غول‌پیکرترین وسیله نقلیه برقی جهان معدنکار می‌شود

عصر معدن- قرار است کامیون ۲۹۰ تنی به‌زودی کارش را در معدنی در آفریقای جنوبی آغاز کند;

غول‌پیکرترین وسیله نقلیه برقی جهان معدنکار می‌شود
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» به نقل از همشهری آنلاین، یک شرکت بین‌المللی فعال در صنعت معدن اعلام کرده است که بزرگ‌ترین وسیله نقلیه برقی دنیا در یکی از معادن پلاتین این شرکت در آفریقای جنوبی آغاز به‌کار خواهد کرد.

    این وسیله که نامش Fuel Cell Electric Vehicle است، وزنی حدود 290تن خواهد داشت و شش برابر سنگین‌تر از دومین وسیله نقلیه برقی بزرگ در جهان است. این وسیله نقلیه سبک‌تر یک «eDumper »45 تنی است که برای جابه‌جایی آهک و سنگ مرمر در اطراف یک معدن در سوئیس مورد استفاده قرار می‌گیرد.

    Fuel Cell Electric Vehicle با استفاده از نقشه یک موتور هیبرید طراحی شده است که هم از یک باتری لیتیوم-یون و هم از سلول‌های سوختی هیدروژنی بهره می‌گیرد. این وسیله نقلیه، جایگزین وسایل نقلیه با موتور دیزلی معمولی می‌شود که عموما در معادن مورد استفاده قرار می‌گیرد. این کامیون دارای ذخیره انرژی ترکیبی هزار کیلووات در ساعت خواهد بود و تنها پسماند تولید شده به وسیله موتور آن، آب است که فقط هنگام کار با سوخت هیدروژن تولید می‌شود.

    پاپیولار مکانیک در این رابطه نوشته است: این کامیون توانایی شارژ مجدد مقادیر کمی از انرژی جنبشی را از  طریق سیستم ترمزش برای شارژ باتری لیتیوم-یون خود دارد. این کامیون در اواخر سال‌جاری میلادی در معدن موگلاوینا، یکی از بزرگ‌ترین ذخایر پلاتین آفریقای جنوبی که سالانه بیش از 310هزار اونس پلاتین از آن استخراج می‌شود، کار خود را شروع می‌کند.

    این معدن توسط شرکت Anglo American که یک شرکت بین‌المللی خوشه‌ای در صنعت معدن است، اداره می‌شود و 40درصد از پلاتین جهان را تولید می‌کند. این شرکت همچنین دارای معادن الماس، مس، نیکل، سنگ آهن و زغال سنگ در سراسر دنیاست. شرکت خوشه‌ای یا «کنگلومرا» به ترکیبی از 2یا چند شرکت درگیر در کسب و کارهای کاملاً متفاوت می‌گویند که تحت یک ساختار سازمانی واحد فعالیت می‌کنند. شرکت Anglo American وعده داده است که تا سال 2030 میزان انتشار جهانی گازهای گلخانه‌ای خود را 30درصد کاهش دهد و معتقد است افزایش استفاده این شرکت از وسایل حمل‌ونقل برقی می‌تواند در رسیدن به این هدف کمک کند.

    برای ساختFuel Cell Electric Vehicle شرکتی به نام Williams Advanced Engineering مشارکت کرده که در لندن مستقر است و در زمینه بهره‌وری انرژی و پروژه‌های خودکار فعالیت می‌کند. شرکت Williams همچنین باتری‌هایی برای خودروهای برقی مسابقه‌ای که در جریان مسابقات FIA Extreme E با هم رقابت می‌کنند، طراحی می‌کند.

    این شرکت از این تکنولوژی در کامیونFuel Cell Electric Vehicle، به‌عنوان نقطه‌ای برای آغاز فعالیت در این زمینه استفاده کرده است. کرگ ویلسون یکی از مسئولان شرکت Williams می‌گوید: ما از اینکه در این پروژه مهیج و نوآورانه شریک هستیم خوشحالیم چراکه شاهد مقیاس‌های گوناگونی برای این نوع باتری، از خودرو و موتورسیکلت گرفته تا کاربردهای صنعتی سنگین هستیم. فعالیت در یک محیط سخت، چیزی است که ما به‌عنوان تنها تأمین‌کننده باتری برای مسابقات Extreme E با آن آشنا هستیم و همچنان خود را متعهد به حمایت از پروژه‌های پایدار طولانی‌مدت می‌دانیم.

    سلول‌های سوخت هیدروژنی چگونه کار می‌کنند؟
    سلول‌های سوخت هیدروژنی با درآمیختن هیدروژن و اکسیژن در صفحات مخصوص که برای تشکیل مجموعه سلول سوختی ترکیب شده‌اند، برق لازم را برای تأمین انرژی باتری و موتور تولید می‌کنند. گروه‌های سلول سوختی و باتری‌ها به مهندسان این امکان را داده‌اند که اندازه این قطعات را به میزان قابل توجهی کاهش دهند تا حتی در یک خودروی خانوادگی به شکلی مناسب جا بگیرند. البته آنها معمولاً برای تولید انرژی در اتوبوس‌ها و سایر وسایل نقلیه بزرگ‌تر نیز استفاده می‌شوند.

    اکسیژن معمولا از طریق هوا و ورودی‌های مشبک جمع‌آوری می‌شود و هیدروژن هم در مخازن سوختی پوشیده شده با روکش آلومینیوم ذخیره می‌شود. همچنین این مخازن با هدف جلوگیری از نشت هیدروژن و بروز حادثه، به‌طور خودکار آب‌بندی می‌شوند. با ترکیب این عناصر، برق قابل استفاده و همچنین آب به‌عنوان محصولات جانبی تولید می‌شوند و به این ترتیب، یکی از تکنولوژی‌های بی‌صدا و سازگار با محیط‌زیست در دسترس قرار می‌گیرد. پژوهش‌های اخیر نشان داده‌اند که خودروهای برخوردار از سلول سوخت هیدروژنی روزی می‌توانند خودروهای برقی را در مبارزه با آلودگی هوا به چالش بکشند. البته این وضعیت زمانی اتفاق می‌افتد که ایستگاه‌های سوخت‌رسانی به این خودروهای هیدروژنی افزایش یابد.

    شارژ مجدد
    کامیون جدید جهان توانایی شارژ مجدد مقادیر کمی از انرژی جنبشی را ازطریق  سیستم ترمزش برای شارژ باتری لیتیوم-یون خود دارد. این کامیون در اواخر سال‌جاری میلادی در معدن موگلاوینا، یکی از بزرگ‌ترین ذخایر پلاتین آفریقای جنوبی که سالانه بیش از 310هزار اونس پلاتین از آن استخراج می‌شود، کار خود را شروع می‌کند

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر