کاهش قیمت آهن در بورس با ورود دولت

عصر معدن- رئیس اتحادیه فروشندگان آهن درباره تصمیمات جدید در خصوص بورس آهن گفت: با ورود دولت در این حوزه قرار است هم فروشنده وهم خریداران مورد بررسی قرار گرفته و با ارائه راهکارهای اقتصادی در این زمینه در نهایت کاهش قیمت این محصول و حذف واسطه ها محقق شود.;

کاهش قیمت آهن در بورس با ورود دولت
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۹ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» به نقل از شاتا، محمد آزاد با اشاره به اینکه اخیرا در جلسه‌ای با مسئولان وزارت صنعت تصمیم جدیدی برای عرضه آهن و میلگرد توسط بورس کالا اتخاذ شده است، گفت: دولت با ورود به مساله آهن مشخص می‌کند که چگونه اجناس فروخته شود و چه کسانی آن را می‌توانند خریداری کنند. در واقع وزارت صمت زمانی که متوجه مشکلاتی در بورس آهن شد با ورود خود در این حوزه قرار است هم فروشنده و هم خریداران را مورد بررسی قرار داده و با ارائه راهکارهای اقتصادی در این زمینه در نهایت باعث کاهش قیمت این محصول و حذف واسطه ها تا جای ممکن خواهد شد.
    آزاد در ادامه با تشریح وضعیت بورس آهن در گذشته اضافه کرد: پیش از این خریداران غیرواقعی که نیازی به آهن نداشتند این محصولات را در بورس خریداری می‌کردند تا به عنوان یک کالای سرمایه ای بعدا بتوانند آن را بفروشند. این مساله باعث وارد شدن آسیب‌های زیادی به بورس این کالا شده بود.

    وی همچنین با اشاره به خریداران غیرواقعی و غیر حرفه ای در بورس آهن توضیح داد: در واقع کسانی که این کالاها را خریداری می‌کردند نه از آهن اطلاعات درستی داشتند و نه حتی نیازی به این کالا داشتند. اما این کالا هم مثل سکه و ارز تبدیل به کالایی شده بود که می تواند در آینده با افزایش قیمت به خریداران غیرواقعی سود برساند.

    رئیس اتحادیه فروشندگان آهن ضمن بیان اهمیت آهن در معاملات کشور افزود: آهن کالایی زیربنایی و جزء ضروریات ساخت و ساز است، علاوه بر این در بسیاری از کالاها به عنوان ماده اولیه به کار گرفته می‌شود ، بنابراین اینکه تنها روی تابلوی بورس قیمت را ببینیم و بدون هیچ اطلاعی خریداری کنیم تا گران تر بفروشیم باعث بالا رفتن قیمت این کالا حتی به صورت غیر منطقی خواهد شد.

    آزاد در توضیح این نکته ادامه داد: وجود واسطه ها و خریداران غیر واقعی در صورتی است که صنف، اتحادیه و تعاونی‌های مختلفی برای آهن وجود دارد که می توانند وظیفه توزیع آهن را به عهده گیرند و مانع از بالا رفتن قیمت واقعی توسط واسطه ها و دلالان این حوزه شوند.

    وی در همین مورد تصریح کرد: قرار است آهن و میلگرد مورد نیاز 31 استان از طریق بورس کالا به تعاونی‌های هر استان اختصاص پیدا کند که با این تصمیم به طور حتم در زمان تحویل آهن به مصرف‌کنندگان قیمت‌ها در هر کیلو هزار تومان ارزان خواهد شد.

    آزاد در ادامه اضافه کرد: بنابراین با این افت قیمت و سود معقول که مصوب سازمان حمایت مصرف کنندگان وتولیدکنندگان است قیمت ها در سطحی قرار می‌گیرد که هم تولید کننده و هم مصرف کننده از آنها راضی باشند.

    رئیس اتحادیه فروشندگان آهن همچنین ضمن اشاره به جلسه ای که با مسئولان وزارت صمت در همین مورد برگزار شده تشریح کرد: در جلسه ای که با مسئولان وزارت صمت برگزار شد بنا بر این شد که علاوه بر نظارت بر نحوه توزیع آهن در بورس و مشخص شدن خریداران و فروشندگان، تولیدکنندگان هم مقدار تولید کالا را مشخص و اعلام کنند و محصولشان را به بورس آورده تا آهن فروشان آن را خریداری کنند. همچنین شناسایی تولیدکنندگان، میزان تولید و عرضه محصولات و اطلاعات شبکه های تولید را در اختیار دولت گذاشتیم تا در سطح کشور برای بهبود شرایط معامله این کالای زیربنایی هم اندیشی شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر