داستان دنباله‌دار ابطال معاملات فولادی

عصر معدن- ابطال و تایید معاملات محصولات فولادی تا آغاز ماه خرداد در اختیار معاونت معدنی وزارت صمت بود. پس از ابطال‌های پی در پی و عدم توافق بر سر سقف و کف قیمتی میان این معاونت و بورس کالا، در نهایت این معاونت معدنی بود که انصراف خود را از نظارت بر معاملات بورس کالا اعلام کرد و در پایان تایید و ابطال معاملات به بورس کالا واگذار شد.;

داستان دنباله‌دار ابطال معاملات فولادی
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از اقتصاد آنلاین، التهاب فعلی بازار محصولات فولاد به ویژه ورق فولادی که به گفته فعالان بازار به ابطال‌های پی در پی معاملات از سوی معاونت معدنی در طول اردیبهشت ماه برمی‌گردد، تا جایی پیش رفته که ورق سرد در بازار آزاد به قیمت بیش از 20 هزار تومان در حال معامله است در حالی که کشف قیمت روز چهارشنبه در بورس کالا 15 هزار و 300 تومان بوده است.

    التهاب بازار فولاد در هفته‌های گذشته تا جایی افزایش یافت که چندی پیش پای قوه قضائیه نیز به این معاملات گشوده شد و معاون دادستان در نامه‌ای به معاون اول رییس‌جمهوری خواستار ساماندهی بازار فولاد کشور شد. بر این اساس سعید عمرانی معاون قضایی دادستان کل کشور در نامه‌ای به اسحاق جهانگیری معاون اول رییس‌جمهوری، ساماندهی بازار فولاد و رفع مشکل تامین مواد اولیه مورد نیاز صنایع پایین دستی را خواستار شد. در این نامه ضمن تاکید بر مشکل فولاد و عدم ارتباط آن به تحریم و ارز، آمده است: استدعا دارم به داد بازار فولاد برسید. به دلیل عدم عرضه مواد اولیه، ویژه فروشی و ایجاد رانت فاجعه در تعطیلی صنایع پایین دستی تولید محصولات فولادی و بیکاری کارگران در راه است.

    این در حالی است که پیشتر فعالان بازار مدام نسبت به افزایش قیمت‌ها در طول تیر و مرداد ماه در بازار آزاد با توجه به عدم دریافت ورق تولیدکنندگان در طول این دو ماهه تاکید داشتند؛ قیمت‌های بازار آزاد در شرایطی روند افسار گسیخته صعودی در پیش گرفته‌اند که ابطال معاملات در بورس کالا همچنان کماکان ادامه دارد.

    اگرچه چندی پیش انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران طی نامه‌ای به مدیرعامل شرکت بورس کالای ایران، خواستار کنار گذاشتن رویه ابطال معاملات فولاد در بورس کالا شد. انجمن فولاد در نامه‌ای ابطال معاملات فولاد به دلیل «عدم رعایت سقف قیمتی دلخواه سیاستگذاران» را «رویه‌ای همه سر باخت» و «التهاب‌آفرین» توصیف کرد که هم به کارخانه‌های مصرف‌کننده شمش فولادی (نوردکاران) و هم به کارخانه‌های عرضه‌کننده (تولیدکنندگان شمش) آسیب می‌زند.

    با این وجود اما بار دیگر در طول هفته جاری، معاملات ورق سرد که روز دوشنبه با کشف قیمت 14 هزار و 750 تومان انجام گرفته بود، تایید نشد و این مساله امروز چهارشنبه هم در سطح قیمتی 15 هزار و 300 تومان بار دیگر از سوی بورس کالا تکرار شد. بدون تردید هر بار عدم تایید معاملات منجر به ایجاد التهاب بیشتر در بازار آزاد و قیمت‌های آتی خواهد شد. آن هم در شرایطی که ابطال معاملات ورق تاثیر مستقیم بر قیمت لوازم خانگی و خودرویی بر جای می‌گذارد.

    این مساله در کنار دستور به عرضه 60 هزار تن شمش فولادی به سفارش وزارت صمت خارج از معاملات بورس کالا که نامه آن امروز در رسانه‌ها علنی شد، تا حدودی بیانگر این واقعیت است که خواه ناخواه معاملات فولادی در مسیر جدیدی قرار گرفته است. اگرچه برخی این اخبار را نوعی اولتیماتوم دولت به تولیدکنندگان فولادی در رعایت کف عرضه‌ها عنوان کرده‌اند اما مسیری که معاملات اخیر در پیش گرفته بیانگر رویکردی جدید است.

    در این راستا کارشناسان بورسی همچنان یکی از اصلی‌ترین راه‌های حل معضلات بازارهای فولادی را افزایش قابل توجه عرضه شرکت‌های فولادی برای رفع کمبود بازار عنوان می‌کنند، که هم منجر به تعدیل قیمت‌ها و هم آرامش بازار و معامله‌گران خواهد شد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر