استاندار مرکزی تاکید کرد:

لزوم توجه به اقتصاد دانش‌بنیان در حوزه معدن

اقتصاد کشور نیازمند ارتقای تجهیزات است

عصر معدن- استاندار مرکزی گفت: باید در حوزه معدن به اقتصاد دانش بنیان توجه داشت.;

لزوم توجه به اقتصاد دانش‌بنیان در حوزه معدن
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۸ مهر ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از ایسنا، دکتر فرزاد مخلص الائمه 18 مهرماه 1402 در آیین آغاز به کار نمایشگاه بین المللی سنگ ایران در نیم‌ور محلات تصریح کرد: بخش معدن با وجود همه تلاش ها، هنوز جایگاه واقعی خود را در اقتصاد کشور پیدا نکرده است چراکه نفت، سایه سنگینی بر اقتصاد کشور انداخته و تار و پور اقتصاد را در هم تنیده است.

    وی با بیان اینکه معدن هیدروکربنی سایه سنگینی بر همه معادن کشور انداخته است، گفت: تحریم ها تا حدودی فاصله از نفت را رقم زده و در حوزه اقتصاد دانش بنیان شاهد توسعه هستیم اما هنوز در بخش معدن جای این اقتصاد، با وجود معافیت های اعمال شده، خالی است و باید به جهت توسعه فناوری، افزایش تولید و صادرات، توسعه اقتصاد دانش بنیان را رقم زد.

    استاندار مرکزی بیان کرد: نیازمند یک سازوکار جدید و تنظیم گر در بخش معدن هستیم، سیاست های کلی که در قالب قوانین به مرحله اجرا می رسند عملا غیرقابل اجرا هستند مگر اینکه به مقررات تبدیل شوند. اگر تدوین این مقررات بدون حضور بخش خصوصی باشد عملا رشد را شاهد نخواهیم بود و اگر این شرایط درست اجرایی شده بود و بخش خصوصی در تدوین مقررات حضور داشت سهم معدن در اقتصاد کشور 1.5 درصد نبود.

    وی با تاکید بر اینکه در حوزه معدن باید تنظیم مقررات کاملا تغییر کند، افزود: در حوزه فناوری دهه های بسیاری وابسته بودیم و باید در این حوزه حرکت هایی داشته باشیم، متاسفانه در حوزه تامین و تجهیز ماشین آلات معدنی به شدت عقب هستیم.در سطح جهان ماشین آلات موثری تولید شده است و باید تولید کنندگان کشور مانند هپکو به سمت تولید این تجهیزات جدید حرکت کنند چراکه اقتصاد کشور نیازمند ارتقای تجهیزات است.

    مخلص الائمه با اشاره به حمایت بخش خصوصی و معادن از تولیدات ماشین آلات داخلی تصریح کرد: تولیدکنندگان ماشین آلات نیز باید خطوط تولید خود را به سمت نیاز کشور تغییر دهند. شاید نیازمند واردات هم باشیم، اما نباید کشور را به گورستان ماشین آلات معدنی دست دوم تبدیل کرد، باید تجهیزات مناسب وارد معادن شود و برای تحقق سهم معدن در اقتصاد کشور باید ارتقای تجهیزات معدنی را با قدرت دنبال کنیم.

    به گزارش ایسنا، در این آیین ناصر بیکی رییس اتاق بازرگانی، کشاورزی، صنایع و معادن اراک با تاکید بر اینکه صاحبان اصلی این نمایشگاه معدنکاران، تولیدکنندگان سنگ و کارخانه داران هستند، اظهار کرد: رنگین کمانی از سنگ را با بیش از 570 معدن فعال در استان مرکزی شاهد هستیم، 11 درصد سنگ تزئینی جهان را در ایران اختیار داریم و هنوز بخش عمده ای از این ذخایر کشف نشده است.

    وی افزود: سهم حدود نیم درصدی از بازار جهانی سنگ را در اختیار داریم و از 8 میلیارد دلار تجارت بین المللی جهان، تنها سهمی 200 میلیون دلاری در اختیار ماست و در کنار رقبای بزرگی چون ایتالیا و ترکیه حرفی برای گفتن باقی نمانده، بر این اساس توقع می رود که برنامه ریزی درازمدت و درستی را در این راستا داشته باشیم.

    بیکی بیان کرد: اکثر معادن به انباری از ماشین آلات فرسوده تبدیل شده اند و بخش خصوصی دست خود را به سمت سیاست گذاران کلان کشور دراز می کند و می گوید نیاز به ماشین آلات به روز و تکنولوژی جدید دارد. تولیدکنندگان و معدنکاران با وجود وضعیت تحریم و شرایط نامناسب اقتصادی پای صنعت سنگ ایستاده اند و بخش خصوصی همچنان به نیمه پر لیوان نگاه می کند و آرزوی بهبود شرایط دارد.

    وی با تاکید بر اینکه بخش خصوصی آمادگی هرگونه جانفشانی را در صنعت و تولید دارد، گفت: با این وضعیت استخراج، تا 200 سال امکان استخراج از معادن شناخته شده کشور را داریم و تنها باید برنامه ریزی درستی در این رابطه داشته باشیم. باید برای تحقق بهره وری بیشتر در کنار دولت باشیم و اتاق فکری برای رونق و توسعه صنعت سنگ تشکیل بدهیم.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر