چه کسی پاسخگوی ضرر تولیدکنندگان خصوصی مس است؟

عصر معدن- نایب رییس انجمن مس ایران معتقد است برای رونق واحدهای کوچک در این حوزه باید شرکت ملی مس به آنها کمک کند و به طور مثال، تسهیلات سرمایه درگردش را تا حدودی برای آنها تامین کند.;

چه کسی پاسخگوی ضرر تولیدکنندگان خصوصی مس است؟
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۳۰ دی ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۵:۰۰

    کوروش شعبانی در گفت و گو با «عصرمعدن» با اشاره به وضعیت صنعت مس ایران، اظهار کرد: در نیمه اول سال 97، دوره ای که نرخگذاری مس ایران با دلار 4200 تومانی انجام می‌شد مدیران شرکت مس اعلام کردند مبالغ بسیار زیادی از اختلاف فروش شرکت مس با فروش بازار به وجود آمده است، درواقع رانتی ایجاد شد که این رقم از جیب شرکت مس خارج شد، اما در آن دوره مشخص نشد و اراده ای وجود نداشت که مشخص کند چه رقمی از جیب بخش خصوصی خارج شده و بخش خصوصی در آن دوره چه میزان متضررشده است . البته باید به این موضوع اشاره داشت که شرکت ملی صنایع مس ایران نیز در این قیمت گذاری نقشی نداشت و دولت نرخ گذاری با دلار 4200 تومان را به این شرکت ابلاغ کرد.
    وی ادامه داد: 88 درصد سهام شرکت مس خصوصی است و 12 درصد آن برای دولت است اما برای تمام 100درصد سهام آن دولت تصمیم گرفت و نرخ مشخص با سقف را براساس ارز 4200 تومانی برای آن مشخص کرد. این موضوع میان فروش در بورس و فروش در بازار اختلاف ایجاد کرد. 
    شعبانی با اشاره به ضرری که شرکت مس با آن مواجه شد بیان کرد: باید دید میزان تولید بخش خصوصی چه نسبتی از تولید شرکت مس بوده است، آن زمان می‌توان گفت چه میزان پول از جیب بخش خصوصی رفته است. اما سوالی که اکنون مطرح می‌شود این است که چه کسی این پول را پرداخت می‌کند؟ چه کسی ضرر بخش خصوصی فعال در حوزه مس را جبران می کند؟
    وی در ادامه با اشاره به واحدهای تولیدی مس در بخش خصوصی تصریح کرد: اولین مشکل واحدهای بخش خصوصی مس، بحث زیرساخت است. بنده واحد تولیدی را مورد مثال قرار می‌دهم و می‌گویم که ما هیچ نیازی به دریافت وام نداریم و دنبال آن نبوده ایم زیرا بهره های بانکی بسیار بالا است و صرفه اقتصادی ندارد. 26 درصد بهره بانکی برای شرکت تولیدی که سود سالانه آن از میزان بهره بانکی کمتر است  اما آن چیزی که بخش خصوصی به آن نیازمند است، زیرساخت است.
    در این میان موضوعی که باعث می شود بخش خصوصی بر تامین زیرساخت تاکید داشته باشد، اشتغالزایی است، شعبانی با بیان این مطلب اظهار کرد: ایجاد هر شغل در کشور 150 تا 300میلیون تومان هزینه نیاز دارد، حال یک مجموعه ای با اشتغال 100نفری، 15میلیارد تومان سرمایه‌گذاری کرده است. درواقع هزینه ای که باید از سوی دولت ایجاد می شد را بخش خصوصی انجام داده و اشتغال ایجاد کرده است. درنتیجه دولت باید زیرساخت را برای بخش خصوصی فراهم کند. این زیرساخت شامل آب، گاز، برق و.... است البته در واحدهای تولیدی برق و آب در اولویت قرار دارد اما همکاری مناسب در این خصوص از مسئولین کمتر دیده می شود.
    نایب رییس انجمن مس ایران و فعال حوزه معدن  ادامه داد: ایجاد واحدهای تولیدی و زون های صنعتی- معدنی برای ایجاد اشتغال در مناطقی معدنی که عمدتا محروم هستند یکی از دغدغه های اصلی ما است.
    به گفته شعبانی، برای ایجاد اشتغال در مناطق محروم، زیرساخت لازم باید برای معادن و صنایع معدنی ایجاد شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر