عضو موظف هیات مدیره شرکت ملی صنایع مس ایران اظهار کرد:

آینده مس به اکتشاف بستگی دارد

عصر معدن- شرکت ملی صنایع مس ایران به عنوان شرکت مادر در این حوزه تلاش می‌کند تا بهترین بهره‌برداری را از ذخایر مس کشور داشته و در کنار آن از واحدهای کوچک مقیاس نیز حمایت کند تا بتواند علاوه بر اشتغال زایی بیشتر کنسانتره مورد نیاز خود را نیز تامین کند. در همین رابطه اکتشاف یکی از مهم‌ترین موضوعاتی است که در اولویت برنامه‌های شرکت ملی صنایع مس ایران قرار گرفته است. در همین رابطه «عصرمعدن» گفت و گویی با نادعلی اسماعیلی دهج عضو موظف هیات مدیره شرکت ملی مس داشته است که در ادامه مشروح آن را می خوانید:;

آینده مس به اکتشاف بستگی دارد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۸:۰۰

    لطفا درباره آخرین وضعیت طرح‌های اکتشافی شرکت ملی صنایع مس ایران توضیح دهید.
    بنده درخصوص طرح‌هاای اکتشافی شرکت مس جلسه ای با مدیر اکتشاف شرکت داشتم تا از آخرین وضعیت اکتشافات این شرکت با خبر شوم؛ ضمن آنکه یک دوره‌ای در اکتشاف ایجاد شده و یکی از برنامه‌های شرکت ملی صنایع مس ایران انجام اکتشافات با قدرت بالاست، زیرا آینده مس به اکتشاف بستگی دارد.
    دوستان در حوزه اکتشاف علاوه بر محدوده‌هایی که از مدیریت بنده در حوزه اکتشاف مس که برخی به گواهی کشف رسیده و برخی رها یا باطل شده و دوباره به سراغ آن رفته اند، 3 پهنه جدید دریافت کرده‌اند که اقداماتی روی آنها انجام شده است.

    این پهنه‌ها در کدام مناطق قرار دارند؟
    بیشتر این پهنه‌ها در ایران مرکزی قرار دارند و 5 نقطه نیز به عنوان نقاط پرپتانسیل در دست بررسی است، اما هنوز این اقدامات به نتایج نهایی نرسیده است. یعنی ممکن است این موارد درگیر تداخل یا مشکلات منابع طبیعی و محیط زیستی باشند. اما به دنبال آن هستیم که با رسیدن به نتیجه مناسب در این پهنه‌ها اقدامات اجرایی را خیلی سریع در دستور کار قرار دهیم.
    آیا اقدامات جدیدی درزمینه اکتشافات در دستور کار قرار گرفته است؟
    با توجه به تاکید دکتر سعدمحمدی مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران مبنی بر دریافت پهنه‌های جدید، دوستان چند پهنه در تیپ‌های مختلف مس در جنوب شرق کشور، آذربایجان غربی و ایران مرکزی و همچنین جنوب زاهدان را در دستور کار قرار دادند تا در صورت آزاد بودن منطقه این پهنه را دریافت و کار انجام شود.

    آیا نتایج خوبی از دریافت پهنه های جدبد بدست آمده است؟

    به نظر می‌رسد، از محدوده‌هایی که دوستان در پهنه‌های گرفته شده در اختیار دارند، هیچ محدوده‌ای آزاد نشده است و بلوکه باقی مانده است. درواقع نتیجه خوبی از این محدوده‌ها دریافت نشده است. نظر بر این است اگر قرار است پهنه‌ای واگذار شود باید وزارت صنعت،معدن و تجارت نظارت داشته باشد. یعنی اگر در پهنه اقدامی انجام نمی شود خیلی سریع آن را باطل کنند و در ادامه آن دسته از پهنه هایی که مجوز واگذاری آنها باطل شده مجددا به کسانی که توانایی برای فعالیت بر روی محدوده را ندارند واگذار نشود. درواقع عرصه برای افرادی که به دنبال کار هستند باز باشد. چراکه اگر بر پهنه‌ها نظارتی وجود نداشته باشد، بعید است نتیجه خوبی از آن حاصل شود.

    تا چه اندازه می توان از ظرفیت‌های مس سیستان و بلوچستان استفاده کرد؟ آیا شرکت مس به دنبال سرمایه‌گذاری در این منطقه است؟
    شرکت مس تقاضا برای یک محدوده داشته است. یک محدوده نیز برای شرکت تهیه و تولید موادمعدنی ایران(ایمپاسکو) است که شرکت مس در خواست آن را داده است. همچنین به گفته رییس هیات عامل ایمیدرو  یک محدوده با ظرفیت مناسب و خوب باید به شرکت مس داده شود که متاسفانه این محدوده دارای مشکلات قانونی است و وزارت صنعت، معدن و تجارت باید این مشکلات را برطرف کند تا معدن به شرکت مس به عنوان شرکت مادر داده شود.
    اما در کنار این موضوع در جنوب کرمان و بخشی از سیستان و بلوچستان ظرفیت‌هایی برای معادن مس، مس همراه با طلا و سرب و روی دارد که باید روی آنها فعالیت انجام شود. این مناطق جزو مناطقی است که شرکت ملی مس می تواند روی آن متمرکز  شده و فعالیت کند.
    این مناطق جزو مناطق محرومی است که با ورود فعالیت‌های معدنکاری به آنها می‌توان شاهد توسعه و اشتغال زایی بود.

    مهم‌ترین اقدام شرکت ملی صنایع مس ایران، برای طرح فعال‌سازی معادن کوچک و متوسط مقیاس چیست؟
    یکی از سیاست‌های شرکت ملی صنایع مس ایران آن است که هر کسی در کشور مشغول به فعالیت در حوزه مس است به عنوان مسئول مس کشور از آن حمایت کند. خوشبختانه امروز دید مدیرعامل و اعضای هیات مدیره شرکت حمایتی است و شرکت علاقه مند است به بخش‌های کوچک کمک کند. حتی شرکت مس آماده است سنگ تولیدی معادن را نیز خریداری کند. همچنین این شرکت آمادگی دارد تا در معادنی که در ظرفیت خود کار نمی کنند با ورود سرمایه‌گذار برای احداث کارخانه، قرارداد طولانی مدت امضا کند تا درصدی برای مس باشد اما باید تمام کنسانتره آن به شرکت مس داده شود.

     

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر