ایمیدرو، ظرفیت‌های خود را در اختیار صندوق پژوهش فولاد قرار می‌دهد/ شرایط برای بومی سازی، مهیا شده است

عصر معدن- رئیس هیات عامل ایمیدرو گفت: ایمیدرو ظرفیت های قانونی خود را در اختیار صندوق پژوهش و فناوری فولاد قرار می دهد.;

ایمیدرو، ظرفیت‌های خود را در اختیار صندوق پژوهش فولاد قرار می‌دهد/ شرایط برای بومی سازی، مهیا شده است
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» روابط عمومی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، خداداد غریب پور امروز در نشست هم اندیشی بومی سازی و ساخت داخل، ضمن بیان این مطلب اظهار داشت: ایمیدرو پیشتر، موضوع بومی سازی را در مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران مورد توجه قرار داده بود اما برگزاری چنین جلساتی، سبب می شود موضوع را منسجم تر پیگیری کنیم.

    وی افزود: در ایمیدرو معتقدیم کاری را که امکان انجام آن نیست، مطرح نشود و اگر کاری قابل انجام است، انجام شود. از این رو در زمینه بومی سازی و داخلی سازی تجهیزات؛ اندیشه، اراده، منابع، نیروی انسانی و سرمایه وجود دارد و تنها نیاز به مدیریت است تا به طور دقیق تری عملیاتی شود.

    رئیس هیات عامل ایمیدرو با اشاره به اینکه تحریم های بین المللی، سبب توجه بیشتر به موضوع بومی سازی، ایجاد دانش بومی و ساخت تجهیزات در داخل کشور شد، گفت: شاید در شرایط عادی، کمتر به فکر بومی سازی می بودیم و همچون گذشته با درآمدهای نفتی، اقدام به خرید تجهیزات خارجی می کردیم.

    وی ادامه داد: تحریم ها موجب شد به فکر خلق ارزش، نوآوری و ساخت تجهیزات بیفتیم.

    غریب پور تصریح کرد: شرکت ها، واحدهای تحقیق و توسعه دارند اما به دلیل مشغله های پیش رو نظیر مسائل تولید، بازار، مسائل اجتماعی، پیمانکاری و غیره، کمتر امکان استفاده بهینه از این واحدها و انجام تحقیق و توسعه را دارند و اگر هم انجام دهند چندان اثرگذار نیست.

    وی افزود: برای هر کاری باید نهاد و ساختار آن را ایجاد کرد. ما در حوزه تحقیق و پژوهش و بومی سازی، نهاد را ایجاد می کنیم.

    تاسیس صندوق پژوهش فولاد با سرمایه 100 میلیارد تومانی

    رئیس هیات عامل ایمیدرو با اشاره به صندوق پژوهش و فناوری فولاد، بیان داشت: تاسیس این صندوق، پیشنهاد انجمن تولیدکنندگان فولاد بود و شرکت های بزرگ زنجیره فولاد با همکاری ایمیدرو و معاونت پژوهش و فناوری ریاست جمهوری، این صندوق را با سرمایه 100 میلیارد تومان تاسیس می کنند.

    وی ادامه داد: این صندوق زیر نظر انجمن تولیدکنندگان فولاد است و طبق موافقت صورت گرفته، قدرالسهم اعضای صندوق، بر اساس میزان تولید خواهد بود. به گفته غریب پور، مرکز هماهنگی این صندوق نیز دبیرخانه ایمیدرو است.

    غریب پور با بیان اینکه صندوق پژوهش و فناوری فولاد، چشم انداز، برنامه و هدف دارد و حمایت می شود، گفت: برای موفقیت این صندوق، به اساسنامه جامع نیاز داریم. این اساسنامه باید توسط متخصصان فولاد تدوین شود و در آن، نگاه پژوهش محور، مدیریتی و تصمیم گیری مطرح شود.

    وی افزود: اگر منابع لازم از سوی فعالان تزریق شود، بدون شک، اتفاقات ارزنده ای در حوزه پژوهش و فناوری فولاد روی خواهد داد. این صندوق در حوزه زنجیره فولاد است و می تواند در سایر حوزه های صنایع معدنی توسعه یابد.

    رئیس هیات عامل ایمیدرو با اشاره به ظرفیت های قانونی ایمیدرو برای موفقیت صندوق پژوهش و فناوری فولاد گفت: مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران می تواند در کنار این صندوق به پژوهش گران، امکانات و خدمات مناسبی ارائه کند.

    وی افزود: علاوه برآن، با توجه به ارتباطات مطلوب با دانشگاه ها، زمینه تعامل با صندوق فراهم است. همچنین، جهاد دانشگاهی با برخورداری از تجربه های مفید در بومی سازی حوزه مس و فلزات دیگر، علاقه مند به اجرای طرح های پژوهشی و ساخت و تحویل تجهیزات مورد نیاز صنایع معدنی است.

    غریب پور خاطرنشان کرد: استارتاپ های دانشگاه صنعتی امیرکبیر نیز توانایی برندسازی و تجاری سازی نیازمندی های صنایع را دارند.

    رئیس هیات عامل ایمیدرو با اشاره به طراحی نرم افزار برای برشمردن نیازهای تجهیزات، گفت: برای ایجاد همگرایی و هم افزایی با بخش های مختلف در حوزه بومی سازی، نیاز است مدیریتی شکل گیرد تا واحدهای مختلف دچار موازی کاری نشوند و از هدر رفت انرژی، هزینه و غیره جلوگیری شود.

    وی ادامه داد: تلاش ایمیدرو زمینه سازی، تسهیل کننده، هماهنگ کننده و ایجاد کننده هم افزایی است و همت خود را به کار می گیرد تا مرکز و کانون این مهم باشد.

    افتخار برای ساخت ایران

    غریب پور اذعان کرد: ما به روزی می اندیشیم که واژه «ساخت ایران» روی کالاها، افتخاری برای ایران و ایرانی باشد و همه ما باید با حمایت همدیگر، نگرش و انرژی مثبت، همفکری، شریک مساعی و حسن نیت این هدف را پیش ببریم.

    وی افزود: امیدوارم نتیجه این جلسه، ما را به روزی برساند که بتوانیم دستاوردهای بومی سازی را به نمایش بگذاریم.

    بنا به این گزارش، نشست هم اندیشی بومی سازی و ساخت داخل صبح امروز با حضور مدیران عامل شرکت های صنایع معدنی برگزار شد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر