مهدی کرباسیان معاون اسبق وزیر صمت:

عرضه بورسی سنگ‌آهن به سود تولید کشور است

زنجیره فولاد در بورس کالا، مسیر درست رفع موانع تولید

عصر معدن- مهدی کرباسیان از فعالان شناخته شده صنعت کشور و معاون اسبق وزیر صمت، عرضه سنگ آهن در بورس کالا را موجب تقویت و سلامت زنجیره تولید فولاد در کشور می داند و می گوید: اگر در سالی که با محوریت تولید نامگذاری شده است، عرضه کالاهای مختلف از جمله زنجیره تولید فولاد در بورس کالا تقویت شده و در مقابل جلوی مداخلات غیرکارشناسی نهادهای مختلف در بورس نیز گرفته شود، بدون شک مسیر درستی برای برداشتن موانع تولید انتخاب کرده ایم.;

عرضه بورسی سنگ‌آهن به سود تولید کشور است
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از کالاخبر،کرباسیان با بیان اینکه در بستر بورس کالا می توان علاوه بر شفاف سازی اقتصادی، منافع مصرف‌کننده و تولیدکننده را به‌صورت هم‌زمان محقق کرد، گفت: سنگ‌آهن، از اقلامی بود که اواخر سال 96 قرار بود، وارد بورس کالا شود اما به دلیل برخی مقاومت‌ها، عرضه محصولات معدنی به عقب افتاد؛ اما مشخص است که این مسیر یعنی واقعی سازی قیمت کالاها دیر یا زود اتفاق می افتد که در این حوزه، عرضه سنگ‌آهن و سایر محصولات معدنی در بورس به تقویت و سلامت زنجیره فولاد کمک می‌کند.

    رشد سرمایه گذاری در بخش معدن

    رییس اسبق هیات عامل ایمیدرو تأکید کرد: اگر سازوکار بورس کالا از مداخلات غیرکارشناسی در امان باشد و اجازه دهیم مکانیسم عرضه و تقاضا به درستی پیاده شود، با عرضه مستمر سنگ‌آهن و کشف واقعی قیمت این محصول در بورس می توانیم به مرور حجم سرمایه گذاری ها در بخش معدن را افزایش دهیم و به تهدید کمبود سنگ آهن در آینده نیز پایان دهیم.

    مقاومت در برابر تغییر همواره وجود دارد

    کرباسیان ضمن اشاره به اینکه بورس کالا از اوایل دهه 80 با عرضه محصولات فولادی تأسیس شد، گفت: در مرحله بعد که بورس کالا با ادغام بورس فلزات و کشاورزی توسعه پیدا کرد، ورود محصولات پتروشیمی در بورس هدف‌گذاری شد. این رخداد به سال‌های 85 و 86 برمی‌گردد که در آن مقطع مقاومت‌های جدی برای ورود محصولات پتروشیمی به بورس کالا صورت می‌گرفت اما در نهایت از اواخر سال 86 محصولات پتروشیمی هم به منظور شفاف سازی مبادلات و کشف عادلانه قیمت ها راهی بورس کالا شد.

    به گفته معاون اسبق وزیر صمت، اگر تاریخ ورود کالاهای مختلف به بورس کالا را مرور کنیم همواره در برابر شفاف سازی بازارها مقاومت هایی وجود دارد اما در نهایت آن چیزی که محقق شده، اصل شفافیت و رقابت با توسعه عرضه کالاها در بورس بوده است. 

    رئیس اسبق هیات مدیره ایمیدرو یادآور شد: به خاطر دارم در آن مقطع توافق کردیم که دو محموله از محصولات پتروشیمی را وارد بورس کنیم؛ یعنی قیر و روغن‌پایه. باوجود همه مخالفت‌ها اما بر عرضه محصولات در بورس تاکید شده و قیر شرکت نفت جی و برخی دیگر از محصولات تولیدشده در زیرمجموعه‌های شستا به بورس وارد شد و امروز می‌بینیم که بازاری شفاف، سالم و رقابتی برای این محصولات شکل گرفته است.

    همدلی برای واقعی سازی قیمت در کل زنجیره

    او با بیان اینکه خوشبختانه در خصوص زنجیره فولاد مدت‌هاست کالاهای مختلفی از این زنجیره در بورس عرضه می‌شود و بازاری نظام‌یافته دارد، ادامه داد: بدیهی است اگر زنجیره فولاد را در نظر بگیریم، عرضه سنگ‌آهن به‌عنوان حلقه ابتدایی این زنجیره از اهمیت بالایی برخوردار است.

    کرباسیان با تأکید بر اینکه باید بین تمام دست‌اندرکاران این حوزه همدلی ایجاد شود تاکید کرد: یکی از مشکلات دولت این است که در رابطه با بخش خصوصی مشورت پذیر نیست که امیدواریم در سال جاری این مشکل با برطرف شود.

    او افزود: اگر می‌خواهیم در زنجیره تولید فولاد، سلامت عمل کنیم باید کل زنجیره براساس ساز و کار بورس و به‌صورت علمی و عقلایی معامله شود نه اینکه یک قسمت از زنجیره کنترل شده باشد و یک قسمت دیگر آن، فعالیت آزاد داشته باشد.

    ریشه مشکلات سال گذشته در مصوبات غیر کارشناسی

    کرباسیان در پایان اظهار داشت: متاسفانه سال گذشته شاهد برخی مصوباتی بودیم که برخلاف نظر کارشناسان و فعالان بخش تولید به بورس تحمیل شد که همین اقدام نیز نظم بازار را برهم زد. به عبارت دیگر ریشه مشکلاتی که هر روز در حوزه بازار فولاد مطرح می شود همین محدودیت های مختلف از جمله محدودیت قیمتی است به طوریکه به دلیل اصرار بر عرضه محصولی با قیمتی پایین تر از نرخ واقعی آن، بر حجم متقاضیان خرید آن محصول افزوده می شود و شاهد فروش مواد اولیه در بازار آزاد و کسب سودهای بادآورده به جای انتقال مواد اولیه به چرخه تولید هستیم؛ با این تفاسیر امیدواریم که در سال جاری و با حضور کل زنجیره فولاد در بورس کالا، تصمیم های منطقی و کارشناسی و به دور از قیمت های دستوری بر معاملات حاکم باشد که قطعا این رویه به سود تولیدکننده و مصرف کننده تمام می شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر