تاکید غریب پور بر لزوم تدوین طرح جامع سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی

عصر معدن- رئیس هیات عامل ایمیدرو بر لزوم تدوین طرح جامع سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی تاکید کرد.;

تاکید غریب پور بر لزوم تدوین طرح جامع سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۵ آذر ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» به نقل از ایمیدرو، خداداد غریب پور رئیس هیات عامل ایمیدرو امروز در نشست بررسی وضعیت صنعت سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی که با حضور رییس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی، رییس خانه معدن ایران، رییس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق ایران و رییس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر اتاق اصناف ایران برگزار شد، بر لزوم تدوین طرح جامع سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی تاکید کرد و افزود: جزیره ای عمل کردن بخش های مختلف در حوزه سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی به دلیل نبود طرح جامع در این حوزه است. ایمیدرو به عنوان متولی این امر در کنار فعالان این حوزه قرار دارد.

    رییس هیات عامل ایمیدرو تاکید کرد: این سازمان نقش سیاستگذاری و تسهیل شرایط فعالیت در معدن و صنایع معدنی را برعهده دارد و زمینه لازم را برای بخش خصوصی به منظور تقویت و توسعه صنعت سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی فراهم می کند.

    وی یادآور شد: دستیابی به نقشه راه نهایی در این حوزه نیازمند همفکری و تجمیع اطلاعات سازمان هایی همچون خانه معدن ایران، اتاق بازرگانی، سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی و ایمیدرو است.

    غریب پور به بازار بین المللی صنعت سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی اشاره کرد و گفت: ایجاد بازار اختصاصی در این حوزه رونق ایجاد خواهد کرد و رونق صنعت سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی منجر به ایجاد اشتغال، جلوگیری از خام فروشی و گردش مالی بالا خواهد شد.

    رئیس هیات عامل ایمیدرو اظهار کرد: وجود موانع قانونی یکی از دغدغه های فعالان این حوزه است که امیدواریم با طرح در کمیسیون اقتصادی مجلس، برشمرده شود و بتواند به رونق کسب و کار در این حوزه کمک کند.

    اجرای پایلوت در اصفهان

    وی با علام این خبر که طرح پایلوت سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی در استان اصفهان با موفقیت اجرا شده است، ابراز امیدواری کرد که این طرح در مشهد و تهران نیز با موفقیت اجرا شود.

    در این نشست علیرضا شهیدی، رئیس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور، تصریح کرد: اکتشاف ذخایر مناسب در حوزه سنگ های نیمه قیمتی می تواند منجر به کارآفرینی، اشتغالزایی و رشد اقتصادی خانواده ها در مناطق معدنی شود.

    عباس رنجبر، مدیر زیرساخت ایمیدرو نیز در این نشست ضمن ارائه گزارش طرح پایلوت استانی سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی در استان اصفهان گفت: سنگ خام به عنوان موتور محرکه و پیشرانه صنعت سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی است که باید ساماندهی شود و با توجه به پتانسل کشور در بخش سنگ های نیمه قیمتی می توانیم بازار این محصول را در منطقه داشته باشیم.

    وی افزود : میزان تولید طلا و جواهر در کشور طی سال 97 حدود 60 تا 65 تن اعلام شده است که 30 درصد از این میزان متعلق به شهر اصفهان است. همچنین طی سال 1400 میزان مصرف طلا و جواهر در استان اصفهان 6 تن پیش بینی شده است.

    مدیر زیرساخت ایمیدرو با اشاره به اجرای طرح پایلوت در استان اصفهان، افزود: برای شکل گیری 2 بازار اختصاصی در این حوزه اقدام و مکان هایی نیز برای ایجاد بازارچه تعیین شده است.

    نیاز به تشکیلات مرکزی

    محمدکِشتی آرای رییس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر اتاق اصناف ایران نیز در این نشست اظهار داشت: به تشکیلات مرکزی برای داد و ستد سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی نیاز داریم. وی تاکید کرد: به عنوان مصرف کننده و قطب اقتصادی صنعت طلا و جواهر، آمادگی لازم برای همکاری در جهت پیشبرد این صنعت را داریم چرا که به پتانسیل های موجود در این حوزه واقف هستیم.

    کِشتی آرای ادامه داد: این صنعت نیاز به تسهیلات مالی ندارد بلکه برداشتن موانع قانونی و تسهیل فرایندهای اداری از دغدغه های اصلی این حوزه است.

    محمدرضا بهرامن رئیس خانه معدن ایران، با ابراز خرسندی از موفقیت طرح پایلوت در استان اصفهان گفت: گردش مالی این صنعت قابل توجه است و امیدوارم با برنامه ریزی و نظم بتوانیم به هدف نهایی دست یابیم.

    همچنین بهرام شکوری، رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی، یادآور شد: خوشبختانه بخش خصوصی در مصرف سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی فعال است و می توان به صادرات در این حوزه نیز فکر کرد. شکوری ادامه داد: فراهم کردن شرایط تولید و بازار مناسب می تواند منجر به ایجاد مشاغل خانگی با هزینه های کم و ایجاد درآمد برای کشور شود. وی تاکید کرد: این امر مستلزم توجه بهره برداران معدن به استحصال سنگ های نیمه قیمتی در کنار سایر تولیداتشان است.

    محمد جواد پیش بین، رئیس کانون هماهنگی دانش، صنعت و بازار سنگ های قیمتی ایران نیز افزود: با توجه به موفقیت طرح پایلوت در استان اصفهان پیشنهاد می کنم با توجه به پتانسیل شهر مشهد طرح مذکور در این شهر نیز اجرا شود. وی افزود: برای نخستین بار طرح درجه بندی فیروزه در مشهد انجام شده است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر