غریب پور در سومین همایش HSEE :

زمان فعالیت در معدن و صنایع معدنی به ۳۵ میلیون ساعت رسید

عصر معدن- رئیس هیات عامل ایمیدرو از افزایش ۵ میلیون ساعت فعالیت در بخش معدن و صنایع معدنی در شرایط کنونی اقتصادی کشور خبر داد. وی تاکید کرد: چنین امری در راستای رونق تولید و کاهش اثرات تحریم، با استراتژی های این سازمان طراحی و عملیاتی شده است.;

زمان فعالیت در معدن و صنایع معدنی به ۳۵ میلیون ساعت رسید
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۷ دی ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» به نقل از روابط عمومی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، خداداد غریب پور امروز در سومین همایش ایمنی، بهداشت، محیط زیست و انرژی (HSEE) ایمیدرو با بیان این مطلب و ضمن تسلیت شهادت سپهبد سردار قاسم سلیمانی و تبریک به مردم ایران بابت استقبال ماندگار از تشییع سردار گفت: طی سال جاری، میزان ساعات کار و فعالیت بخش معدن و صنایع معدنی، از 27 میلیون به 35 میلیون ساعت رسید که حاکی از حجم بالای کار تعریف شده در این حوزه است.

    تشکیل شورای ایمنی معادن برای نخستین بار

    رئیس هیات عامل ایمیدرو با اشاره به تشکیل شورای ایمنی معادن برای نخستین بار در سال 98، تصریح کرد: یکی از مسائل اساسی و ضروری بخش معدن و صنایع معدنی، موضوع ایمنی، بهداشت، محیط زیست و انرژی (HSEE) است که کم توجهی به آن می تواند خسارت بار باشد. وی افزود: با شورای تشکیل شده، موضوع ایمنی در معادن واگذار شده، با نگاه حاکمیتی خواهد بود.

    نگاه پیوست ایمنی در انتخاب پیمانکار

    غریب پور با بیان اینکه امسال برای نخستین بار در منطقه سنگان، نگاه پیوست ایمنی را در انتخاب پیمانکار استخراج الزامی کردیم، گفت: بر این اساس، پیمانکار منطقه سنگان، از روز نخست، موظف به رعایت موضوع HSE در حوزه های سخت افزاری و نرم افزاری استخراج و تولید است.

    وی ادامه داد: این اقدام در همه مناقصه های آتی مورد توجه قرار خواهد گرفت و هنگام انتخاب پیمانکار، قبل از توجه به موضوع مالی، شاخص های ایمنی و زیست محیطی مورد نظر ایمیدرو بررسی خواهد شد.

    مشکل بودجه ای برای HSEE نداریم

    رئیس هیات عامل ایمیدرو با بیان اینکه ایمنی باید به عنوان زنجیره از ابتدا تا انتها در همه حوزه ها مورد توجه قرار گیرد، گفت: تلاش ما، توجه ویژه به حوزه سلامتی، امنیت و محیط زیست در بخش معدن و صنایع معدنی است و برنامه های مدونی برای این حوزه در ایمیدرو داریم.

    وی افزود: خوشبختانه ایمیدرو در زمینه ایمنی، مشکل تامین مالی و بودجه ای ندارد. در این زمینه، قانون و ساختار هم داریم. به گفته وی، در سال جاری گام مهمی برای تامین تجهیزات ایمنی شامل آمبولانس، ماشین آتش نشانی، دستگاه شبیه ساز دامپ تراک و وسایل ایمنی برداشته شد.

    20 درصد رشد در بخش امتیازات ممیزی

    غریب پور با بیان اینکه متاسفانه 2 واحد تحقیق و آموزش و HSEE در واحدهای تولیدی، کمتر مورد توجه قرار می گیرد، اظهار داشت: در نگاه اقتصاد خرد، سود بنگاه و بالارفتن ارزش شرکت ها مد نظر است و کمتر موضوع ایمنی مورد توجه است. به همین دلیل است که در برخی شرکت ها، حادثه ایجاد می شود.

    وی افزود: خوشبختانه ایمیدرو به این دو حوزه توجه کرده و در ممیزی واحدهای HSEE امسال، در بخش امتیازات، 20 درصد رشد داشتیم. همچنین در این حوزه، 4 میلیارد تومان پژوهش صورت گرفته و در بخش آموزش، 100 درصد رشد داشته ایم.

    برنامه های مدون برای HSEE در کنار تولید و صادرات

    رئیس هیات عامل ایمیدرو با اشاره به اقدامات انجام شده در بخش اکتشاف گفت: طی سال 97 و امسال، 400 هزار کیلومتر مربع به 250 هزار کیلومتر مربعی (اکتشاف سال های قبل) اضافه شده است. علاوه بر این اعتبار بخش زیربنا نیز امسال 4 برابر شد.

    وی ادامه داد: تلاش ما این است که در کنار سرعت افزایش تولید و صادرات، روند حوادث نیز کاهش یابد و ما باید مفتخر باشیم که این روند سال به سال نزولی می شود.

    سلامت پرسنل، مهم تر از هر چیز

    غریب پور با بیان اینکه ارتقای حوزه اچ اس ایی ایی، نیازمند عزم مدیران ارشد شرکت ها است، گفت: ما با انسان و محیط سر و کار داریم و باید به فکر سلامت انسان و محیط باشیم. از این رو ضروری است که شرکت های معدنی این مهم را با دستورالعمل های به روز شده، بیش از پیش مورد توجه قرار دهند.

    وی ادامه داد: سرمایه های انسانی و منابع انسانی به ارتقای شغلی و پرداخت پاداش و کارانه محدود نمی شود بلکه سلامت پرسنل از هر موارد، مهم تر است و منبعی برای رشد و ارتقای شرکت محسوب می شود. از این رو، مدیرانی که به موضوع HSEE توجه کنند، از سوی ایمیدرو تشویق می شوند.

    اجازه شروع و پایان کار توسط HSEE

    رئیس هیات عامل ایمیدرو به اهمیت واحدهای HSEE اشاره و خاطرنشان کرد: اینکه مدیر یک واحد تخصصی از افراد غیر تخصصی انتخاب شود، قابل پذیرش نیست. متاسفانه برخی مدیران به دلیل ناآشنایی، برخورد مناسبی با مدیران سخت گیر واحدهای HSEE ندارند اما در این شرایط تنها نباید به تقصیر فکر کنیم و باید قصور را هم در نظر بگیریم.

    وی ادامه داد: اهمیت واحد HSEE تا آنجاست که شروع و پایان کار شرکت باید با اجازه این واحد باشد. زمانی که بتوانیم مسائل ایمنی، بهداشت و محیط زیست را در کنار تولید رعایت کنیم و حادثه ای نداشته باشیم، تولیدی مطلوب خواهیم داشت.

    همکاری یکساله به وزارت راه، به اندازه 20 سال

    غریب پور به اقدامات توسعه ای انجام شده اشاره کرد و گفت: تفاهم نامه های صورت گرفته با وزارت راه و شهرسازی طی امسال، به اندازه 20 سال گذشته بوده است. رییس هیات عامل ایمیدرو ادمه داد: طرح انتقال آب دریای عمان به صنایع معدنی استان های شرقی با 20 درصد اعتبار سرمایه گذاران سنگان و همچنین طرح انتقال آب از خلیج فارس به منطقه ویژه صنایع انرژی بر لامرد با تضمین خرید ایمیدرو، بخشی از اقدامات این سازمان در حوزه انرژی است.

    وی افزود: احداث تصفیه خانه فاضلاب بندرعباس توسط بخش خصوصی برای صنایع منطقه ویژه خلیج فارس و در نتیجه، پایان رهاسازی فاضلاب به خلیج فارس برای همیشه، از دیگر اقدامات ایمیدرو در این حوزه است.

    سومین همایش ایمنی، بهداشت، محیط زیست و انرژی ایمیدرو با حضور مدیران ارشد واحدهای HSEE شرکت های بزرگ معدن و صنایع معدنی و شرکت های تابعه این سازمان در ایمیدرو از صبح امروز در حال برگزاری است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر