۸۰۰ هزار تن کنسانتره زغالسنگ کشور در طبس تولید شد

عصر معدن- رئیس چهارمین کنگره ملی زغال سنگ در طبس گفت: تولید کنسانتره زغال سنگ کشور در سال ۹۶ حدود ۱.۵ میلیون تن بوده که ۸۰۰ هزار تن آن از معادن طبس تولید شده است.;

۸۰۰ هزار تن کنسانتره زغالسنگ کشور در طبس تولید شد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۷ فروردين ۱۳۹۷ - ۲۳:۰۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» به نقل از ایرنا، رمضان کریتی ‌ثانی در آیین افتتاحیه کنگره ملی زغال سنگ در طبس افزود: 75.4 درصد از زغالسنگ کشور در نواحی زغالسنگ طبس گسترده شده است.

    وی ادامه داد: در حال حاضر مجموع زغال سنگ اثبات شده جهان حدود 890 میلیارد تن برآورد شده و کشور ما به لحاظ برخورداری از این ماده معدنی از نوع زغال سنگ کک شو و حرارتی حدود 15 صدم ذخایر زغال سنگ دنیا را در بردارد.
    وی بیان کرد: زغال سنگ ماده استراتژیک در توسعه صنعتی و اقتصادی و عنصر اساسی در صنعت فولاد محسوب می شود.
    مدیر عامل شرکت زغال سنگ پروده طبس بیان کرد: این شرکت در 4 سال متوالی اخیر، عنوان بزرگترین تولیدکننده زغال سنگ کشور را به خود اختصاص داده است.
    وی افزود: شرکت زغال سنگ پروده طبس سال 1396 را نیز در حالی به پایان برد که با تولید بیش از 570 هزار تن کنسانتره زغالسنگ کک شو، رکورد جدیدی را در این زمینه ثبت کرد.
    کریتی‌ ثانی با اشاره به توسعه نیافتن زیر ساخت ها در توسعه معادن زغال سنگ و کمبود امکانات به ویژه ایمنی معادن گفت: پیامدهای ناشی از این کمبودها مربوط به حوادث تلخ معادن زمستان یورت و یال شمالی طبس بود که خانواده زغال سنگ کشور و عموم ملت ایران را داغدار کرد.
    وی افزود: بروز این حوادث نشان دهنده کمبودهایی در زمینه ایمنی معادن است که نیازمند توجه جدی و سرمایه گذاری برای رفع این نواقص است.
    وی خاطر نشان کرد: شرکت زغال سنگ پروده طبس با رعایت اصول ایمنی و آموزش های لازم تاکنون هیچ حادثه فوتی در عملیات معدنی نداشته و به واسطه آموزش های مستمر و استفاده از تجهیزات به روز، احتمال بروز حوادث را کاهش داده است.
    وی ادامه داد: امید است  این نتایج به عنوان یک الگوی موفق مورد توجه مسئولان و متولیان امر قرار گیرد و حرکتی در جهت تجهیز معادن کشور را در دستور کار قرار دهند.
    وی گفت: با توجه به تجدیدناپذیر بودن ذخایر زغال سنگ و ارزش بالای صنعتی آن به عنوان ماده اولیه، استفاده بهینه و افزایش راندمان مصرف هم اکنون سرلوحه کار بسیاری از مراکز تحقیقاتی و پژوهشی جهان قرار گرفته است.
    مدیر عامل شرکت زغال سنگ پروده طبس بیان کرد: شرکت زغال سنگ پروده طبس از سال 93 به بخش خصوصی واگذار شد و سهمی از حمایت های بانکی و صنایع دولتی نداشته است.
    وی افزود: این شرکت با توجه به حضور نیروهای جوان متعهد و متخصص در بخش های مختلف صف و ستاد و به مدد بهره گیری از تجربه 40 ساله واحدهای اکتشافی و معدنی این منطقه و نیز استفاده از دانش و تجهیزات روز و بومی سازی فناوری برای افزایش استخراج موفق شد به عنوان اولین بهره بردار معادن زیرزمینی زغال سنگ کشور و تمام مکانیزه، دریچه ای را در تاریخچه معدنی ایران باز کند.
    رئیس چهارمین کنگره ملی زغال سنگ گفت: شرکت زغال سنگ پروده طبس کماکان برای ادامه حرکت در این مسیر رو به رشد برنامه های جامعی تدوین کرده و تلاش می کند اهداف تعیین شده را به موقع اجرا و عملیاتی کند.
    وی ادامه داد: در این راستا اجرای طرح توسعه کارخانه زغالشویی، نصب و راه اندازی سیستم زهکشی متان برای نخستین بار در ایران و خرید مجموعه دوم تجهیزات مکانیزه انجام شده است.
    وی افزود: ظرفیت های کک سازی ایجاد شده در کشور 2 میلیون و 950 هزار تن است که نیازمند تولید 4 میلیون 130 هزار تن کنسانتره زغالسنگ است در حالی که تولید کنسانتره کشور در سال 96 حدود یک میلیون 500 هزار تن بوده بنابراین برای رسیدن به ظرفیت اسمی، گذر از معدن کاری سنتی به معدن کاری مکانیزه و نیمه مکانیزه ضروری است.
    کریتی ثانی گفت: زغال سنگ ایران از نظر کمی و کیفی نیازمند رشد است که راهکارهایی از جمله معدن کاری مکانیزه برای افزایش تولید و ایجاد پژوهشگاه و مراکز تحقیقاتی برای رشد کیفی موثر خواهد بود.
    وی ادامه داد: سرمایه گذاری دولت در ایجاد مراکز پژوهشی و تحقیقاتی زغال با توجه به سرمایه گذاری سنگین مورد نیاز به منظور ارتقای کیفی محصول و حمایت از بخش خصوصی وی ویژه در موضوع مالیات و عوارض جهت کمک به توسعه معدنکاری مکانیزه برای افزایش کمی تولید نیز از راهکارهای بهبود شاخص های کمی و کیفی تولید است.
    رئیس چهارمین کنگره ملی زغال سنگ افزود: راهکارهای پیشنهادی در راستای توسعه معادن شامل ایجاد زیرساخت های لازم برای توسعه معادن و اعمال معافیت های مالیاتی برای نواحی زغالی کشور، توسعه و تکمیل اکتشافات در مناطق زغالی و تدوین و ابلاغ طرح جامع زغالسنگ کشور است.

    سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی فولاد کشور در 24 شرکت

    سرپرست معاونت برنامه ریزی، توسعه و نظارت بر شرکت های صندوق بازنشستگی فولاد در کنگره ملی زغال سنگ ایران در طبس گفت: صندوق بازنشستگی فولاد کشور دارای سرمایه گذاری در 24 شرکت به صورت کنترلی و مدیریتی است.

    رستم رنجبر ناوی افزود: صندوق بازنشستگی فولاد با استفاده از خدمات مدیران و کارشناسان مجرب در بخش معدن و صنایع معدنی توانسته گام بلندی در خصوص بهینه سازی معادن و صنایع معدنی مرتبط بر دارد.
    وی بیان کرد: صندوق بازنشستگی فولاد کشور با تملک سهام 2 شرکت زغال سنگ پروده طبس و شرکت زغال سنگ کرمان در سال 1392 و با یک نگاه سرمایه گذاری و توسعه ای موفق به افزایش تولید محصولات به سه برابر و کاهش دیون انباشته سنوات قبل که در تملک دولت بود و ارتقای سودآوری شرکت ها به همراه زیاد شدن تعداد نیروهای انسانی شاغل در شرکت شد.
    رنجبر ناوی ادامه داد: امیدوارم با توجه به وجود ظرفیت های مناسب در زمینه زغال سنگ کشور و نتایج حاصل از این کنگره که محصول مشترک سال ها مطالعه و پژوهش های دانشگاهی و تجارب صنعتی است، زمینه ساز اتخاذ سیاست ها و تصمیمات در حوزه صریح این صنعت و دستیابی به آثار مدنظر باشد.
    چهارمین کنگره ملی زغال سنگ امروز (دوشنبه) در طبس آغاز به کار کرد و تا چهارشنبه ادامه دارد.
    ذخیره زغال سنگ شهرستان طبس، 76 درصد ذخایر زغال سنگ کشور را شامل می شود که ذخیره معدنی پروانه های بهره برداری صادر شده بیش از 860 میلیون تن و ذخیره زمین شناسی شهرستان بیش از پنج میلیارد تن است.
    سالانه بیش از 1.7 میلیون تن زغال سنگ از حوزه معادن زغال سنگ طبس استخراج می‌شود و بیش از چهار هزار نفر در این حوزه مشغول به کار هستند.
     

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر