رئیس هیات عامل ایمیدرو:

۲۷ پروژه تحقیقاتی در دستور کار ایمیدرو؛ شناسایی ۱۵۷ نیاز تحقیقاتی

عصر معدن- رئیس هیات عامل ایمیدرو اعلام کرد: این سازمان ۲۷ پروژه تحقیقاتی در دستور کار دارد و ۱۵۷ نیاز تحقیقاتی نیز شناسایی شده است.;

۲۷ پروژه تحقیقاتی در دستور کار ایمیدرو؛ شناسایی ۱۵۷ نیاز تحقیقاتی
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر معدن» به نقل از روابط عمومی ایمیدرو، خداداد غریب پور گفت: اعتقاد ما بر اثرگذاری تحقیقات است و نتایج پژوهش ها باید منجر به جلوگیری از خام فروشی، ارتقای بهره وری، ایجاد مزیت رقابتی و ارزش افزوده در بخش شود.

    وی افزود: امسال ایمیدرو 27 پروژه تحقیقاتی را در دستور کار خود دارد و بر اساس نیازهایی که واحدها اعلام کرده اند، تاکنون 157 نیاز تحقیقاتی از جمله در صرفه جویی مصرف انرژی، ارتقای بهره وری عوامل تولید و توسعه بازارها شناسایی شده است.

    غریب پور یادآور شد: ایمیدرو تاکنون از 618 پایان نامه تحصیلی حمایت کرده و تفاهم نامه هایی با دانشگاه های تهران، صنعتی شریف و امیرکبیر، همچنین جهاد دانشگاهی و سازمان نظام مهندسی معدن امضا کرده است.

    وی تاکید کرد: با تفاهم نامه های انجام شده با دانشگاه ها و تشکل ها، انتظار داریم فضای پژوهشی و تحقیقاتی در حوزه معدن و صنایع معدنی رونق قابل توجهی بگیرد.

    رئیس هیات عامل ایمیدرو گفت: پارسال با رشد تولید فولاد به رکورد 25 میلیون تن تولید دست یافتیم و برای امسال نیز حدود 10 درصد رشد پیش بینی می شود.

    وی افزود: اکنون توسعه اکتشافات به ویژه سنگ آهن به عنوان یکی از اولویت ها محسوب شود و تکمیل زنجیره فولاد در افق یاد شده نیازمند تولید بیش از 160 میلیون تن سنگ آهن است که باید میزان ذخایر را افزایش داد.

    جایگزینی معدن با نفت

    رئیس هیات عامل ایمیدرو با بیان اینکه نفت در سبد صادراتی ما سالانه از 40 تا 80 میلیارد دلار متفاوت بوده است، گفت: سال گذشته بیش از 9 میلیارد دلار صادرات از بخش معدن و صنایع معدنی انجام شد که سهم بیش از 22 درصدی در صادرات غیرنفتی داشت.

    وی اضافه کرد: اینکه معدن در بعد صادرات و ارز آوری چقدر بتواند جایگزین نفت شود بستگی به موفقیت ما در میزان اکتشافات و شناسایی ذخایر معدنی دارد و زمانی می توان پاسخ قطعی به جایگزینی معدن به جای نفت داد که کل ذخایر معدنی شناسایی شده باشند و دانش بومی هم برای استحصال و فرآوری داشته باشیم که البته در این راستا تلاش می کنیم.

    وی خاطرنشان کرد: شرکت های ایرانی بویژه در بخش فولاد توانسته اند در برخی زمینه ها به فناوری بومی دست یابند و با وجود تحریم های ظالمانه، تولید کنندگان داخلی در مسیر رشد تلاش می کنند، با اینحال اولویت برای ارتقای دانش بومی با کمک دانشگاه ها و سایر مراکز علمی در دستور کار است.

    رئیس هیات عامل ایمیدرو گفت: بخش تحقیق و پژوهش شرکت های تابعه ایمیدرو فعال شده اند تا خود به دنبال شناسایی فرصت ها و خلق ارزش باشند.

    بازگشت ارز حاصل از صادرات

    غریب پور گفت: بازگشت ارز حاصل از صادرات مطابق قانون، الزامی است و ما ملزم به رعایت آن هستیم. این امر توسط شرکت های معدنی در 2 قالب سامانه نیما یا تامین نیازمندی های شرکت ها به مواد اولیه و واسطه ای در حال انجام است.

    وی همچنین درباره معادن کوچک اعلام کرد: برای امسال، فعال سازی 50 معدن کوچک در 15 استان برنامه ریزی شد و شرکت تهیه و تولید مواد معدنی نیز برای 150 معدن کوچک دیگر نیز بسته اجرایی تهیه می کند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر