بازار فولاد آماده اجرای فاز بعدی الگوی جدید وزارت صمت می شود؛

نخستین پذیرش ورق وارداتی از سوی فولاد مبارکه در بورس کالا

عصر معدن- براساس الگوی جدید وزارت صمت به منظور مدیریت هوشمند بازار داخل فولاد، روز گذشته ورق فولاد وارداتی از چین از سوی شرکت فولاد مبارکه اصفهان در بورس کالای ایران پذیرش شد تا فعالان این حوزه آماده عرضه تلفیقی ورق فولاد در بورس با هدف پوشش نیاز بازار داخل باشند؛ پس از آغاز عرضه محصولات صنایع معدنی در قالب قرارداد کشف پریمیوم در هفته گذشته، این دومین فاز عملیاتی وزارت صمت در الگوی جدید است.;

نخستین پذیرش ورق وارداتی از سوی فولاد مبارکه در بورس کالا
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۱ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از کالاخبر، مدیریت پذیرش و بازاریابی بورس کالای ایران با صدور اطلاعیه ای از پذیرش 60 هزار تن ورق فولادی تولید کشور چین در بازار اصلی این بورس خبر داد.

    براساس این اطلاعیه پذیرش محصول مذکور که عرضه کننده آن شرکت فولاد مبارکه خواهد بود پس از بررسی مدارک و مستندات در سیصد و نوزدهمین جلسه کمیته عرضه در تاریخ 30 آبان ماه به تصویب رسید.

    با پذیرش این محصول فولاد مبارکه اولین شرکتی خواهد بود که پذیرش سبد تلفیقی ورق داخلی-وارداتی را از بورس کالا اخذ کرده و به این ترتیب شرایط برای اولین عرضه تلفیقی در روزهای آتی فراهم است.

    عرضه تلفیقی چیست؟

    عرضه تلفیقی الگویی جدیدی است که از سوی وزارت صمت تعریف شده تا در زمان نیاز بازار داخلی به یک ماده اولیه و شرایط عدم تامین آن از محل تولید، از طریق واردات تامین نیاز شود و قیمت آن نیز تلفیقی از قیمت داخلی و وارداتی آن محصول است.

    برای مثال فرض کنید نیاز کشور به کالایی، هفت واحد است اما فقط پنج واحد را می توانیم در داخل تولید کنیم. یعنی دو واحد دیگر باید وارد شود. به این مفهوم که می‌توانیم یک سبد کالایی شامل پنج واحد تولید داخل و دو واحد محصول وارداتی ایجاد کنیم که این سبد کالایی تلفیق شده در بورس کالا عرضه می‌شود.

    امیر صباغ مدیر توسعه سرمایه‌گذاری و اقتصادی ایمیدرو نیز در این باره می گوید: با عرضه های تلفیقی کل نیاز بازار تامین می‌شود. یعنی صنایع پایین دست نیازی به خرید مواد اولیه از بازار آزاد ندارند و سفته بازی و سهمیه بندی در کار نیست و به عبارت بهتر، صنعت در کل می‌تواند مواد اولیه خود را به میزان نیاز خریداری کند.

    به گفته صباغ سهمیه‌های بهین‌یاب برای کالاهای مازاد عرضه، حذف شده و برای کالاهایی که کسری عرضه دارند، در صورت عرضه تلفیقی سهمیه بهین یاب حذف می شود؛ یعنی باید حتماً کالا به میزان کافی وارد و عرضه شود تا بعد از آن، سهمیه بندی حذف شود.
    وی خاطرنشان کرد: نمونه عرضه تلفیقی در گروه پتروشیمی چندین سال است اجرا می‌شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر