در بیانیه پایانی پنجمین همایش بین‌المللی سنگ آهن ایران مطرح شد:

صدای صاحبان کسب‌وکار به گوش سیاستگذاران برسد

عصر معدن- انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ‌آهن ایران، به عنوان صدای واحد کسب وکار سنگ‌آهن کشور ضمن التزام به مصالح و منافع ملی و بر اساس ماموریت قانونی و ذاتی خود در دفاع از حقوق و منافع مشروع اعضا، مبتنی بر سیاست های کلی نظام و اسناد بالادستی، تلاش برای فعالیت منسجم و امیدبخش با حضور حداکثری ذینفعان و حل و فصل معضلات کم سابقه ناشی از تحولات محیط داخلی و جهانی را به عنوان دستور کار ملی کسب و کار سنگ آهن ایران اعلام می کند.;

صدای صاحبان کسب‌وکار به گوش سیاستگذاران برسد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن»، پنجمین همایش بین‌المللی سنگ‌آهن ایران با ماموریت رساندن صدای صاحبان کسب و کار سنگ آهن به حوزه سیاستگذاری معدنی کشور و شکل دهی به اجماعی ملی متشکل از همه ذینفعان این کسب و کار، تعریف چشم اندازی مشترک در جهت تحقق برنامه‌های کلان کشور در بخش معدن و صنایع معدنی را تعقیب می‌کند.
    حضور موثر همه صاحب نظران، فعالان و ذی‌نفعان زنجیره تولید سنگ‌آهن کشور در همه مراحل سیاست‌گذاری، برنامه ریزی و اجرای همایش و استقبال مقامات کشور به ویژه ریاست مجلس شورای اسلامی و وزیر صنعت، معدن و تجارت، فعالان و صاحبان محترم بنگاه‌ها و صنایع مرتبط، مدیران تشکل‌های معدنکاری همکار، به خوبی نشانگر تاثیر و اهمیت کسب و کار سنگ‌آهن ایران در توسعه اقتصادی کشور و به ویژه رونق معدنکاری ایران عزیز است.
    تمرکز همایش پنجم بر 2 موضوع اصلی مدل حکمرانی زنجیره تولید آهن و فولاد کشور و احیای معادن کوچک و متوسط، تلاشی دوباره برای طرح و پاسخ گویی عالمانه به سوالات محوری و تعیین کننده آینده معدنکاری سنگ آهن ایران و صنایع وابسته به آن است.
    اکنون که با استعانت از خداوند منان و حمایت و همراهی ارجمند حامیان و مشارکت کنندگان فرهیخته همایش، اهداف و برنامه‌های اعلام شده این هم اندیشی، به سرانجام رسیده، با جمع بندی مجموع نظرات سخنرانان و اعضای محترم و پنل‌های همایش، اهم راهبردهای کسب و کار سنگ‌آهن کشور به عنوان موضوعات نیازمند توجه مجموعه مجلس شورای اسلامی، دولت محترم  و فعالان بخش معدنکاری سنگ آهن ایران، اعلام می‌شود:
    1. محیط کسب و کار بنگاه های معدنی تولیدکننده و صادرکنندگان سنگ آهن ایران، تحت تاثیر سیاست های نظام تدبیر کشور قرار دارد. تصمیم های اقتصادی، حقوقی و معدنی اتخاذ شده از سوی نهادهای سیاستگذار حکومتی، میزان بهره‌وری و سودآوری بنگاه‌های معدنی کشور را تحت تاثیر قرار می‌دهد. توسعه همفکری و همکاری نهادینه میان دولت و بخش خصوصی و اصلاح فرآیند سیاست گذاری عمومی در بخش معدن کشور از مهم ترین راه‌های پیشگیری از اتخاذ تصمیماتی است که چنانچه بدون ملاحظه شرایط عمومی کسب و کار سنگ‌آهن، اتخاذ شود، منجر به افزایش هزینه‌های غیر ضروری محیطی، بر بنگاه‌های فعال خواهد شد. اکنون با تشکیل دبیرخانه مشترک دولت و مجلس و توجه ویژه وزیر صنعت، معدن و تجارت به نظرخواهی از تشکل‌های بخش خصوصی فرصتی بی‌نظیر و تکرار نشدنی از هماهنگی همه ارکان موثر در بخش معدن و صنایع معدنی ایجاد کرده، تمرکز سیاستگذار بر ایجاد تحرک در تقاضای موثر در بازارهای پایین دست معادن، مانند مسکن و فولاد یا بازارهای خارجی، سیاستگذاری مبتنی بر مشاوره با همه ذینفعان و بهبود محیط کسب و کار معدنی کشور از مهم ترین اولویت‌های یک سال آتی فعالان بخش خواهد بود و متقابلا انجمن سنگ آهن ایران تمام توان و همت خویش را برای ایجاد هماهنگی درون بخشی اعضای محترم و کلیه ذی‌نفعان و متمرکز کردن بخش خصوصی بر سیاست‌های کلی توسعه به کار خواهد بست.
    2. علاوه بر محیط کلان اقتصاد کشور که سیاستگذاری آن در اختیار دولت است، کسب و کار سنگ آهن ایران تحت تاثیر روندهای بازار جهانی سنگ آهن نیز قرار دارد. بنگاه های فعال در این کسب و کار به منظور تداوم تولید و حفظ ظرفیت های موجود، نیازمند کاربست انواع روش های تنوع بازار، مدیریت هزینه و افزایش میزان هماهنگی برای حضور در بازارهای خارجی هستند. شکل دهی به انواع همکاری‌های بین بنگاهی از جمله تشکیل کنسرسیوم های فروش، ابزاری برای افزایش قدرت چانه زنی در مقابل خریداران خارجی و مدیریت رقابت مخرب بنگاه های ایرانی در بازارهای بین المللی است. یافتن روش های اجرایی برای قیمت گذاری منصفانه سنگ آهن، بویژه بهره گیری از سازوکار بورس کالا از اولویت های دیگر ما طی یکسال آینده خواهد بود.
    3. دولت به درستی بر ضرورت تامین سنگ آهن مورد نیاز صنایع فولاد، طی سالیان اخیر، تاکید داشته است. هم اکنون سنگ آهن دانه‌بندی شده مورد نیاز صنایع داخلی تماما توسط معدنکاران سنگ آهن کشور تامین می‌شود. مهم ترین مساله‌ای که از سوی دولت نیز، به دفعات اعلام شده، تامین کنسانتره و گندله مورد نیاز فولادسازان کشور است. سیاستگذاری لازم برای تکمیل زنجیره سنگ‌آهن و توسعه ظرفیت‌های فرآوری، نیازمند هدفگذاری‌های واقعی در حوزه تولید فولاد کشور، به ویژه با توجه به فناوری های به کار رفته در آن است. بنابراین از نظر فعالان سنگ‌آهن ایران، هرگونه هدفگذاری و طراحی راهبرد برای صنایع فولاد کشور، بدون ملاحظه شرایط عمومی معدنکاری سنگ آهن ایران، غیرواقعی و شکننده خواهد بود. تامین سنگ‌آهن مورد نیاز صنایع فولاد کشور به ویژه در افق 1404، صرف نظر از سناریوهای مختلفی که وجود دارد، نیازمند میلیاردها دلار سرمایه‌گذاری و به کارگیری ظرفیت‌های تخصصی موجود در معدن کاری سنگ‌آهن ایران است. دولت به عنوان سیاستگذار اصلی صنایع فولاد کشور، به طبع هم راستا با راهبرد منتخب، موظف است زمینه‌های لازم برای تولید سنگ‌آهن مورد نیاز را فراهم کند. اعمال سیاست‌های تشویقی به ویژه در حوزه اکتشاف و تامین مالی از مهم‌ترین ابزارهای سیاستی پیشنهادی همایش به دولت است. انجمن سنگ‌آهن ایران ضمن اعلام شروع نهضت فرآوری به خصوص در معادن کوچک و متوسط، توجه ویژه دولت و مجلس به روش‌های تامین منابع مالی مورد نیاز در کنار برنامه‌ریزی لازم برای تامین زیرساخت‌ها را طلب کرده و خواستار همدلی و همسویی ارکان حاکمیت با این اتفاق مبارک است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر