ترامپ برسر دوراهی صلح یا جنگ تجاری

عصر معدن- جنگ تجاری آمریکا و چین به میلیاردها دلار ضرر برای هر دو طرف در سال ۲۰۱۸ منجر شد و به همه صنایع از جمله خودروسازی، فناوری و به خصوص کشاورزی ضربه زد.;

ترامپ برسر دوراهی صلح یا جنگ تجاری
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۸ دی ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» به نقل از ایسنا، این ضرر سنگین ناشی از تعرفه‌های تجاری که از سوی اقتصاددانان متعدد برآورد شده است نشان می‌دهد که اگرچه صنایع تخصصی از این اختلاف برد کردند، اما در مجموع این جنگ تاثیر مخربی روی هر دو اقتصاد بزرگ جهان داشته است.
    این زیان سنگین ممکن است دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا و شی جین پینگ، همتای چینی وی را ترغیب کند اختلافات تجاری خود را پیش از مهلت دوم مارس حل کنند. با این حال احتمال شکست مذاکرات میان دو قدرت اقتصادی جهان همچنان وجود دارد.
    والی تاینر، اقتصاددان کشاورزی در دانشگاه پردو یونیورسیتی اظهار کرد: اقتصادهای آمریکا و چین هر کدام حدود 2.9 میلیارد دلار در سال به دلیل تعرفه‌های پکن روی سویا، ذرت، گندم و ذرت خوشه‌ای ضرر کرده‌اند. مختل شدن تجارت کشاورزی به هر دو طرف ضربه زده است، زیرا چین بزرگترین واردکننده سویای جهان بوده و سال گذشته به ارزش 12 میلیارد دلار سویا از آمریکا خریداری کرده بود.
    چین از زمانی که به تلافی تعرفه‌های آمریکا روی کالاهای چینی، تعرفه 25 درصدی روی سویای آمریکا تعیین کرد عمدتا از برزیل سویا خریداری کرده است. این افزایش خرید سویای برزیلی را نسبت به سویای آمریکایی در بازار شیکاگو گرانتر کرد و در نتیجه جنگ تجاری، فروش صادرکنندگان آمریکایی کاهش پیدا کرده و هزینه واردکنندگان چینی افزایش پیدا کرد.
    طبق آمار وزارت کشاورزی آمریکا، مجموع صادرات کشاورزی آمریکا به چین در 10 ماه نخست سال 2018 به میزان 42 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش یافت و به حدود 8.3 میلیارد دلار رسید.
    دولت آمریکا برای جبران زیان کشاورزان آسیب دیده از جنگ تجاری حدود 11 میلیارد دلار یارانه مستقیم به کشاورزان اختصاص داد و  پس از مشاوره با اقتصاددانان از جمله تاینر، کالاهای کشاورزی را برای برنامه‌های غذایی دولت خریداری کرد.
    به گفته مارک واتنی، رییس اتحادیه کشاورزان داکوتای شمالی در داکوتای شمالی که محصولات کشاورزی را از طریق بنادر پسیفیک نورت وست به چین صادر می‌کند، کشاورزان سویا حداقل 280 میلیون دلار به دلیل تعرفه‌های پکن ضرر کردند. می‌توان 100 میلیون دلار دیگر روی این رقم گذاشت، زیرا قیمت کالا کاهش پیدا کرد و این مساله به طور غیرمستقیم روی کشاورزان داکوتای شمالی تاثیر گذاشت.
    تعرفه‌های چین حاشیه سود فرآوری کنندگان سویای آمریکایی مانند شرکت "آرچر دانیلز میدلند" را با وفور سویای ارزان در بازار داخلی بهبود بخشید. از سوی دیگر شرکت‌های چینی پیش از اعمال تعرفه‌ها به میزان زیادی سویا خریده بودند که این امر باعث ایجاد مازاد عرضه و کاهش حاشیه سود فرآوری سویا در چین شد و موجب شد کارخانه‌های چینی در تابستان جاری بزرگترین کاهش تولید کنجاله سویا که برای تهیه خوراک دام انجام می‌شود را صورت دهند.
    چین خرید سویای آمریکا را در اوایل دسامبر به دنبال آتش‌بس تجاری که میان رهبران دو کشور در حاشیه نشست گروه 20 در آرژانتین توافق شد، از سرگرفت، اما پکن تعرفه 25 درصدی روی سویای آمریکا را حفظ کرد که در نتیجه خرید چینی‌ها را محدود نگه داشت.
    چین نیز با زیان سنگینی مواجه شده، زیرا محصولاتی مانند باطری تلفن همراه هدف تعرفه‌های آمریکا قرار گرفتند و مشتریان آمریکایی به دنبال خرید از کشورهای دیگر برآمدند. مطالعاتی که به سفارش انجمن فناوری مصرفی انجام گرفته، نشان داد: تعرفه‌های آمریکا روی کالاهای وارداتی چینی به صنعت فناوری یک میلیارد دلار در ماه زیان زده است. این درگیری همچنین شرکت‌های خرده‌فروشی، تولید و ساخت‌وساز آمریکا که ناچار شده‌اند پول بیشتری برای فلزات و سایر کالاها بپردازند را تحت فشار قرار داده است.
    سه خودروساز بزرگ دیترویت شامل جنرال موتورز، فورد و فیات کرایسلر اعلام کرده‌اند هزینه تعرفه‌های بالاتر باعث خواهد شد سود هر کدام امسال حدود یک میلیارد دلار کم شود.
    براساس گزارش رویترز، این روند در سال 2019 نیز ادامه خواهد یافت و اقتصاددانان انتظار دارند فورد و فیات به همین میزان در سال جدید ضرر کنند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر