معاون وزیر صمت:

۱۴۰۰، سال ورود حوزه معدن به بورس کالاست

عصر معدن- معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: تعامل مطلوبی میان بورس کالا و وزارت صمت شکل گرفته و معتقدیم سال ۱۴۰۰ فرصت ویژه ای است تا وزارت صمت با تمرکز بر بورس کالا، حوزه معدن و مزایده های بزرگ این بخش را به بورس بیاورد.;

۱۴۰۰، سال ورود حوزه معدن به بورس کالاست
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از کالاخبر، سعید زرندی، معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت در آیین راه اندازی معاملات آتی نقره و حراج باز در بورس کالا گفت: طبق بیانات رهبر معظم انقلاب، حوزه تولید تنها راه نجات کشور در شرایط فعلی است که خوشبختانه به دلیل همکاری های مثبتی که با بازار سرمایه و بورس کالا داشته ایم جهت گیری های خوبی در این زمینه شکل گرفته است.

    زرندی گفت: در ابتدا باید اعلام کنم که در زمان روند صعودی بورس و اکنون که بازار سهام در مدار ریزشی قرار دارد، در شورای عالی بورس بر روی موضوعی تاکید و اعتقاد داشتیم که اگر بورس در خدمت تولید و بخش واقعی اقتصاد قرار نگیرد نمی تواند در مسیر هدفی که برای آن تعیین شده است نقش آفرینی کند.

    زرندی خاطرنشان کرد: باید همه جهت گیری ها را در استفاده از ابزار علمی و جدیدی که در کشور شکل گرفته و متناسب با ادبیات دنیا است و منجر به رشد بخش واقعی اقتصاد شود را به کار بگیریم.

    معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت  اظهار داشت: در جهت گیری کلان وزارت صمت استفاده از موضوع یا توان بازار سرمایه به عنوان رکن اساسی، شناخته شده است، بنابراین از اواخر سال 98 مدل تغییر ساختاری را در مجموعه وزات صمت در پیش گرفتیم و دفتر تامین منابع مالی را شکل دادیم با این رویکرد که بتوان ابزارهای نوینی را در خدمت تولید کنندگان قرار دهیم.

    زرندی گفت: تولیدکنندگان ایران در حوزه فنی بسیار رشد کرده اند اما متناسب با این رشد در حوزه اصلاح ساختارهای مالی آماده نیستند؛ بنابراین در دو سال گذشته تمرکز خود را در ترویج، توسعه و نگاه جدید به بازار سرمایه و استفاده از این ظرفیت قرار داده ایم.

    معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت  اظهار داشت: در حوزه بازار سرمایه با حمایتی که توسط شورای عالی بورس صورت گرفت و با مصوبه سران، معافیت مالیاتی را برای شرکت هایی که به سمت بازار سرمایه روی آورده بودند لحاظ کردیم و امیدواریم که این موضوع به دلیل استقبال های صورت گرفته تمدید شود.

    وی افزود: امروز به 422 شرکت جدیدی که فراخوان داده بودیم به سمت استفاده از ظرفیت بازار سرمایه روی آورده اند که با آنها به نتیجه های مثبتی رسیدیم.

    زرندی گفت: از این تعداد 224 شرکت با نهاد مالی قرارداد امضا کردند که این اتفاق خوبی است زیرا وارد مرحله اجرا شدند.

    ارتباط تنگاتنگ بورس کالا با خانواده صنعت و معدن

    معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت  به بورس کالا اشاره کرد و افزود: فعالیت های خود را در حوزه بورس کالا شروع کردیم و معتقدیم سال 1400 فرصت ویژه ای است تا بر این بورس تمرکز داشته ایم و در حوزه معدن مزایده ها را به این سمت بیاوریم.

    زرندی اظهار داشت: سهم صنعت و معدن 53 درصد و پتروشیمی 27 درصد از معاملات بورس کالاست به عبارتی 80 درصد معاملات بورس کالا مربوط به خانواده صنعت و معدن است و باید از این ظرفیت بالا نهایت بهره را برد.

    معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت  گفت: در شهریور ماه سال 1382 بحث بورس فلزات مطرح شده بود و این اقدام پایه ای بود که در مجموعه وزارت صنعت شکل گرفت، این اقدام در سال های بعد تکمیل و در نهایت بورس کالای فعلی شکل گرفت.

    اهمیت توسعه ابزارهای جدید بورس کالا

    وی به راه اندازی معاملات آتی نقره و حراج باز در بورس کالا اشاره کرد و افزود: تشویق حضور تولید و صنعت در بورس کالا نیازمند تنوع ابزارهای مالی است که امروز روش حراج باز گام مثبتی برای ثبات آفرینی و آرامش عرضه کنندگان و تقاضاکنندگان حوزه صنعت در زمان انجام معاملات است.

    معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت  با بیان اینکه هدف گذاری بر روی حوزه نقره از جمله صنایع استراتژیکی است که برنامه ریزی جدی را بر روی آن داریم، افزود: برنامه ریزی لازم را برای تولید 70 تن مصنوعات نقره ای و صادرات 20 تن را برای سال 1400 انجام داده ایم که این موضوع نیازمند نگاه و فکر جدی است.

    وی افزود: در هر 100 گرم تولید مصنوعات نقره می توان 180 نفر اشتغال مستقیم را ایجاد کرد.

    زرندی با بیان اینکه در حوزه تسهیل معاملات باید بیشتر اقدام کرد، گفت: نگاه به تامین مالی مانند به کار گرفتن اوراق سلف به خوبی در حوزه مجموعه بورس کالا انجام شده است.

    وی افزود: نگاه تضمین تعهدات نیازمند بازنگری است و آمادگی همکاری بیشتر داریم تا به سمت نظام عرضه و تقاضا محور حرکت کنیم.

    وی در بخش پایان سخنان خود اظهار داشت: برای توسعه حوزه اوراق بهادار و بورس کالا آماده همکاری هستیم، امسال هدف گذاری کردیم تا برای جهت گیری جدید در حوزه بورس اوراق 10 هزار میلیارد تومان اوراق منتشر کنیم که تاکنون نزدیک به 9 هزار میلیارد تومان محقق شده است.

    زرندی خاطرنشان کرد: در برنامه بودجه سال 1400 شرکت های سهامی عام پروژه مصوب شد که این موضوع هم فرصتی مناسب برای شکل گیری سرمایه گذاری های بزرگ با استفاده از بستر بازار سرمایه است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر