تداوم تنش‌های ژئوپلیتیک چین و آمریکا این فلز را گران کرد

عصر معدن- در هفته ای که گذشت، اگرچه روند قیمتی طلا در بازارهای جهانی با نوساناتی هیجانی همراه بود، ولی به طور کلی روندی نسبتا صعودی داشت.;

تداوم تنش‌های ژئوپلیتیک چین و آمریکا این فلز را گران کرد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۵ دی ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن»، گروه تحلیلی کارگزاری سی ولکس نوشت: قیمت طلا در هفته گذشته از میانگین 1291.850 دلار به ازای هر اونس در تاریخ 7 ماه ژانویه سال 2019 میلادی، به میانگین قیمت 1290.875 دلار به ازاء هر اونس در تاریخ 11 ماه ژانویه سال میلادی جاری، رسید.
    در هفته اخیر در بازارهای جهانی، بهای فلز گرانقیمت طلا تحت تاثیر اتفاقات مهمی به شرح ذیل قرار گرفت.
    در هفته گذشته به گزارش سایت Kitco، تهدید موسسه بین المللی رتبه بندی Fitch برای تنزل رتبه اعتباری آمریکا در صورت تداوم تعطیلی دولت فدرال این کشور، موجب شد تا ارزش نرخ برابری دلار آمریکا در مقابل سایر ارزهای عمده جهان مانند یورو در هفته معاملاتی قبل در بازارهای جهانی کاهش یابد و با رشد تقاضای خرید طلا به عنوان کالایی مطئن و کم ریسک برای سرمایه‌گذاری، توسط معامله‌گران و سرمایه‌گذاران بین‌المللی در بازارهای جهانی در هفته گذشته، قیمت این فلز گرانقیمت روندی فزاینده یافت.

    در همین حال در هفته معاملاتی قبل به گزارش خبرگزاری رویترز، تداوم تنش‌های ژئوپلیتیک میان 2کشور چین و آمریکا، این عامل موجب شد تا میزان تقاضای خرید طلا توسط بانک های مرکزی کشورهای مختلف در هفته قبل در بازارهای جهانی افزایش یابد. این عامل نیز موجب شد تا قیمت این فلز ارزشمند در بازارهای جهانی رشد داشته باشد. همچنین در هفته معاملاتی قبل به گزارش سایت Marketwatch، شاخص قیمت مصرف کننده Consumer price index در ماه سپتامبر با 0.1درصد کاهش به 252.733 واحد رسید که کمتر از پیش بینی کارشناسان اقتصادی بود. این امر موجب تضعیف شاخص دلار آمریکا و تقویت قیمت طلا در هفته اخیر در بازارهای جهانی گردید.

    علاوه بر این در هفته گذشته به گزارش سایت Kitco،  طلای فیوچر تحویل ماه فوریه سال 2019 میلادی با 0.2 درصد افزایش قیمت نسبت به هفته قبل، به رقم 1289.80 دلار به ازاء هر اونس در روز جمعه، در بازار بورس فلزات نیویورک رسید.
    در همین حال در هفته اخیر، به گزارش گروه تحقیقات سایت Kitco، از بین نظر سنجی انجام شده در بین تحلیلگران حرفه ای 15 نفر، در نظرسنجی‌ها شرکت نمودند، که از بین این افراد 11 نفر پیش‌بینی رشد قیمت برای طلا، 2 نفر پیش‌بینی کاهش قیمت و 2 نفر نظری بی تفاوت، نسبت به روند قیمت طلا در هفته آتی داشته‌اند.

    این اتفاقات در حالی است که با احتمال زیادی مهمترین عوامل تاثیرگذار بر قیمت طلا در هفته‌های آتی، داده های آماری منتشره از اقتصاد کشورها، تغییرات نرخ بهره بانکی آمریکا توسط بانک فدرال رزرو این کشور، سیاست بانک مرکزی اروپا در افزایش یا ثبات نرخ بهره بانکی این منطقه، همچنین برنامه‌های تسهیل مالی بانکهای مرکزی سایر کشورها، داده‌های اقتصادی کشور چین، همزمانی فستیوال های 2کشور چین و هند، بروز تنشهای سیاسی در کشورهای جهان، وضعیت جنگ اقتصادی بین آمریکا و چین، تغییرات در توافق برجام کشورهای غربی با ایران و بروز بلایای طبیعی، همچنین تغییر بهای نفت در بازارهای جهانی خواهد بود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر