واردات سنگ منگنز کم عیار با اختصاص ارز نیمایی

عصر معدن- دبیر مجمع معدنکاران منگنز ایران گفت: با وجود ظرفیت‌های کافی معادن منگنز، اما همچنان شاهد واردات سنگ منگنز کم عیار، با اختصاص ارز نیمایی به کشور هستیم.;

واردات سنگ منگنز کم عیار با اختصاص ارز نیمایی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۷ تير ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از صداوسیما، قلی پور افزود: با توجه به ظرفیت‌های بسیار بالای معادن منگنز، هم می‌توان نیاز داخلی را برطرف کرد و هم صادرات داشته باشیم، ما در کشور برای هر یک از معادن چارچوب کاری داریم مانند معدن مس، که کاملا هدفمند در حرکت است، ولی متاسفانه در خصوص معادنی مثل منگنز هیچ کارگروه خاصی ایجاد نشده است تا بتوانیم از این ظرفیت‌های بالقوه استفاده کنیم.

    وی گفت: باتوجه به این ظرفیت‌ها و­با به کارگیری نیرو‌های متخصص و استعداد‌های درخشان و سرمایه گذاری در این حوزه، می‌توانیم از واردات جلوگیری کنیم.

    دبیر مجمع معدن کاران منگنز ایران با اشاره به اهمیت و ارزش بالای این ماده معدنی افزود: یک فرغون سنگ منگنز حدود یک تن است که هفت میلیون تومان ارزش دارد که اگر فرآوری شود قیمت آن به حدود 60 میلیون تومان خواهد رسید.

    قلی پور گفت: سالانه حدود 40 هزار تن سنگ منگنز وارد می‌شود که باعث خروج ارز زیادی از کشور می‌شود.

    دبیر مجمع معدنکاران منگنز ایران با اشاره به واردات سنگ منگنز کم عیار با اختصاص ارز نیمایی افزود: ما همچنان شاهد واردات سنگ منگنز کم عیار با اختصاص ارز نیمایی به واردکنندگان هستیم این درحالی است که سرمایه گذاران خارجی با استفاده از معادن داخلی و برق ارزان، فروسیلیکو منگنز را تولید و حتی صادر می‌کنند.

    وی گفت: یکی از راهکار‌های جلوگیری از واردات سنگ منگنز تشکیل کارگرو‌هایی است که با برنامه ریزی و سرمایه گذاری مناسب انجام می‌شود.

    دبیر مجمع معدنکاران منگنز ایران همچنین با اشاره به استخراج غیرقانونی این سنگ و قاچاق آن به کشور‌های دیگر افزود: در معادن منگنز کشور قاچاقچیان مختلفی وجود دارند که منافع ملی را استخراج و تخریب می‌کنند.

    وی گفت: قاچاقچیان معادن منگنز با سوء استفاده از روستاییان و با پرداخت مبلغ بسیار اندک، این ماده معدنی را استخراج و به فروش می‌رسانند که این معادن به دلیل استخراج نادرست و از بین رفتن رگه‌های آن حتی معادن را هم تخریب می‌کنند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر