تصفیه سریع و ارزان آب با کمک "گرافن"

عصر معدن- نازنین نمازی، کارشناس زمین شناسی در یادداشتی اختصاصی برای «عصرمعدن» نوشت:;

تصفیه سریع و ارزان آب با کمک "گرافن"
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۱ تير ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۶:۰۰

    همه ساله میلیون ‏ها انسان به دلیل نوشیدن آب آلوده دچار بیماری شده و از بین می‏روند. حال محققان با استفاده از فیلم ‏های بسیار نازکی از ماده گرافن موفق به توسعه روشی شده ‏اند که می‏ توان با کمترین هزینه آب‏ های آلوده را به آب قابل شرب تبدیل کرد.

    در این روش که توسط محققان استرالیایی توسعه یافته، با استفاده از علم نانو فیلتری از جنس گرافن ساخته شده است که دارای نانو کانال‏ های میکروسکوپی برای جلوگیری از عبور هر مولکولی جز مولکول آب است. ویژگی برتر فیلتر مورد بحث این است که علاوه بر امکان استفاده برای تصفیه هر نوع آب با هرگونه آلودگی ممکن، قابل تولید با کمترین هزینه ممکن و آلودگی زیست محیطی است. ضمن این که استفاده از آن نیز نیاز به تجهیزات خاص و پیچیده‏ای ندارد.

    علاوه بر این‏ها، به طور معمول سامانه ‏های تصفیه فعلی امکان جداسازی آلودگی ‏های نفتی را از آب‏ها ندارند، بنابراین باید قبل از آغاز عملیات تصفیه در فرآیندی جداگانه این آلودگی را از آب جدا ساخت. اما فیلتر گرافنی جدیدی که محققان استرالیایی توسعه داده ‏اند این آلودگی را نیز تنها در یک مرحله فیلتراسیون از بین می ‏برد. گرافن ساختار دو بعدی از یک لایه منفرد شبکه لانه زنبوری کربنی است.

    گرافن به دلیل داشتن خواص فوق‌العاده در رسانندگی الکتریکی و رسانندگی گرمایی، چگالی بالا و تحرک پذیری حامل‌های بار، رسانندگی اپتیکی و خواص مکانیکی به ماده‌ای منحصربفرد تبدیل شده است.
    تصفیه آب به طور معمول فرآیندی طولانی و چند مرحله ‏ای است، اما فیلتر گرافنی جدید می‏تواند همه این فرآیندها را در یک مرحله به اتمام برساند و موقعیتی را فراهم کند تا بتواند برای بیش از 2 میلیارد انسانی که در حال حاضر به آب سالم دسترسی ندارند اقدامی اساسی و فوری کرد.

    این فرآیند که "گراف‌ایر"(Graphair) نامیده می‌شود، بسیار موثر است، زیرا نمونه‌های آب برداشته شده از بندر سیدنی پس از استفاده از این فیلتر قابل نوشیدن شد. تنها چیزی که نیاز است مقداری حرارت، فیلتر گرافنی، یک فیلتر برای حذف آلودگی‏های فیزیکی چون سنگریزه‏ها و یک پمپ آب ساده است. قرار است سال آینده میلادی نخستین نمونه دستگاه تصفیه آب بر پایه فیلتر گرافنی تولید و در نقاط مختلف دنیا مورد آزمایش قرار بگیرد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر