ممنوعیت برداشت شن و ماسه از رودخانه‌های گیلان

عصر معدن- مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان از ممنوعیت برداشت شن و ماسه از رودخانه های استان از نیمه اسفندماه جاری و برخورد قانونی با متخلفان خبر داد.;

ممنوعیت برداشت شن و ماسه از رودخانه‌های گیلان
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» به نقل از ایرنا، قربانعلی محمدپور با اعلام این خبر اظهار داشت: مرجع صدور مجوز این فعالیت ، سازمان صنعت ، معدن و تجارت است و در پاسخ استعلام های واصله از سازمان فوق و موافقت نامه آب منطقه ای ، صدور موافقت نامه زیست محیطی توسط این اداره کل بر اساس ضوابط زیست محیطی فعالیت های معدنی، شیوه نامه کارشناسی جهت بررسی و نظارت بر بهره برداری از شن و ماسه رودخانه ابلاغی سازمان حفاظت محیط زیست و شیوه نامه ساماندهی و کنترلی سیلاب ابلاغی استانداری گیلان و بررسی میدانی مکان مورد تعرفه انجام می گیرد.
    وی ادامه داد: پس از صدور مجوز، پایش و نظارت مستمر از سوی آب منطقه ای ، محیط زیست و سازمان صنعت ، معدن و تجارت و دستگاه های انتظامی و قضایی در حدود ضوابط و اختیارات هریک صورت می گیرد ضمن آنکه میزان و نحوه برداشت نیز توسط هیأت نظارت بر معادن مرکب از شورای حفظ حقوق بیت المال و نمایندگان صنعت ، معدن و تجارت ، آب منطقه ای ، حفاظت محیط زیست و فرمانداری ها پایش و نظارت شده و شورای حفظ حقوق بیت المال متولی برخورد با متخلفان حوزه برداشت غیر مجاز هستند.
    به گفته محمدپور؛ علاوه بر این یگان اداره کل حفاظت محیط زیست در راستای رسالت خود به منظور حراست و جلوگیری از تخریب اکوسیستم های رودخانه‌ای اقدام به برقراری پایش و نظارت مستمر رودخانه ها کرده با متخلفان برخورد قانونی می‌کند، این فرایند با برقراری پایش در حوزه های رودخانه ای صورت گرفته و در صورت مشاهده تخلف زیست محیطی، دستور توقف عملیات صادر و مراتب ضمن تشکیل پرونده قضایی ، جهت پیگیری های قانونی به مراجع ذی ربط (شورای حفظ حقوق بیت المال ) گزارش می شود.
    وی اضافه کرد: اداره کل حفاظت محیط زیست به عنوان یکی از اعضای اصلی هیأت شن و ماسه استانداری، با همکاری دفتر فنی استانداری ، مدیریت بحران استان ، سازمان صنعت ، معدن و تجارت ، آب منطقه ای ، معاونت پیشگیری از وقوع جرم و شورای حفظ حقوق بیت المال ، جهاد کشاورزی ، منابع طبیعی و سایر ارگان های ذی مدخل ، مصوبات و سیاست های هیأت مربوطه را در جهت رشد و توسعه استان پیگیری می کند.
    وی یادآور شد: طی سال جاری بیش از 400 استعلام در خصوص برداشت شن و ماسه به این اداره کل ارسال که حدود 300 فقره منجر به صدور مجوز شده اند.
    رودخانه ها زیستگاه و محل رشد و نمو بسیاری از جانوران و آبزیان و ماهیان هستند و تخریب و تعرض به آنها می تواند با تخریب زیستگاه و سلب امنیت، حیات این موجودات را با خطر مواجه ساخته و منجر به نابودی این جانوران شود لذا برداشت شن و ماسه نیز در عین فراهم ساختن منافع مادی، می تواند اثرات زیست محیطی شدیدی در پی داشته باشد نظیر فرسایش بستر، اختلال در ویژگی های فیزیکو شیمیایی آب ، تغییر مهندسی رودخانه و تخریب زیستگاه آبزیان.
    از سوی دیگر بر اساس مصوبه شماره یک شورای عالی حفاظت محیط زیست مورخ ششم مهرماه سال 1364 ؛ مرداب ها ، رودگاه ها و خلیج های مجاور دریای خزر و همچنین رودخانه های واقع در استان های گیلان و مازندران که به آب های مزبور یا دریای خزر می ریزند، حفاظت شده اعلام شده اند.
    بر این اساس رودخانه هایی که به دریای خزر می ریزند بعنوان رودخانه های حفاظت شده محسوب می شوند و نظر به نقش مهم رودخانه های استان در تکثیر و پرورش آبزیان به خصوص ماهیان اقتصادی نظیر ماهی سفید ، قزل آلا، انواع تاس ماهیان ، کولی و ... و سایر موجودات آبزی و به منظور تامین امنیت زیستگاهی در فصل تکثیر و زادآوری آبزیان که معمولا از اواخر زمستان تا اواسط بهار ادامه دارد، طبق تقویم هر ساله از 15 اسفند تا 31 اردیبهشت ماه ، ممنوعیت برداشت شن و ماسه رودخانه ای برقرار می شود و طی این بازه زمانی ، هر گونه اختلال در اکوسیستم های رودخانه از جمله برداشت شن و ماسه تخلف محسوب شده و متوقف می شود.
    در استان گیلان بیش 90 رودخانه جریان دارد که به عنوان اکوسیستم هایی پویا ، زیستگاه طیف وسیعی از گیاهان و جانوران به شمار آمده و منابع اقتصادی مهمی برای جوامع انسانی فراهم می کنند. برداشت شن و ماسه از رودخانه ها نیز یکی از فعالیت های اقتصادی با محوریت رودخانه هاست.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر