معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت:

زنجان، هفتمین استان دربرخورداری از ارزش افزوده معدنی است

عصر معدن- چهارمین همایش ملی انجمن رسوب‌شناسی ایران با تاکید بر رسوب شناسی مخازن هیدروکربوری به میزبانی دانشگاه زنجان برگزار شد.;

زنجان، هفتمین استان دربرخورداری از ارزش افزوده معدنی است
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۳ آبان ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» برهمین اساس رئیس انجمن رسوب‌شناسی ایران در آیین افتتاحیه چهارمین همایش ملی رسوب‌شناسی ایران اظهارکرد: 224 مقاله به چهارمین همایش ملی انجمن رسوب‌شناسی ایران ارسال شد.

    رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور در این همایش گفت: با آنکه زنجان از حیث میزان ذخایر معدنی رتبه 26 کشور را دارد ولی با اقدام های قابل توجه این استان در زمینه سهم ارزش افزوده معادن جایگاه هفتم را به خود اختصاص داده است.
    راضیه لک روز چهارشنبه در آیین گشایش چهارمین همایش ملی انمجن رسوب‌شناسی ایران که در دانشگاه زنجان برگزار شد، از تهیه نقشه راه علوم‌زمین و معدن برای کل کشور و نیز استان‌ها خبر داد و افزود: فاز سوم این مطالعات که درست انجام بوده که به موضوع پیش بینی وضع مطلوب متمرکز است.
    وی با بیان اینکه زنجان از تنوع زمین‌شناسی و معدنی مناسبی برخوردار است، اظهار داشت:  1.5درصد از سهم تولید مواد معدنی کشور به این استان اختصاص دارد.
    لک با بیان اینکه زنجان از جهت مخاطرات زمین‌شناختی رتبه 21 را در بین استان‌ها دارد، گفت: بخش شمال شرق این استان جزو مناطق پر مخاطره در بروز زمینلرزه است.
    رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور خاطرنشان کرد: زنجان در میزان ذخیره برخی مواد معدنی از شرایط مناسبی برخوردار است به طوری در زمینه ذخیره طلا رتبه ششم، سیلیس دوم، فلدسپات سوم، گرانیت ششم و در میزان ذخیره خاک صنعتی رتبه هفتم را در بین استان های کشور دارد.
    لک خاطر نشان کرد: زنجان تنها استان دارای ذخیره مواد معدنی 'بر' در کشور است.
    وی با بیان اینکه استان زنجان 1.3 درصد از مساحت کل کشور را به خود اختصاص داده، اظهار داشت: این استان از لحاظ میانگین بارش تا حدودی از میانگین میزان بارش کشور برخوردار است.
    لک افزود: استان زنجان از لحاظ وضعیت منابع آب زیرزمینی همچون سایر مناطق کشور جزو استان‌هایی است که حجم تخلیه آب زیرزمینی در آن بالا است به طوری که از هفت دشت این استان پنج دشت به عنوان دشت‌های ممنوعه برای حفر چاه کشاورزی معرفی شده است.
    وی ادامه داد: از لحاظ نقشه راه‌ها، استان زنجان نسبت به وسعت خود شرایط مناسبی دارد به طوری 2.4 درصد راه‌های جاده ای کشور در آن قرار دارد و 2.4 خطوط ریلی نیز در این استان فراهم است، بنابراین در بخش حمل و نقل پتانسیل توسعه مناسبی دارد.
    لک اظهار داشت: استان زنجان از لحاظ پراکندگی جمعیت شرایط خوبی ندارد و توزیع عادلانه‌ای در این زمینه در سطح استان مشاهده نمی‌شود به طوری که شهر زنجان و جاهایی دیگری همچون خرمدره نسبت به دیگر مناطق از جمعیت‌های زیادی برخوردار هستند.
    رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور در بخش دیگری از سخنان خود به نقش علوم‌زمین در تحقق اهداف کلان توسعه کشور اشاره کرد و گفت: با تلاش و نقش آفرینی پژوهشگران، علوم زمین می‌تواند در دستیابی به اقتصاد داشن‌بنیان، شناسایی فرصت‎های سرمایه‌گذاری، مطالعه تهدیدهای محیطی، پایش نحوه بهره‌برداری از منابع محیطی و آینده‌نگری منابع نقش موثری ایفا کند.

    افشین زهدی با اشاره به میزبانی دانشگاه زنجان چهارمین همایش ملی انجمن رسوب‌شناسی ایران و بیان اینکه انجمن رسوب‌شناسی ایران از سال 89 تاسیس و فعالیت خود را شروع کرده، گفت: از زمان افتتاح این انجمن تاکنون سه همایش برگزار شده که چهارمین دوره این همایش در دانشگاه زنجان برگزار شد.
    وی ادامه داد: سومین دوره این مسابقه در مدیریت اکتشاف شرکت نفت برگزار شد که بالغ بر 109 اثر به این دوره از جشنواره ارسال شده است.
    دبیرعلمی چهارمین همایش ملی انجمن رسوب‌شناسی ایران افزود: چهارمین دوره این همایش دوم و سوم آبان‌ماه در دانشگاه زنجان برگزار می‌شود و در این دوره یک رشد قابل توجهی نسبت به دوره‌های قبل در خصوص ارسال مقاله مشاهده شده است که در حدود دو برابر دوره‌های قبل اثر ارسالی داشته‌ایم.
    وی افزود: در این دوره از همایش 224 مقاله علمی به صورت سخنرانی و پوستر پذیرفته شده که در روز برگزاری همایش، شرکت‌کنندگان به ارائه جدیدترین دستاوردهای خود در حوزه‌های مرتبط با رسوب‌شناسی از قبیل مدل‌سازی سیستم‌های نفتی، آبخوان‌ها، رسوبات و فرایندهای زیست محیطی و ژئوتوریسم در ارتباط با پدیده‌های رسوبی می‌پردازند.
    زهدی با اشاره بر اینکه بالغ بر 70 درصد سطح زمین را رسوبات تشکیل می‌دهد، گفت: این رسوبات منبع هیدروکربن، نفت، زغال سنگ است و بسیاری از سوخت‌های فسیلی در این نوع از سنگ‌ها کشف و استخراج می‌شوند به همین جهت دستیابی به دانش روز در این زمینه اهمیت پیدا می‌کند.
    استاد دانشگاه زنجان خاطرنشان کرد: ایران به لحاظ علم رسوب‌شناسی در خاورمیانه شناخته شده و بسیاری از استادان این علم جزو سرآمدان این حوزه هستند.
    رئیس انجمن رسوب‌شناسی ایران:
    آلودگی رسوبات یکی از معضلات پیش روی رسوب‌شناسان است

    رئیس انجمن رسوب‌شناسی ایران نیز در ادامه این نشست اظهار کرد: آلودگی رسوبات یکی از معضلات پیش روی رسوب‌شناسان است و رسوب‌شناسان باید به این موضوع اهمیت بیشتری دهند.
    سیدرضا موسوی‌حرمی با اشاره به اینکه سنگ میزبان بسیاری از کانسارها در خصوص کانی‌شناسی است، گفت: رسوب‌شناسی در ارتباط با ژئوتکنیک است که یک رشته میان‌رشته‌ای است و زمین‌شناسان نقش پررنگی در این زمینه دارند.
    وی ادامه داد: آلودگی رسوبات یکی از معضلات پیشروی رسوب‌شناسان است ورسوب‌شناسان بایدبه این موضوع اهمیت بیشتری دهند.
    رئیس انجمن رسوب‌شناسی ایران اظهار کرد: مسائل آموزشی در کنار مباحث کاربردی در دانشگاه‌ها اهمیت پیدا می‌کنند اما باید توجه داشت که در حال حاضر باید از سمت مسائل آموزشی خارج شویم و به سمت مباحث کاربردی حرکت کنیم و این موضوع اهمیت دارد که با دانش به سمت کاربردی کردن حرکت کنیم.
    موسوی‌حرمی با بیان اینکه در سمینارهای عمومی نمی‌توان در خصوص مباحث تخصصی صحبت کرد، گفت: از همین رو است که باید تلاش کرد با برگزاری سمینارهای تخصصی گامی در جهت مطرح کردن مباحث تخصصی برداشت و بهره بیشتری از این گونه سمینارها برد.
    رئیس انجمن رسوب‌شناسی ایران اظهارکرد: سال آینده 15 و 16 بهمن در دانشگاه شهید باهنر کرمان این سمینار برگزار خواهد شد و امید است دانشگاه‌های علاقه‌مند برای برگزاری این همایش با برقراری ارتباط با ما زمینه را در جهت اینکه برنامه‌ریزی مناسب فراهم آورند تا سمینارهای آتی را نیز به نحو احسن برگزار کنیم.

    بررسی پدیده‌های ژئوتوریسمی و ژئوپارک‌های با محوریت رسوبی-فرسایشی
    در ادامه این نشست کارشناسان گروه میراث زمین‌شناختی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور نیز طی سخنرانی خود تحت عنوان مروری بر پدیده‌های ژئوتوریسمی و ژئوپارک‌های با محوریت رسوبی-فرسایشی با تمرکز بر ژئوپارک‌های پیشنهادی ایران به بررسی این موضوع پرداختند.
    سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور نیز ضمن شرکت در نمایشگاه جنبی همایش ملی انجمن رسوب‌شناسی ایران به ارائه آخرین دستاوردهای خود در بخش علوم‌زمین پرداخته است.
    شایان ذکر است، چهارمین همایش ملی انمجن رسوب‌شناسی ایران از 2 آبان به مدت 2 روز با حضور چهره‌های برجسته و محققان علوم زمین از سراسر کشور در دانشگاه زنجان در حال برگزاری است و محورهای مدل‌سازی سیستم‌های هیدروکربوری، شیل‌های نفتی، گازی و زغالسنگ‌ها، رخساره‌ها، دیاژنز و کیفیت مخزنی، محیط رسوبی و چینه‌نگاری سکانسی، مطالعات ژئوشیمی رسوبی، تکتونیک و رسوبگذاری، ایکنولوژی و محیط دیرینه، نهشته‌های کواترنری و آبخوان‌ها، رسوبات و فرآیندهای زیست محیطی، ژئوتوریسم در ارتباط با پدیده‌های رسوبی و کانسارهای رسوبی را در دستور کار خود دارد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر