کرباسیان با حضور در طرح های هلدینگ میدکو در استان کرمان:

میدکو ۹هزار شغل مستقیم ایجاد کرده است

عصر معدن- رئیس هیات عامل ایمیدرو با حضور در طرح های میدکو در استان کرمان اعلام کرد: با اقدامات انجام شده طی سال های اخیر زنجیره فولاد در حال تکمیل شدن است.;

میدکو ۹هزار شغل مستقیم ایجاد کرده است
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» به نقل از روابط عمومی ایمیدرو مهدی کرباسیان که روز گذشته در تعدادی از سایت های زنجیره فولاد هلدینگ میدکو در بردسیر و زرند (استان کرمان)، حضور یافته بود، تصریح کرد: سیاست وزارت صنعت معدن و تجارت و ایمیدرو حرکت در مسیر تکمیل زنجیره تولید فولاد است.

    کرباسیان گفت: خوشبختانه ظرفیت تولید شمش از 21میلیون تن سال 92 به 33 میلیون تن در سال گذشته رسید و در حال حاضر به ظرفیت 55 میلیون تن نزدیک می شویم. در کنار آن واحدهای کک سازی، زغالشویی و زغال سنگ و دیگر واحدها در حال راه اندازی است و این موضوع بیانگر این است که زنجیره فولاد در حال تکمیل شدن است.

    وی درباره پروژه فولادسازی زرند ایرانیان گفت: این طرح 1.7 میلیون تن ظرفیت دارد که نیازمند 3 میلیون تن زغال سنگ است و چنین موضوعی نیاز کشور به ایجاد ظرفیت جدید زغال سنگ را نشان می دهد.

    مهدی کرباسیان افزود: پروژه فولادسازی زرند امسال به بهره برداری می رسد که اقدامات کارکنان این مجموعه قابل تقدیر و ارزشمند است.

    کرباسیان گفت: در حوزه زغال سنگ اقدامات بسیار مطلوبی توسط میدکو انجام شده است. به طور مثال معدن خمرود پس از گذشت سال ها اکتشاف و دریافت پروانه فعال شد و اکنون 35درصد پیشرفت دارد.

    وی افزود: این معدن توسط ایمیدرو و با توجه به سیاست های دولت و اصل 44 قانون اساسی واگذار شد.

    رئیس هیات عامل ایمیدرو با بیان اینکه باید هرچه سریع تر تامین تجهیزات این معدن انجام شود تا با بهره برداری، نیازهای مجتمع تامین شود، افزود: واگذاری معدن جلال آباد نیز یکی از اقدامات قابل توجه همکاران ایمیدرو است و این معدن قرار است سنگ آهن این منطقه را تامین کند.

    کرباسیان با اینکه ایجاد اشتغال یک وظیفه ملی و انقلابی است، عنوان کرد: مشارکت شرکت های سرمایه گذاری از جمله بانک پارسیان در طرح های توسعه بخش معدن و صنایع معدنی کشور سبب رشد ارزش افزوده و اشتغال شده است.

    هدفگذاری میدکو در سرمایه گذاری

    وی ضمن قدردانی از مدیران میدکو به سبب نقش آفرینی در سطح کشور به ویژه استان کرمان، گفت: برنامه سرمایه گذاری 22 هزار میلیارد تومانی در مجموعه میدکو انجام شده که 18 هزار میلیارد آن محقق شده است.

    وی ادامه داد: در حال حاضر بیش از 3 میلیارد تن ذخیره قطعی سنگ آهن داریم که با اکتشافات ایمیدرو و سایر سازمان ها در اعماق زمین، این میزان افزایش پیدا خواهد کرد. وی ادامه داد: ذخایر وسیع زغال سنگ در کرمان و خراسان جنوبی وجود دارد که به میزان کافی سرمایه گذاری های لازم در این مناطق انجام نشده است. طی 2 سال گذشته 500 میلیون تن به ذخایر قطعی سنگ آهن اضافه شده است.

    ایجاد اشتغال مستقیم 9 هزار نفر توسط میدکو

    رئیس هیات عامل ایمیدرو همچنین در جریان بازدید از مجتمع فولاد بوتیای ایرانیان (از جمله طرح های میدکو) گفت: ایجاد اشتغال مستقیم 9 هزار نفر توسط میدکو بسیار ارزنده است. توسعه استان کرمان به مدد وجود معادن و به بالفعل در آوردن امکانات بالقوه است.

    وی ادامه داد: این موفقیت ها ناشی از بهره برداری از تجربه و تخصص نیروی جوان است.

    رئیس هیات عامل ایمیدرو با اشاره به تفاهم نامه منعقد شده با میدکو برای حمایت از معادن کوچک و متوسط گفت: باید از ظرفیت معادن متوسط و کوچک در حال بهره برداری و غیر فعال استفاده کنیم یا معادن جدید اکتشافی را راه اندازی کنیم در این مسیر صندوق بیمه سرمایه گذاری فعالیت های معدنی نیز حمایت می کند.

    کرباسیان خاطرنشان کرد: از جمله محاسن معادن کوچک و متو سط، تحرک در نقاط محروم و ایجاد اشتغال است. در حال حاضر، میدکو قراردادهایی را در این زمینه دارد و اجرا می کند.

    تعادل در نکات زیست محیطی

    رئیس هیات عامل ایمیدرو با بیان اینکه سرمایه گذاران باید موضوعاتی همچون صرفه جویی در آب، رعایت مسائل زیست محیطی، استفاده بهینه در انرژی و جایابی مناسب را مدنظر داشته باشند، بیان داشت: در بحث زیست محیطی باید از افراط و تفریط پرهیز کرد به طوری که نه کم توجهی کنیم و نه به دلیل مسائل زیست محیطی، معادن و طرح ها را تعطیل کنیم.

    وی ادامه داد: افتخار می کنیم که در طرح های میدکو، این موضوع ها به طور کامل دیده می شود. در طرح های ایمیدرو نیز موضوع زیست محیطی مورد توجه است. به عنوان مثال، معدن مهدی آباد به عنوان مجموعه دوستدار محیط زیست مطرح است.

    وی افزود: با بهره برداری کامل پروژه های میدکو، 8 میلیون تن کنسانتره سنگ آهن، 7.5 میلیون تن گندله، 3 میلیون تن آهن اسفنجی و 4.2 میلیون تن فولاد تولید خواهد شد.

    کرباسیان با بیان اینکه در گردش مالی 2017 جهانی، 2 هزار میلیارد دلار (43 درصد) مربوط به زنجیره فولاد است، گفت: در کشور ما نیز فولاد به عنوان موضوع پایدار و عامل رشد است و وجود ذخایر وسیع معدنی، انرژی فراوان، دسترسی به آب های آزاد و غیره جزو پتانسیل های رشد است.

    وی افزود: در سال 92 رتبه تولید فو لاد ایران 15 بود و اکنون رتبه 13 هستیم و با توجه به برنامه سال جاری در پایان سال 97 یک رتبه بالاتر می شویم و اگر پروژه ها به موقع به اتمام برسد جزو 10 کشور برتر فولاد خواهیم بود.

    بخش معدن؛ اقتصاد مقاومتی

    رئیس هیات عامل ایمیدرو تصریح کرد: با توجه به برنامه صادرات 15 تا 20 میلیون تن از ظرفیت تولید 55 میلیون تن تا سال 1404 و رسیدن به قدرت برتر منطقه، باید به بخش معدن به عنوان اقتصاد مقاومتی توجه کنیم.

    وی افزود: حمایت از بخش خصوصی، ایجاد اشتغال و رسیدن به اقتصاد مقاومتی در دولت یازدهم شروع شد. قبل از برجام، صادرات چندانی در مس و فولاد ندشتیم اما در سال گذشته تنها در فولاد 9 میلیارد دلار به کانادا، اروپا و آسیا صادر شد.

    همکاری ایمیدرو و میدکو

    مدیرعامل شرکت هلدینگ میدکو در این نشست با بیان اینکه بخش عمده مسائل این هلدینگ در زمان آقای کرباسیان رفع شد، گفت: همکاری ایمیدرو و میدکو در این مدت بسیار مطلوب بود و این، حاکی از ثروت آفرینی با ایجاد همکاری صمیمانه و کارشناسی دولت و بخش خصوصی بود.

    علی اصغر پورمند ادامه داد: مجموعه های ایجاد شده و در حال احداث میدکو، ایجاد ثروت آفرینی جدیدی در کشور است.

    وی تصریح کرد: بخش معدن می توان پیشران، پیشتاز و سردمدار توسعه در کشور باشد و در راستای اقتصاد مقاومتی حرکت کند.

    پورمند ادامه داد: این ظرفیت، حاصل وجود نیروهای تحصیل کرده و ذخایر خدادادی است.

    راه اندازی طرح ها تا پایان 98

    وی درباره مجتمع فولاد بوتیای ایرانیان گفت: این مجتمع متعلق، 5 کارخانه شامل گندله سازی به ظرفیت 2.5 میلیون تن، احیای مستقیم به ظرفیت 2 میلیون تن و فولادسازی 1.5 میلیون تن واحد تولید برق به ظرفیت 500 مگاوات و کارخانه آهک و دولومیت به ظرفیت 450 هزار تن در سال است. کارخانه گندله به بهره برداری رسیده و سایر کارخانه ها در حال احداث است و تا پایان سال 98 به بهره برداری می رسد.

    به گفته وی، تاکنون 2 هزار میلیارد تومان در این مجتمع سرمایه گذاری شده است. همچنین با راه اندا ی کامل کارخانه ها، 2600 هزار نفر به طور مستقیم و 26 هزار نفر غیر مستقیم اشتغال زایی خواهد شد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر