوی خریدار پرداخت می شود.

    وی دیگر مزیت این عرضه ها را چنین عنوان کرد: با این مکانیزم مراحل عرضه ها در کوتاه ترین زمان ممکن انجام می شود، برای نمونه مرحله پذیرش تا عرضه این محصول در بورس یک هفته زمان برد. اطلاعات این معاملات نیز ثبت شده و می تواند مرجعی برای سایر فولادسازان و معدنی ها در کشف قیمت سنگ آهن باشد.

    هجینگ و مدیریت ریسک با ابزارهای بورس کالا

    وی در بخش دیگری از صحبت های خود به نقش بورس های کالایی در ساماندهی بازارهای کامودیتی اشاره کرد و گفت: در بازارهای جهانی، نقش بورس های کالایی بسیار پررنگ است و چون بین مصرف کننده و تولیدکننده قرار می گیرند نقش تعیین عرضه و تقاضای واقعی و کشف قیمت را بر عهده دارند. معمولا تناژ مشخصی در این بازارها معامله می شود و بازار سایر کشورها با ملاک قرار دادن آن ها، معاملات خود را انجام می دهند. برای نمونه در بحث آلومینیوم، با حضور بازیگران این حوزه تناژی در بورس فلزات لندن جابجا می شود و در نهایت سایر نقاط جهان در بحث آلومینیوم از معاملات بورس فلزات لندن تبعیت می کنند.

    مدیر اقتصادی و توسعه سرمایه گذاری ایمیدرو ادامه داد: بورس های کالایی به جهت کشف قیمت حتی در معاملات آتی و فیوچرز، قدرت هجینگ و مدیریت ریسک را به تولیدکنندگان و مصرف کنندگان نیز می دهند و امکان پیش خرید یا پیش فروش را فراهم می کنند. این امکان در بورس کالای ایران هم فراهم شده و شاهد افزایش عرضه و تنوع محصولات در بورس کالا هستیم و به واسطه گردش مالی بالای حوزه ها، بورس کالا به خوبی توانسته آن را مدیریت کند.

    وی سال ١٤۰۰ را برای حوزه های معدن و صنایع معدنی، کشاورزی و پتروشیمی و سایر کامودیتی ها پر رونق خواند و افزود: به طور حتم بورس کالا قادر است به صورت فعال همانند سال گذشته منجر به کشف قیمت های واقعی در این حوزه ها شود. از سوی دیگر معاملات آتی، سلف و گواهی سپرده نیز از دیگر ابزارهایی است که بنگاه های فعال معدن و صنایع معدنی می توانند از آن برای معاملات خود بهره ببرند.

    صباغ اشاره ای به شیوه نامه فولاد و نقش بورس کالا در تعادل بخشی به حوزه فولاد داشت و گفت: براساس شیوه نامه فولاد، تمامی محصولات زنجیره باید در بورس کالا عرضه شوند و چون صادرات واحدها منوط به نبود مشتری در بازار داخل است لذا ساماندهی صادرات و سیگنال وجود مازاد در بازار برخی محصولات به سیاست گذاران هم از دیگر مزایای عرضه در بورس کالاست؛ یعنی چنانچه محصولی در بورس عرضه شد و مشتری برای آن وجود نداشت اجازه صادرات به آن داده خواهد شد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر