صادرات فولاد چین بر مدار رشد

عصر معدن- صادرات فولاد چین با کاهش تقاضای داخلی، به بالاترین حد در هفت سال گذشته رسید.;

صادرات فولاد چین بر مدار رشد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۱ تير ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از ایسنا، تحلیلگران اظهار کردند که چین امسال بیشترین فولاد را از سال 2016 صادر خواهد کرد زیرا تضعیف یوان و قیمت‌های رقابتی به بزرگ‌ترین تولیدکننده جهان کمک می‌کند تا مازاد فلز را به دلیل تقاضای ضعیف در داخل صادر کند.

    صنعت عظیم فولاد چین به شدت تحت تاثیر رکود چند ماهه در بخش املاک این کشور قرار گرفته و قیمت فولاد را در ماه مه به پایین‌ترین حد سه سال اخیر رسانده است اما تقاضای قوی عمدتاً از آسیا و آفریقا کمک می‌کند تا کارخانه‌ها به فعالیت خود ادامه دهند.

    داده‌های گمرک نشان داد که صادرات فولاد در پنج ماهه اول نسبت به سال گذشته 41 درصد افزایش یافته است و بازرگانان اظهار کردند که اخیراً با بهبود تقاضای خرید در خارج از کشور مواجه بوده‌اند. تحلیلگران افزودند که انتظار دارند حجم صادرات به 77 میلیون تن برسد. صادرات فولاد در ماه مه به 8.36 میلیون تن رسید که بالاترین میزان از سپتامبر 2016 است اما ارزش محموله‌ها 27.5 درصد کمتر از ماه مشابه سال قبل بوده است.

    تاجران افزودند که تقاضا از آسیای جنوب‌شرقی، خاورمیانه و آفریقا زیاد است و هزینه‌های بالای انرژی در بسیاری از کشورها باعث می‌شود تولید فولاد با قیمت‌های چین رقابتی‌تر شود. افزایش ساخت پروژه‌های تحت حمایت چین در خارج از کشور پس از سه سال وقفه به دلیل محدودیت‌های سفر کووید نیز به صادرات بیشتر کمک کرد.

    صادرات قوی در پنج ماه اول، همراه با کاهش واردات فولاد در مدت مشابه، حتی با وجود ناامید شدن تقاضای داخلی به جلوگیری از افزایش موجودی در داخل کمک کرد. داده‌های شرکت مشاوره Mysteel نشان داد که ذخایر پنج محصول عمده فولادی در 21 ژوئن به 15.44 میلیون تن رسید که پایین‌ترین میزان از اواسط ژانویه و 30 درصد کمتر از مدت مشابه سال قبل است.

    بر اساس گزارش رویترز، دو تاجر فولاد با اشاره به افزایش درخواست‌های اخیر از آسیای جنوب شرقی و کره جنوبی گفتند که صادرات فولاد ممکن است در ماه ژوئن کاهش یابد، اما احتمالاً در جولای و آگوست دوباره افزایش خواهد یافت. بر اساس گزارش انجمن جهانی فولاد، تولید فولاد در آسیا و اقیانوسیه در ماه می 6 درصد نسبت به سال گذشته کاهش یافت.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر