جلوه نهضت ساخت داخل در گروه فولاد مبارکه آشکار شد

عصر معدن- صنعت فولاد به عنوان یکی از صنایع مهم در کشور، توانسته رتبه دهم دنیا را به خود اختصاص دهد و نقش اساسی در توسعه کشور ایفا کند. این صنعت هم اکنون علاوه بر تامین نیاز داخل، سهم عمده‌ای در صادرات کشور دارد.;

جلوه نهضت ساخت داخل در گروه فولاد مبارکه آشکار شد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۱ مهر ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» به نقل از  ایلنا، در شرایط اقتصاد فعلی کشور، حضور بنگاه‌های اقتصادی موفق در صنعت فولاد می‌تواند تاثیر بسزایی در بالندگی کشور داشته باشد که در این بین می‌تواند به گروه فولاد مبارکه اشاره کرد که توانسته است تاثیر مثبت و ارزنده‌ای در اشتغال‌زایی، میزان تولید، فروش و صادرات داشته باشد. به نحوی که به گفته رحمانی، وزیر صنعت، معدن و تجارت «نهضت ساخت داخل، حرکت بزرگی در اقتصاد کشور است که در بازدید از فولاد مبارکه، جلوه‌ای از این نهضت آشکار شد» این شرکت با مدیرت و برنامه‌ریزی صحیح در راستای توسعه و ارتقاع سطح تولید و دانش، گام‌های اساس برداشته و شرکت‌های زیر مجموعه آن نیز متاثر از این مدیریت، توانسته‌اند موفقیت‌های بسیاری را از آن خود کنند.

    دستاوردهای مهم فولاد هرمزگان در تولید

    شرکت فولاد هرمزگان در کنار خلیج نیلگون همیشه فارس به عنوان یکی از شرکت‌های تابعه فولاد مبارکه، توانسته سهم عمده‌ای از تولید را به خود اختصاص دهد. از ویژگی‌های این شرکت می‌توان به مجاورت با آب‌های خلیج فارس جهت دسترسی آسان به آب‌های آزاد، نزدیکی به مخازن عظیم گاز عسلویه، مجاورت با ذخایر سنگ آهن گل گهر، مجتمع بندری شهید رجایی و حمل و نقل جاده‌ای و ریلی اشاره کرد. شرکت فولاد هرمزگان با تولید بیش از  یک میلیون و 440 هزار تن فولاد در سال، می‌توان چهارمین تولید کننده بزرگ فولاد در کشور قلمداد کرد.

    این شرکت با برخورداری از آخرین دستاوردهای پیشرفته صنعت فولاد و با بهره‌مندی از نیروهای انسانی متخصص و مجرب، توانسته رکودهای بی‌نظیری از خود به جای بگذارد که در این بین می‌توان به تولید و فروش این شرکت در سال 97 اشاره کرد. در حال حاضر بررسی مقدار تولید و فروش اسلب از فروردین 97 تا فروردین 98 نشانگر این است، که مقدار فروش اسلب این بنگاه صنعتی، از یک ثبات نسبتا پایدار و خوبی برخوردار بوده است. به طوریکه درآمدهای عملیاتی «فولاد هرمزگان» طی سال مالی گذشته با رشد 36 درصدی نسبت به دوره مشابه قبلی همراه بوده و از 2748.7 میلیارد تومان به رقم 3726 میلیارد تومان رسیده است.  جزئیات عملکرد یکساله فولاد هرمزگان تا پایان سال 97 نشان از تولید یک میلیون و 447 هزار تن اسلب دارد، که از این مقدار یک میلیون و 384 هزار تن اسلب فروش داشته است که میانگین فروش ماهانه شرکت 114 هزار تن در هر ماه گزار شده است. بنابر داده های منتشر شده، ارزش ریالی میزان فروش این بنگاه فولادی تا پایان سال 97 برابر با 37.202.556 میلیون ریال بوده است. همچنین در واحد احیا مستقیم نیز با میزان تولید یک میلیون و 500 هزار و 406 تن آهن اسفنجی، توانسته یک رشد 14درصدی تولید این محصول را به ثبت برساند.   «تختال» مهم‌ترین محصول این شرکت است که در سال 97 با تغییر 32 هزار و 34 تن نسبت به سال قبل، افزایش 2.27 درصدی را ثبت کرده است.  این شرکت طی سال‌های گذشته با افزایش فروش و در راستای آن ارتقاع میزان سودآوری و بهره وری توانسته به عنوان یک شرکت موفق کارنامه خوبی را از خود به ثبت برساند.

    گام‌های اساسی فولاد هرمزگان در بومی‌سازی

    با توجه به تحریم‌های ظالمانه و کاهش دسترسی به واردات دستگاه‌ها و ماشین‌آلات پیشرفته، گروه فولاد مبارکه از جمله شرکت فولاد هرمزگان توانسته‌‍‌اند گامی مهمی در بومس‌سازی قطعات بردارند که در این بین می‌توان به پروژه‌هایی مانند: طراحی و ساخت ابزار لبه‌یاب هوشمند مورداستفاده در فرآیندهای فرزکاری و ماشین‌کاری، طراحی و ساخت آب‌شیرین‌کن دریا به روش جذبی با استفاده از انرژی خورشیدی، فعال کردن کاتالیست‌های مستعمل واحد احیای مستقیم با استفاده از دی اکسید کربن فوق بحرانی و ساخت کریستالیزاتور و... اشاره کرد.

    ویژگی های منحصر به فرد فولاد هرمزگان

    یکی از ویژه‌گی گروه فولاد مبارکه تولیدات استاندارد این گروه است، به نحوی که محصولات شرکت فولاد هرمزگان مطابق با استانداردهایی نظیر ISIRI  (استاندارد ملی ایران)، ASTM,SAE/AISI,API ( آمریکا)، Bs  (انگلستان)، DIN  (آلمان)، EN ( بین المللی)، JIS ( ژاپن) و ISG (استاندار داخلی) تولید می شود. از ویژه‌گی منحصر به فرد دیگر فولاد هرمزگان می‌توان به استفاده از سیستم کنترل آلودگی Dog House جهت کنترل و کاهش آلودگی برای نخستین مرتبه در کشور، وجود یکی از پیشرفته ترین آب شیرین کن‌های جنوب کشور جهت استفاده از آب دریا در فرایند تولید، تولید عریض‌ترین تختال کشور به عرض 2000 میلی متر جهت تولید لوله های انتقال نفت و گاز، امکان تولید تختال به دو ضخامت 200 میلی متر و 250 میلی متر به منظور تنوع تولید و کسب جایگاه برتر در بازار، تولید فولادهای پر کربن برای تولید فولادهایی با استحکام بالا، تولید سنگین‌ترین تختال کشور به وزن 46 تن، استفاده از کوره آهک پزی عمودی دوقلو،‌ بالاترین سرعت ریخته‌گری تختال در کشور، حداکثر 1.6 متر بر دقیقه به منظور افزایش راندمان تولید،‌ استفاده از سیستم 95 درصد شارژ اسفنجی (امکان نگهداری 60 تن مذاب در کوره) که عدم وابستگی به نوسانات بازار قراضه از مزیت های آن است، عدم نیاز به پاتیل سرباره و تخلیه سرباره بر روی زمین جهت حذف زمان انتظار پاتیل و افزایش راندمان،‌ وجود خط ریخته‌گری عمودی قوسی جهت تولید فولادهای کیفی، افزایش تولید ذوب با کیفیت بالا و کاهش ناخالصی‌ها، ‌امکان تغییر عرض در حین ریخته‌گری جهت کاهش زمان آماده‌سازی و افزایش تولید،‌ یکی از پیشرفته‌ترین ماشین ریخته گری و تمام اتوماسیون جهت تولید تختال اشاره کرد.

    عملکرد فولاد هرمزگان در سال جاری

    خوشبختانه فولاد هرمزگان همانند سال گذشته تواسته سال 98 را با موفقیت آغاز و ادامه دهد. به نحوی که طی آمارهای انتشار شده این شرکت  در 2 ماه منتهی به اردیبهشت سال جاری 31 هزارتن تولید اسلب را در کارنامه کاری خود دارد، که رشد 96 درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته رقم زده است. البته میزان فروش این محصول از ابتدای سال 98 تا پایان اردیبهشت ماه 310 هزار و 583 تن به ارزش 10.300.185 میلیون ریال بوده است.  گزارش سه ماه منتهی به خرداد سال 98 فولاد هرمزگان نیز حاکی از این است که میزان تولید اسلب، برابر با 385 هزار و 185 تن بوده است. البته میزان فروش اسلب تا پایان خرداد ماه 424 هزار و 233 تن بوده که ارزش آن 14.792.363 میلیون ریال ذکر شده است.  عملکرد این بنگاه فولادی در میانه تابستان، روند صعودی تولید اسلب نشان می‌دهد.  میزان تولید اسلب در مرداد ماه سال 98 برابر با 100 هزار و 249 تن بوده که ارزش ریالی فروش 15 هزار و 978 اسلب در این بازه زمانی (مرداده ماه 98) برابر با 5.121.825 میلیون ریال عنوان شده است. همچنین فولاد هرمزگان توانسته از ابتدای امسال تا پایان مرداد ماه 98 ( یعنی در 5 ماه) برابر با 595 هزار و 460 تن تولید اسلب را در کارنامه کاری خود ثبت کند. ارزیابی ها نشان می‌دهد، تا پایان مردادماه، این شرکت فولادی 624 هزار و 568 تن اسلب به ارزش 22.960.503 میلیون ریال را به فروش رسانده، که رکود خوبی را رقم زده است.

    با وجود شرایط اقتصادی سخت کشور حضور بنگاه‌های اقتصادی مانند گروه فولاد مبارکه که بتوانند در این شرایط به تعهدات خود عمل کرده و تولید، فروش، اشتغال‌زایی و تعهدات اجتماعی خود عمل کنند و چه بسا فراتر از آن پیش روند، بسیار ارزنده است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر