معاون وزیر صمت خبر داد:

تسهیلات ۳ هزار میلیارد تومانی برای اکتشاف معادن

دلیل تعطیلی ۲۰۰۰ معدن سنگ تزئینی اعلام شد

عصر معدن- معاون وزیر صمت خبر داد؛ برای سال ۹۹ در نظر گرفتیم تا سه هزار میلیارد تومان تسهیلات ارزان قیمت از محل صندوق بیمه فعالیت‌های معدنی به اکتشاف، استخراج مواد و ماشین آلات معدنی اختصاص دهیم.;

تسهیلات ۳ هزار میلیارد تومانی برای اکتشاف معادن
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از تسنیم، داریوش اسماعیلی درگفتگوی ویژه خبری افزود: رهبر معظم انقلاب، چندین بار به صراحت، خط و مشی کلی و اصلی در بخش معدن کشور را به ویژه در ارتباط با خام فروشی، مشخص فرمودند مبنی بر این که جهت گیری و فعالیت‌های ما باید به گونه‌ای باشد که فروش و صادرات مواد خام معدنی به حداقل برسد و صرفاً در جا‌هایی باشد که امکان فرآوری آن نیست.

    وی با بیان اینکه در مجلس شورای اسلامی هم همین مسیر پیگیری شد، افزود: قبلاً صادرات مواد معدنی، معاف از مالیات بود و این موضوع، خام فروشی را تشویق می‌کرد، اما این معافیت در مجلس حذف شد و گام اساسی برداشته شد.

    اسماعیلی اضافه کرد: وظیفه حاکمیت و وزارت صمت این است که زمینه فرآوری و ایجاد ارزش افزوده را برای مواد خام معدنی فراهم کند.

    وی گفت: در سال جهش تولید، برنامه ما این است حدود 25 درصد به ذخایر کشف شده قبلی اضافه کنیم.

    اسماعیلی با بیان اینکه یکی از برنامه‌های اصلی وزارت صمت، تامین تجهیزات مورد نیاز است، افزود: 3 طرح در این باره تعریف شده که یکی از آنها، تجهیز و نوسازی معادن است.

    وی ادامه داد: در این راستا جلساتی با تولیدکنندگان، پیمانکاران و سازندگان ماشین آلات داشته ایم و اولویت ما ساخت داخل است.

    معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت و تجارت گفت: ارز ناشی از صادرات محصولات معدنی در یک سبد ریخته شده است و همه فعالان بخش معدن می‌توانند از آن برای توسعه بخش معدن و صنایع معدنی استفاده کنند.

    اسماعیلی با اشاره به اینکه از ده سال گذشته تاکنون بیش از 20 میلیون تن سنگ آهن صادر کرده ایم، افزود: این رقم در سال 98 به کمتر از 6 میلیون تن رسید که بیشترش در 6 ماه نخست بود.

    وی اضافه کرد: 140 تا 150 معدن غیر فعال سنگ آهن در کشور داریم که بیشتر مشکلات آن‌ها کمبود تجهیزات، بازار و مسائل مالی است و پیشنهاداتی برای راه اندازی دوباره آن‌ها ارائه کردیم.

    اسماعیلی گفت: در دو هفته پیش، قیمت شمش با نرخ ارز سنا, 300 هزار تومان بالاتر از نرخ جهانی بوده است.

    وی افزود: به انجمن‌های مربوط سپردیم که آن‌ها هر آن چه را در این باره صورت جلسه کنند، نسبت‌ها را انجام می‌دهیم.

    معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت و تجارت گفت: مشکل اساسی در موضوع سنگ‌های تزئینی، نبود سنگ نیست، زیرا چهار میلیارد تن سنگ تزئینی داریم و 14 میلیون تن تولید می‌کنیم، اما با عوارضی که پارسال بسته شده حدود هزارمعدن از 2 هزار معدن سنگ تزئینی، تعطیل شده است.

    وی افزود: سرمایه گذاران، فناوری روز دنیا را به داخل کشور بیاورند و ما هم به آن‌ها کمک می‌کنیم.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر