آیا ایده خودکفایی معدنی ترامپ محقق می‌شود؟

عصر معدن- ایالات متحده در نظر دارد تا تولید بخشی از مواد استراتژیک معدنی در داخل کشور انجام داده و خودکفا شود.;

آیا ایده خودکفایی معدنی ترامپ محقق می‌شود؟
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن»، ترامپ مجموعه ای از مواد معدنی "بحرانی" را شناسایی کرده است که  در بحث امنیت ملی و اقتصادی ایالات متحده ضروری بوده و باید در داخل امریکا تولید شود. نیوبیوم، اسکاندیم و تیتانیوم سه نوع از این مواد معدنی هستند اما همچنان سوالاتی همچون طول عمر، کارایی، سیاستی که در این زمینه امکانپذیر است درباره این موضوع باقی است.
    در ماه مه، وزارت کشور آمریکا فهرستی از 35 ماده معدنی را به عنوان ماده " حیاتی " که برای امنیت ملی ایالات‌متحده در نظر گرفته شده ‌بود را منتشر کرد. این اقدام بخشی از طرح اولیه آمریکا برای کاهش اتکا به واردات خارجی است.
    براساس گزارش سازمان زمین‌شناسی آمریکا، 20 مورد از مواد معدنی حیاتی مورد نیاز امریکا، از سوی چین تامین می شوند اما در حال حاضر هیچ برنامه عمومی برای آمریکا به جهت خودکفایی کامل در رابطه با تامین مواد معدنی وجود ندارد؛ پیشرفت‌های اخیر، از جمله yttrium نایاب و praseodymium که در اوایل این ماه با تعرفه‌ها روبرو شدند، نشان می‌دهد این کشور قصد دارد مواد معدنی تولید شده داخلی را با هزینه صادرات خارجی تولید کند.
    مواد معدنی بحرانی و کاربردهای آن‌ها
    این مواد به دلیل کاربردهای صنعتی و نظامی، برای منافع ملی آمریکا حیاتی محسوب می‌شوند. صنعت شیمیایی ضروری در دانشگاه یورک انگلستان گزارش داد: نزدیک به نیمی از تیتانیوم جهان در پروژه‌های هوافضا مصرف و اغلب به عنوان آلیاژی از فلزات نظیر آلومینیوم، مولیبدن و آهن استفاده می‌شود.
    براساس گفته NioCorp، اسکاندیم در دماهای بسیار بالا کاربرد دارد به همین دلیل نقشی مهم در موتورهای جت ایفا می کند. همچنین نیوبیوم  نیز هدف مشابهی را دنبال می‌کند، فولاد قوی تر، سبک تر و مقاوم در برابر خوردگی، با مقاومت بالا و کم آلیاژ با استفاده از این ماده تولی می شود. بر خلاف فلزات سابق، نیوبیوم به عنوان یک ماده معدنی مهم و استراتژیک شناخته شده و اهمیت ویژه ای در ایالات متحده در اختیار دارد اما تولید آن با دشواری همراه است.


    استفاده بالقوه نظامی از این مواد معدنی اهمیتشان را برای دولت ترامپ چند برابر کرده است. در ماه مه سال جاری، یک فرمانده نیروی هوایی ایالات متحده آمریکا، به خبرگزاری دفاع گفت: "بدون دسترسی به چنین موادمعدنی، موشک های دقیق ما اهداف خود را از دست می دهند"
    کمبود این مواد معدنی به این معنا است که عمده آنها وارداتی هستند: برزیل 92 درصد از نیوبیوم جهان را تولید می‌کند، در حالی که USGS چین را به عنوان بزرگ‌ترین وارد کننده آن به ایالات‌متحده در سال 2015 معرفی کرد. این درحالی است که چین همچنین 47 درصد از تیتانیوم جهانی را در سال 2016 تولید کرده‌است.
    با این حال، یک گزارش USGS تحت عنوان "خلاصه های مواد معدنی 2018" نشان می دهد که ایالات متحده به سادگی فاقد ذخایر نیوبیوم، اسکاندیم و تیتانیوم برای حفظ بهره وری بلند مدت است. این گزارش نشان می دهد که از سال 1959 نیبویوم در ایالات متحده استخراج نشده و تنها 13،100 تن تیتانیوم از معادن ایالات متحده تولید می شود. اسکاندیم هم از معادن استخراج معادن در سال 2016 بهره برداری نمی شود و ایالات متحده تنها ظرفیت محدودی برای تولید شمش و فلز اسکاندیم در اختیار دارد.
    قانون استخراج معادن در این موضوع می تواند یک عامل باشد. استخراج معادن در ایالات متحده توسط قانون معادن عمومی سال 1872 اداره می شود که معادن را به عنوان "بهترین استفاده" از زمین های عمومی تعریف می‌کند.
    پروژه هایی مانند پروژه نیک کورپ Elk Creek که تنها منبع نایوبیوم و اسکاندیم در آمریکای شمالی است، ممکن است منجر به تولید مواد معدنی و تولید سود شود، اما تاکید قانونی ایالات متحده بر معدنچیان فردی برای یافتن و مقابله با ادعاهای خود در مورد ذخایر معدنی می تواند از معادن پیش بینی شده جلوگیری کند. رونق در NioCorp و نبراسکا از گسترش به دیگر شرکت ها و ایالات می تواند توسط ذخایر کوچک این مواد معدنی در ایالات متحده افزایش یابد.
    پروژه Elk NioCorp و دلایل خوش بینی اپراتور معدن کاوی ایالات‌متحده NioCorp می‌تواند از این افزایش تمرکز بر استخراج داخلی بهره ببرد.
    علاوه بر تولید تیتانیوم، پروژه Elk Creek در نبراسکا تنها منبع  اسکاندیم در آمریکای شمالی است. این معدن در حال توسعه بوده و انتظار می‌رود تولید در سال 2021 آغاز شود. همچنین پیش‌بینی می‌شود که تا 2.9 میلیون تن تیتانیوم دی‌اکسید، 643 تن از niobium pentoxide و 7، 800 تن از اسکاندیم در طول زندگی 32 ساله خود تولید کند.
    NioCorp پیش بینی می‌کند این عملیات 17.6 میلیارد دلار در طول عمر خود با حاشیه اجرایی 12.2 میلیارد دلار تولید همراه باشد.
    با توجه به NioCorp، این رقم چشمگیر است. این پروژه با بازسازی صنعت معدنکاری ایالات متحده به عنوان اپراتورها به سمت خودکفایی فشار می آورد. به گفته اقتصاد بازرگانی، سهم معادن در تولید ناخالص داخلی کشور در ژانویه 2018  به 387.4 میلیارد دلار افزایش یافت.
    بخش هایی از صنعت، خوش بین هستند که ایده خودکفایی ترامپ قابل دستیابی است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر