فعالیت بیش از ۳۰ درصد معادن کشور در استان کرمان

عصر معدن- رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان با بیان این‌که پروژه‌های در حال اجرای استان در حوزه اقتصاد مقاومتی با تکمیل زنجیره ارزش افزوده صنایع معدنی ارتباط دارد، گفت: ۳۵ هزار میلیارد تومان طرح عملیاتی این حوزه اینک در استان در حال اجراست.;

فعالیت بیش از ۳۰ درصد معادن کشور در استان کرمان
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» به نقل از ایسنا،«مهدی حسینی‌نژاد» با بیان این‌که پروژه‌های در حال اجرای استان در حوزه اقتصاد مقاومتی با تکمیل زنجیره ارزش افزوده صنایع معدنی ارتباط دارد ، گفت: 35 هزار میلیارد تومان طرح عملیاتی این حوزه اینک در استان در حال اجراست.

    رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان با اشاره به تأکید رهبری بر حوزه پروژه‌های اقتصاد مقاومتی افزود: این میزان حجم سرمایه‌گذاری در استان برای تکمیل زنجیره ارزش افزوده طی 2 سال آینده کرمان را به استانی صنعتی تبدیل می‌کند که در افق سال 1404 با تولید 10 میلیون تن از مجموع 55 میلیون تن فولاد کشور استان فولادی ایران نام خواهد گرفت.

    وی اظهار کرد: پس از 60 سال بهره‌برداری از معادن کرومیت که تاکنون برداشت از آن به‌صورت کلوخه انجام می‌شد و خوشبختانه بزرگترین کارخانه فروکروم خاورمیانه را با ظرفیت 200 هزار تن در منطقه ویژه اقتصادی رفسنجان احداث کردیم.

    رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان ادامه داد: اکنون ظرفیت 60 هزار تنی این پروژه به بهره‌برداری رسیده است و فاز دوم و سوم نیز تا سال آینده افتتاح خواهد شد.

    وی با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه ذغال‌سنگ نیز گفت: استان کرمان در زمینه ایجاد ارزش افزوده حوزه کک با ایجاد یک میلیون و 200 هزار تن کک در سال جزو استان‌های تولیدکننده این محصول در کشور قرار گرفته است.

    حسینی‌نژاد با بیان این‌که این محصول تاکنون در انحصار استان اصفهان بوده و اکنون به کرمان منتقل شده است، افزود: همچنین در این زمینه برنامه سازمان برای تولید صنایع پایین‌دستی از جمله قطران، بنزول، نفتالین و گوگرد در حال اجراست.

    وی خاطرنشان کرد: در تکمیل زنجیره مس نیز با تولید برنامه‌ریزی شده برای افق سال 1404 به میزان 480 هزار تن در تولید کاتد، گامی بسیار بلند در راستای تولید این محصول برداشتیم.

    رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان افزود: اکنون حدود 280 هزار تن مس کاتد در استان کرمان تولید می‌شود ضمن این‌که تکمیل زنجیره ارزش افزوده کنستانتره، آند، کاتد و تکمیل زنجیره مصنوعات و مقاطع مسی در این استان در حال احداث و یا تولید هستند.

    وی افزود: 83.5 درصد ذخایر کشف شده از مجموع 42 ماده معدنی اثبات شده در استان استان کرمان مربوط به این چهار نوع ماده معدنی هستند.

    حسینی‌نژاد گفت: صنایع پیشران و مادر در برخی استان‌ها موتور محرکی برای صنایع کوچک، جانبی و شرکت‌های خدماتی بودند که در استان کرمان نیز این پروسه در حال اجراست.

    وی خاطرنشان کرد: هولدینگ‌هایی در راستای رونق معادن کوچک و دیگر مواد معدنی ایجاد شده است و این معادن کوچک که توان صنایع فراوری را ندارند با کمک واحدهای بزرگتر از جمله مس و گل گهر فعال می‌شوند هم‌چنین تکمیل زنجیره ارزش افزوده در واحدهای کوچکتر نیز پیگیری می‌شود.

    رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان گفت: کرمان به‌علت داشتن بیش از 30 درصد فعالیت‌های معدنی کشور و ذخایر خدادادی در حوزه سنگ آهن، مس، کرومیت و زغالسنگ، استانی معدنی در کشور محسوب می‌شود.

    وی تصریح کرد: استان کرمان با داشتن 42 نوع ماده معدنی و ذخایر قطعی اثبات شده، حدود 5.8 میلیارد تن نیاز به تکمیل چرخه تولید و زنجیره ارزش افزوده معادن در استان به‌عنوان برنامه و هدف وجود داشت، از این‌رو این ضرورت‌ها در برنامه ششم توسعه و سند راهبردی سازمان صنعت، معدن و تجارت تعریف شده است.

    حسینی‌نژاد افزود: به‌صورت عملیاتی از ابتدای سال 91 صدور مجوزهای صنایع معدنی در استان کرمان آغاز شد که به‌علت مشکلات زیرساختی و قانونی امکان پیشرفت این پروژه‌ها در استان وجود نداشت، از این‌رو با اصلاح چند بند قانونی در رفع موانع تولید به استناد اصل 44 قانون اساسی تکمیل زنجیره ارزش افزوده سرعت عملیاتی گرفت.

    وی تصریح کرد: سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان در حوزه استخراج سنگ آهن بیش از 28 میلیون تن کنستانتره، 26 میلیون تن گندله، 11 میلیون تن آهن اسفنجی و 10 میلیون تن شمش را برنامه‌ریزی کرده است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر