دور دوم سفر استانی دولت سیزدهم:

بهره‌برداری از ابرپروژه فولاد آهن اسفنجی قائن

عصر معدن- ‌رئیس‌‌ جمهور در دوم سفرهای استانی به خراسان جنوبی رفت ‌ تا ضمن بررسی مصوبات سفر نخست، برای توسعه زیرساخت‌های این استان تصمیم جدیدی بگیر‌د.;

بهره‌برداری از ابرپروژه فولاد آهن اسفنجی قائن
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۴ آذر ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۲:۰۰

    ‌به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از تسنیم، رئیس‌‌ جمهور در دوم سفرهای استانی به خراسان جنوبی رفت ‌ تا ضمن بررسی مصوبات سفر نخست، برای توسعه زیرساخت‌های این استان تصمیم جدیدی بگیر‌د.در ادامه برنامه‌های رئیس جمهور به استان خراسان جنوبی، پروژه احیای فولاد قاین که حدود 300 میلیارد تومان هزینه شده و یک پروژه ملی ‌است ‌افتتاح شد.‌

    با افتتاح ‌این کارخانه برای بیش از 450 نفر شغل مستقیم و برای 2 هزار نفر شغل غیرمستقیم ایجاد می‌شود.این طرح با سرمایه‌گذاری بیش از 5 هزار میلیارد تومان و ظرفیت تولید 800 هزار تن در سال توسط رئیس جمهور افتتاح ‌شد.

    مجتمع فولاد قاینات با تولید سالانه 800 هزار تن شمش فولادی (بیلت) در راستای توسعه غیرمتمرکز فولاد در برنامه چهارم اقتصادی و نیز، به دست آوردن ارزش افزوده منابع طبیعی از قبیل سنگ آهن و گاز طبیعی با توجه به فراوانی آنها در منطقه است.

    پیشرفت و توسعه کارخانه فولادسازی باعث رشد و پیشرفت صنایع بومی منطقه می‌شود که از مهمترین اثرات مثبت آن اشتغالزایی و ایجاد فرصتهای شغلی مستقیم بیش 1000 نفر و غیر مستقیم بیش از5000 نفر، توسعه صنعتی و اقتصادی استان خراسان جنوبی، بهره برداری از امکانات موجود منطقه ای است.

    فولاد قاینات از صنایع بزرگ و مادر در خراسان جنوبی است . این مجموعه حرکت رو به رشد را برای آینده استان ایجاد می‌کند و می‌تواند سایر ظرفیت‌های معدنی و صنعتی را نیز فعال کند.

    این کارخانه در قالب 2 واحد احیای مستقیم (خط تولید آهن اسفنجی) و واحد فولادسازی احداث شده که واحد احیا چند ماه است به بهره‌برداری رسیده و افتتاح اولیه انجام شده است.

    بهره‌برداری اولیه به این دلیل بود که اگر در روند بهره‌برداری خطاها و اشکالات فنی احتمالی رخ دهد، رفع نقص شود و در افتتاح نهایی و رسمی طرح به‌طور کامل فعال باشد و هیچ ابهام و اشکالی در رابطه با موضوعات فنی نباشد.

    مجتمع فولاد قاینات در شمار طرح‌های فولاد استانی است که پس از مدتی توقف و کندی روند اجرا، با پیگیری مسئولان استان و مشارکت دستگاه‌های ملی در سال‌های اخیر سرعت گرفت و پس از تولید آهن اسفنجی در مرحله فولادسازی قرار گرفته است.

    فاز اول این کارخانه برای تولید آهن اسفنجی با ظرفیت سالانه 800 هزار تن در حال تولید آزمایشی است.فاز دوم کارخانه در شهرستان قاینات برای تولید فولاد اسفنجی با ظرفیت 800 هزار تن سالانه امروز بهره‌برداری می‌شود و با راه‌اندازی کارخانه فولاد قاینات، خراسان جنوبی به جمع استان‌های دارای صنعت فولاد می‌پیوندد.

    بازدید رئیس جمهور ‌از بخش‌های مختلف کارخانه کویرتایر ‌

    یت الله ‌رئیسی در دومین برنامه خود در سفر استانی به خراسان جنوبی،  ‌در کارخانه کویر تایر بیرجند حضور یافت و از بخش‌های مختلف بزرگترین واحد صنعتی استان بازدید کرد.

    این کارخانه سال 1377 به بهره‌برداری رسید و اکنون 24 سال از فعالیت این مجموعه صنعتی می‌گذرد.حدود 70 درصد سهام این کارخانه وابسته به گروه سرمایه گذاری امید متعلق به بانک سپه است.

    در حال حاضر هزار و 304 نفر به صورت مستقیم و چهار هزار و 780 نفر به صورت غیرمستقیم در این کارخانه مشغول فعالیت هستند.این تعداد 18 درصد شاغلین بخش صنعت استان و 38 درصد شاغلین بخش صنعت شهرستان بیرجند را تشکیل می‌دهند.

    مدیرعامل کارخانه کویرتایر در این بازدید با بیان اینکه این مجموعه با هفت رکورد ملی و انحصاری منحصر بهفرد، دستاوردهای ماندگاری در 23 سال فعالیت پرافتخار خود کسب کرده است افزود: جایگاه اولین تولید کننده تایر سبز همچنین اولین سازنده پرس پخت در کشور از آن ماست.

    افتتاح تصفیه‌خانه شهر بیرجند

    در نخستین برنامه آیت الله رئیسی به خراسان جنوبی، بخش مایع مدول دوم «تصفیه‌خانه شهر بیرجند»، با حضور رئیس جمهور به شکل رسمی افتتاح و به بهره‌برداری رسید.

    این تصفیه‌خانه با هدف افزایش ظرفیت تصفیه‌خانه فاضلاب، سالم‌سازی محیط زیست، رونق کشاورزی، تأمین آب جایگزین و اشتغالزایی، بهره‌برداری از بخش مایع واحد تصفیه‌خانه فاضلاب بیرجند با سیستم لجن فعال و نیز حذف نیتروژن با ظرفیت 21 هزار و 500 مترمکعب در شبانه‌روز برای جمعیت 140 هزار نفر راه‌اندازی می‌شود.

    استفاده از آب تصفیه شده برای مصارف غیرشرب مانند تأمین نیازهای صنعت، فضای سبز و کشاورزی، امکان حفاظت از مخازن آب‌های زیرزمینی و استفاده از لجن تثبیت شده، امکان استفاده بهینه از پساب و ایجاد منبع آبی مطمئن و نیز افزایش و بهبود استانداردهای سلامتی و بهداشت عمومی از دیگر اهداف بهره‌برداری از این تصفیه‌خانه است.

    اعتبار ارزی این پروژه بالغ بر 23 میلیون یورو است که برای اولین بار از اعتبارات خارجی و از سوی بانک بین‌المللی توسعه و تجارت اکو تأمین شده است.
    احداث خط انتقال 9 کیلومتری به قطر 1200 میلی‌متری از ویژگی‌های دیگر این پروژه است.

    این تصفیه‌خانه در راستای رسالت و سیاست‌های دولت سیزدهم و وزارت نیرو با هدف افزایش ظرفیت تصفیه‌خانه فاضلاب، سالم‌سازی محیط‌زیست، رونق کشاورزی، تأمین آب جایگزین و اشتغال‌زایی، بهره‌برداری از بخش مایع واحد تصفیه‌خانه فاضلاب بیرجند با سیستم لجن فعال و نیز حذف نیتروژن با ظرفیت 21 هزار و 500 مترمکعب در شبانه‌روز برای جمعیت 140 هزار نفر راه‌اندازی شد.

    این پروژه با اعتبار بالغ بر 23 میلیون یورو با هدف استفاده از آب تصفیه شده برای مصارف غیرشرب، امکان حفاظت از مخازن آبهای زیرزمینی، امکان استفاده از لجن تثبیت شده، امکان استفاده بهینه از پساب و ایجاد منبع آبی مطمئن و افزایش بهبود استانداردهای سلامتی و بهداشت عمومی است.

    این مراسم با حضور دکتر قناعت استاندار ، نماینده ولی فقیه در استان و وزیر نیرو برگزار شد.عملیات اجرایی مدول دوم تصفیه‌خانه فاضلاب بیرجند از ابتدای سال  1394 آغاز شده و از اواخر سال گذشته با اعتبار ارزی معادل 23 میلیون یورو از محل تسهیلات بانک توسعه و تجارت اکو به مرحله بهره ‌برداری آزمایشی رسیده و امروز به صورت رسمی وارد فاز بهره برداری شد.

    طرح مدول دوم تصفیه‌خانه فاضلاب شهر بیرجند از محدود طرح‌های عمرانی برخوردار از منابع مالی بانکی بین‌المللی در سطح استان خراسان جنوبی است که دارای ظرفیت 21 هزار و 500 متر مکعب در شبانه‌روز یا 250 لیتر بر ثانیه است و جمعیت 140 هزار نفر را تحت پوشش قرار می‌دهد.

    از جمله مصوبات سفر اول رئیس جمهور در شهریورماه سال گذشته، اختصاص بیش از 145 میلیارد تومان برای تکمیل طرح‌های فاضلاب در سه شهر بیرجند، فردوس و سربیشه بود که از این مقدار 60 میلیارد تومان برای طرح فاضلاب سربیشه، 60 میلیارد تومان برای طرح فاضلاب فردوس و 25 میلیارد تومان برای اجرای طرح فاضلاب شهر بیرجند مصوب شد.از این اعتبار مصوب تاکنون 55 میلیارد تومان به این طرح‌ها تزریق شده و روند اجرای آنها شتاب گرفته است.

    جزئیات برنامه‌های سفر رئیس جمهور به خراسان جنوبی

    ‌رئیس‌جمهور و اعضای هیئت دولت به مدت دو روز مهمان مردم استان خراسان جنوبی سفر خواهند بود و این آغاز دور دوم سفرهای استانی است. در این سفر که 15 عضو هیئت دولت، از جمله احمد وحیدی وزیر کشور، سید مسعود میرکاظمی معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه، بهرام عین‌اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی، سیدجواد ساداتی‌نژاد وزیر جهاد کشاورزی، سیدصولت مرتضوی وزیرتعاون و کار و رفاه اجتماعی، جواد اوجی وزیر نفت، سید امیرحسین مدنی معاون توسعه مناطق محروم، سید احسان خاندوزی وزیر اقتصاد و دارایی، علی‌اکبر محرابیان وزیر نیرو، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدرضا تقوی و حجت‌الاسلام محمد حاجی ابوالقاسم دولابی اعضای شورای هماهنگی ارتباطات ریاست جمهوری با حوزه روحانیت، فاطمی‌امین وزیر صنعت، معدن و تجارت و انسیه خزعلی معاون رئیس جمهور در امور بانوان‌ آیت‌الله رئیسی را همراهی می‌کنند، رئیس جمهور‌ پروژه‌های مهم اقتصادی را افتتاح و به بهره‌برداری خواهند رساند.

    افتتاح فولاد آهن اسفنجی قائن با اشتغالزایی 450 نفر به طور مستقیم و ‌2 هزار نفر شغل غیرمستقیم و ‌سرمایه‌گذاری بیش از 5 هزار میلیارد تومان و ظرفیت تولید 800 هزار تن در سال، افتتاح طرح تصفیه‌خانه و مجموعه فاضلاب بیرجند‌ با اعتبار 24 میلیون یورو ‌از جمله مهمترین برنامه های روز نخست رئیس جمهور در خراسان جنوبی است. ‌رئیس جمهور در ادامه همچنین با حضور در کارخانه کویر تایر ‌یک خط نوین تولید لاستیک و محصولات استراتژیک در صنایع سنگین را راه‌اندازی می‌کند‌.

    ‌رئیس جمهور در سه جلسه کارشناسی و تخصصی، نظرات نخبگان فرهنگی و اجتماعی را خواهد شنید و سپس در شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان حضور می‌یابد ‌و در نشست فرصت‌های سرمایه‌گذاری و توسعه اقتصادی استان شرکت می‌کند و ‌ملاقات‌های مردمی در دو شهرستان بیرجند و نهبندان هم در برنامه قرار دارد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر