رییس کمیسیون اقتصادی مجلس:

ورود سنگ آهن به بورس کالا، اتفاقی بزرگ و مثبت است

عصر معدن- پورابراهیمی با بیان اینکه اقتصاد کشور بدون نگاه علمی و تخصصی و با ادبیات سیاسی پیش نمی‌رود گفت: ورود سنگ آهن به بورس کالا اتفاقی بزرگ و مثبت است که اجرای این اقدام نشان می دهد از فضای قبلی همچون نگاه دستوری به قیمت ها، وارد یک فضایی جدید شده ایم. همچنین توسعه معاملات آتی سایر محصولات از جمله طلا در کنار نقره نیز باید در بورس کالا با جدیت پیگیری شود.;

ورود سنگ آهن به بورس کالا، اتفاقی بزرگ و مثبت است
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از کالاخبر، محمدرضا پورابراهیمی، رییس کمیسیون اقتصادی مجلس در آیین راه اندازی معاملات آتی نقره و حراج باز سنگ آهن در بورس کالا اظهار داشت: اقدامات زیادی برای افزایش بهره گیری از ظرفیت بازار سرمایه و بورس کالا جهت رونق اقتصادی کشور، بهبود و شفافیت اطلاعات و کاهش ریسک ها انجام شده است که باید از همکاران بورس کالا به خاطر تلاش های شبانه روزی و معرفی ابزارهای جدید در هر چند ماه یک بار، تشکر کنیم.

    پورابراهیمی با بیان اینکه اقدامات مثبتی که در بورس کالا در حال انجام است با کمک سازمان بورس سرعت گرفته است، افزود: در جلسه گذشته که در بورس کالا برای راه اندازی صندوق کشاورزی برگزار شد گلایه های زیادی را از چرخه وضعیت فولاد داشتیم و اعلام کردیم که قاعده بازی باید در بازار رعایت شود، خوشبختانه همراهی وزارت صنعت و کمک های انجام شده باعث شد تا مسایل به وجود آمده در این حوزه با موفقیت برطرف شود.

    وی با بیان اینکه ورود سنگ آهن به بورس کالا اتفاقی مثبت و موجب خرسندی فعالان تولید است، تاکید کرد: اجرای این اقدام نشان می دهد از فضای قبلی همچون نگاه دستوری به قیمت ها وارد یک فضایی جدید شده ایم و اساسا دغدغه چیزی را که داشته ایم امروز تبدیل به میدان عملیاتی شده است.

    اقتصاد بدون نگاه علمی و تخصصی پیش نمی رود

    پورابراهیمی اعلام کرد: به هیچ عنوان نمی توان کشور را بدون نگاه علمی و تخصصی و با ادبیات سیاسی پیش برده و مسایل حاکم در کشور را اداره کنیم.

    وی خاطرنشان کرد: اگر به دنبال این هستیم تا در کشور به اهداف بلند و مطلوب برسیم باید قواعد حوزه اقتصادی و اجرایی را در کشور بپذیریم و اجرا کنیم؛ در این حوزه راه اندازی قرارداد آتی نقره در بورس کالا کار ارزشمندی است که صورت گرفته که برای استفاده از ابزارهای مشتقه در بازار سرمایه باید همه اقدامات مربوطه به نوبت عملیاتی شوند.

    بورس کالا در مسیر توسعه بازار آتی 

    رییس کمیسیون اقتصادی مجلس اظهار داشت: در گذشته در بورس کالا شاهد راه اندازی معاملات آتی در حوزه سکه طلا بودیم که وزیر سابق اقتصاد نگرانی های قیمتی را در این زمینه داشتند؛ اما تجربه نشان داد که قواعد بازی را نمی توان با تصمیمات مداخله گرانه بر هم زد و از بورس کالا می خواهیم که در خصوص توسعه بازار آتی بر روی دارایی مختلف از جمله طلا با قدرت فعالیت کند تا بازاری بزرگ برای پوشش ریسک های قیمتی در اقتصاد وجود داشته باشد.  

    وی با اشاره به اینکه باید اقدامی صورت گیرد تا در کشور برای سهامداران، عرضه کنندگان و تقاضاکنندگان حفظ منافع صورت گیرد، گفت: در هیچ کشوری هیچ یک از بازارها بدون محدودیت و قواعد فعالیت نمی کنند اما هدایت بازار با قواعدی دستوری، شدنی نیست که خوشبختانه در راستای اصلاح این اقدامات قدم برمیداریم.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر