روند کاهشی حوادث منجر به فوت در معادن

عصر معدن- رئیس سازمان نظام مهندسی معدن از سیر نزولی حوادث منجر به فوت در معادن کشور خبر داد و گفت: تا سال ۹۹ آمار حوادث فوتی در معادن کشور، افزایشی بود، اما از سال ۹۹ تا پارسال، این آمار کاهشی بوده و سیر نزولی داشته است.;

روند کاهشی حوادث منجر به فوت در معادن
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۴ مهر ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از صدا و سیما، رضا بستامی در نشستی با خبرنگاران با بیان این که عملیات معدنی خطرپذیر است و بر افزایش میزان حضور بازرسان در معادن تاکید کرد و افزود: در صورت پرداخت سه درصد حقوق دولتی معادن از سوی سازمان برنامه و بودجه، می‌توان حضور بازرسان را در معادن چندین برابر کرد و تاثیر آن در کاهش حوادث چشمگیر خواهد بود.

    رئیس سازمان نظام مهندسی معدن همچنین با اشاره به هزار و 400 بازرسی انجام شده از معادن در سال گذشته گفت: هزار و 200 بازرسی از معادن برای امسال انجام خواهد شد.

    بستامی به تنوع مواد معدنی اشاره کرد و گفت: 81 نوع مواد معدنی در کشور وجود دارد و باید تلاش کرد تا معادن به جایگاه واقعی خود برسند و نمایشگاه معدن و صنایع معدنی، فرصت مناسبی برای جذب سرمایه گذاری و رسیدن به این جایگاه است.

    وی از توسعه 13 درصدی معادن در برنامه هفتم خبر داد و گفت: سرمایه‌گذاری در معدن و صنایع معدنی موضوع مهمی است که در حال پیگیری است.
    بستامی با بیان این‌که این سازمان 45 هزار عضو حقیقی و حقوقی دارد افزود: 12 هزار عضو پروانه اشتغال دارند و بسیاری از آنان شاغل هستند و بیکاری در این زمینه بسیار ناچیز است.

    وی درباره این‌که بیشترین سرمایه گذاری در چه بخش‌هایی از معدن صورت می‌گیرد گفت: بیشترین سرمایه در بخش اکتشاف صورت می‌گیرد که از سوی دولت انجام می‌شود و شرکت‌های تخصصی ایمیدور و سازمان زمین شناسی در این زمینه فعال هستند و فرصت‌های سرمایه گذاری را بررسی می‌کنند.بستامی افزود: هیئت‌های سرمایه گذاری از روسیه، چین، رومانی، عراق، افغانستان و ترکیه برای معرفی فرصت‌های سرمایه گذاری در دوازدهمین نمایشگاه حضور خواهند داشت.

    وی به اجرای «طرح فاجد» با همکاری ایمیدور اشاره کرد و گفت: سازمان نظام مهندس معدن و ایمیدرو برای توانمندسازی بخش معدن و صنایع معدنی و رفع کمبود نیرو‌های متخصص و مجرب در این بخش، «طرح فاجد» را اجرایی کرده اند که در این طرح، افراد حائز شرایط تحت عنوان کارورز به واحد‌های مرتبط با بخش معدن و صنایع معدنی معرفی می‌شوند.

    رئیس سازمان نظام مهندسی معدن افزود: حق الزحمه ماهانه کارورزان طرح فاجد برابر با حداقل دستمزد مورد تایید وزارت کار خواهد بود.

    بستامی احساس امنیت برای بهره برداران معدنی را یکی از مهمترین مسائل بر شمرد و گفت: یکی از معضلات بخش معدن همراهی نکردن برخی از نهاد‌ها و معترضان محلی است و شاهد اتفاقات ناخوشایندی برای بهره برداران هستیم.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر